Linéa är kostymör: ”Jag fick klä stjärnorna i världssuccén”
När Game of Thrones, världens genom tidernas mest framgångsrika och påkostade tv-serie, började att visas 2011 var det ingen som visste hur populär den skulle bli. Serien skulle fortsätta under åtta säsonger, där varje säsong kostade åtskilliga hundratals miljoner i produktion, men det gav också kvalitet åt varje del.
Inspelningarna pågick i skiftande miljöer: på Malta, Island, Nordirland och i Kroatien. Produktionen utmärkte sig för att vara noggrann – varje detalj var viktig. Det skulle kännas äkta hela vägen.
Det gällde även kläder och det som tillhörde den avdelning som kallas kostym. För att uppnå detta hade teamet runt filmen hela tiden ögonen öppna för nya talanger att rekrytera och när svenska designern Linéa Stenfors, 36, visade sitt slutprojekt efter examen från London College of Fashion 2012 blev hon uppringd av en kvinna från produktionen.
– Hon ville att jag skulle sätta mig på flyget till Belfast redan nästa dag och börja jobba med kostymerna på Game of Thrones-inspelningen. Det tackade man ju inte nej till, skrattar Linéa.
Hängde med lajvare
Nu hade Linéa en gedigen bakgrund som sträