Vännerna Anna och Anne gör blommor av plåt: Nödlösningen blev ett blomstrande företag
Det som från början var ett försök att pigga upp arbetsplatsen blev inte bara en ny blomstrande karriär utan också inledningen på en djup vänskap mellan Anna Giss och Anne Johansson. Och de två vännerna tillika kollegorna kompletterar varandra som hand i handske.
På företaget #ÄLSKAPLÅT i Nässjö har den lilla butiken just öppnat för dagen. Här står de fantasifulla föremålen i rader: ett knippe tulpaner i vas, en sädesärla som precis ska lyfta, ett rostigt träd med snirkliga grenar. Det är allt från kraftfulla hästar i sken till skira pelargoner i kruka.
– Våra växter kan alla sköta, de är perfekta för stressade småbarnsföräldrar eller de som helt enkelt inte har gröna fingrar, säger Anna Giss, 41, och lyfter upp en sirlig orkidé.
Första plantorna i plåt
Det var faktiskt så det hela började. Anna ville som nytillträdd ekonomichef på Nässjö Plåtprodukter pigga upp arbetsplatsen med lite blommor i fönstren. Samtidigt insåg hon att om det skulle finnas levande blommor på den mansdominerade arbetsplatsen så var det sannolikt hon som skulle få ta hand om dem.
– Det hade inte blivit lyckat, jag har inga gröna fingrar alls. Dessutom låg alla fönstren i söderläge så växterna skulle förmodligen ha vissnat inom en vecka om det hade hängt på mig, säger hon.
Då fick hon plötsligt en idé. Varför inte utnyttja kompetensen inom firman som vanligtvis tillverkar inredningsdetaljer i plåt, och be en konstruktör skära till ett par enkla växter? Det dröjde inte länge förrän ett gäng plåtkaktusar dök upp i byggnadens fönster.
– Det blev riktigt fint faktiskt. Jag hade inga tankar alls på att produkterna skulle kunna säljas, jag ville bara lösa ett problem i lokalen, konstaterar hon.
Det skulle visa sig att kaktusarna fick många gillande kommentarer, både från personal och förbipasserande. Kanske skulle det kunna finnas en marknad för en sådan produkt? Anna bestämde sig för att utöka sitt projekt med fler växter. Valet föll på Monstera, en växt som med sina stora runda blad var dekorativ och dessutom i ropet. Konstruktören på företaget gjorde sina försök, men att tillverka detaljerade blomblad i dataprogram främst avsedda för plåtskåp var inte helt lätt.
Ett lyckosamt möte
Just då gick designern Anne Johansson, 44, förbi och hörde mannen muttra bakom skärmen. Anne var för tillfället anställd som lärare på teknikprogrammet i Nässjö, och som av en händelse var hon på studiebesök tillsammans med sina elever.
– Jag frågade vad som var problemet och insåg att en sådan blomma skulle jag lättare kunna konstruera i ett av mina dataprogram, så jag erbjöd mig att hjälpa till.
Anne hade redan tidigare gjort lite jobb åt Nässjö Plåtprodukter, men inte på någon kontinuerlig basis. Med Anna som chef skulle det bli annorlunda. De båda kvinnorna fann varandra direkt och ett samarbete inleddes.
– Det var verkligen mest en tillfällighet att det blev som det blev, vi gick på känsla och lust, det här verkade kul och det blev snyggt, säger Anna.
En klassisk pelargon tog form, sedan en hel tuppfamilj lagom till påsk. Personalen på företaget drog lite på smilbanden när det kom en pall med blommor mitt ibland alla stora tunga skåp, men projektet fick fortgå.
– Det var nog inte så många som trodde på vår idé från början. Vi sprang runt där och tyckte att 40 exemplar var mycket. Det är lite roligt att tänka tillbaka på det, i dag handlar det om så mycket större volymer, säger Anna.
Men trots att den här typen av inredningsdetaljer låg utanför företagets normala produktion fick duon tillstånd att skapa ett eget varumärke inom ramen för verksamheten. Vid årsskiftet 2017-2018 startade de en webbshop. Så föddes #ÄLSKAPLÅT. Namnet är i själva verket ett internskämt.
– Man kan lätt bli lite nördig när man arbetar med ett särskilt material, som om detta är det viktigaste i livet. Vi hade skojat om det, att ”alla måste väl älska plåt?”. Sedan fastnade vi för det namnet. Hashtagen tyckte vi mest var snygg men den skulle visa sig vara smart i många sammanhang, säger Anne.
Köpte loss bolaget
Under hösten 2020 hade sortimentet utökats, och rymdes nu i ett eget bolag som Anna och Anne ett halvår senare köpte loss. De skaffade sig nya lokaler tvärs över gatan, och Anna sade upp sig från Nässjö Plåtprodukter. Året därpå lämnade även Anne sin fasta anställning och sedan dess satsar de båda helhjärtat på företaget. Eller företagen. Som om plåtprodukterna inte vore nog säljer de också träningskläder för kvinnor i alla storlekar under namnet She did. I takt med att de båda företagen växte gjorde vänskapen det också.
– Vi kommunicerar hela tiden, Anne är en av mina absolut närmaste vänner. Händer det någonting privat så delar vi det också på jobbet. Vi brukar skoja om att vi jobbar med olika hjärnhalvor, jag är en strukturerad siffermänniska, Anne är mer av en kreativ idéspruta, säger Anna.
Anne nickar instämmande.
– Vi är lika handlingsdrivna, men hade vi haft två Anna i företaget så hade det inte funnits så många produkter och hade vi haft två Anne så hade det varit väldigt ostrukturerat, säger hon.
Mer än bara kollegor
Även familjerna har funnit varandra. Båda har två söner som är nära i ålder och männen funkar också bra ihop.
– Våra män heter för övrigt Dennis båda två, det tycker vi är lite kul, säger Anna.
Vänskapen har fördjupats genom åren, men Anna och Anne hade faktiskt träffats en gång tidigare för många år sedan, i Annes föräldrahem. De skrattar båda gott vid minnet.
– Jag var 19 år och Anne strax över 20. Jag var kompis med hennes lillebror och var där på fest, minns Anna.
Anne var tillfälligt hemma i Nässjö över helgen och Anna ska sent glömma synen av henne då hon kom ned från övervåningen.
– Du hade rakat hår och en råtta på axeln – så mycket coolare än alla jag kände. Om någon hade sagt till mig då att det där är din framtida kollega och bästa vän så hade jag inte trott dem. Nu umgås vi hela tiden. Man får ändå tro att det var meningen, säger Anna och skrattar.
Anne har en brokig bakgrund. Hon har bland annat studerat till socionom, jobbat i klädaffär, gjort broschyrer till olika företag och tagit uppdrag som fotograf. Den röda tråden har alltid varit det estetiska.
– När jag jobbade i klädaffär skapade jag till exempel en egen liten hörna där kunderna kunde få sina kläder omsydda till perfekt passform, berättar hon.
När hon skulle bilda familj återvände hon till Nässjö från Göteborg, och under mammaledigheten med yngste sonen utbildade hon sig inom möbeldesign på Jönköpings tekniska högskola.
– Det var inte så smart, mitt i lågkonjunkturen. När jag var klar fanns det inga jobb att söka så jag startade eget med grafisk profilering. Sedan fick jag jobb som designlärare på Brinellgymnasiet i Nässjö.
Inte alltid överens
Annas väg har varit en helt annan. Uppvuxen ute på landet utanför Ramkvilla i Vetlanda kommun flyttade hon till Nässjö för över 20 år sedan. Hon utbildade sig inom ekonomi vid Jönköping International Business School innan hon så småningom blev ekonomichef.
– På företaget där jag först arbetade hade jag för lite att göra, det passade inte mig alls. När revisionsbyrån kom till företaget sa jag till dem att jag tyckte att de skulle anställa mig.
Det gjorde de också och där blev Anna kvar i elva år, innan hon så småningom hamnade på Nässjö Plåtprodukter.
Klockan i dörren plingar till. Det är en kund som vill passa på och handla när butiken är öppen. Anna smiter i väg för att hjälpa, det finns gott om inredningsdetaljer att välja mellan.
Bakom varje produkt finns en tanke och en kreativ process. Många av #ÄLSKAPLÅTs produkter har någonting litet som sticker ut, som inte är perfekt.
– Jag tycker om att överdriva saker. Vår älg, till exempel, har ju en överdrivet stor krona. Det är en riktig tolvtaggare, med skägg och allt. Det är roligt med små detaljer. Häxan här har en vårta på näsan.
Ibland går det fel. Som när tuppfamiljen kom till världen.
– Det blev något knas i filerna, hönan blev större än tuppen. Då blev det en rolig historia kring det, med hönsmamman som stod för tryggheten och den hunsade lille tuppen. Även ägget blev för stort, hönan hade fått plats i det. Då dök frågan upp, vad kom först, hönan eller ägget? säger Anne.
Ibland har Anna synpunkter på skisserna och visst händer det att det uppstår en viss friktion.
– Det är klart att man sliter på varandra ibland. Vi är inte alltid överens, men jag tror inte att det är utvecklande att tycka likadant i allt, säger Anna.
Viktigast är att gå till botten med de meningsskiljaktigheter som uppstår och att ha en ömsesidig respekt för varandras uppdrag, menar Anne och Anna.
Tillverkas i Sverige
Sedan en tid tillbaka får företaget hjälp av en daglig verksamhet som bara ligger ett par hus bort.
– De sätter klistermärken och tassar på våra produkter och paketerar dem. Utan dem hade vi nog inte klarat oss, de gör ett fantastiskt jobb och man går alltid därifrån med ett stort leende på läpparna, konstaterar Anna.
Snart flyttar verksamheten till nybyggda lokaler, men i Nässjö stannar de kvar. Några planer på att förlägga delar av produktionen utomlands finns inte, tvärtom.
– Det är viktigt att bevisa att man kan ha sin tillverkning i Sverige och ändå få fram en slutprodukt till ett vettigt pris. Vi upplever också att vi får ett stort stöd här i Nässjö. Här ser man våra produkter i många fönster och Nässjöborna verkar också vilja sprida våra produkter vidare till vänner och bekanta i andra delar av Sverige och även utomlands. Det känns väldigt roligt, säger Anne.
Det här är Anna och Anne
- Namn: Anna Giss och Anne Johansson.
- Ålder: 41 respektive 44 år.
- Bor: Nässjö.
- Gör: Driver företaget #älskaplåt tillsammans.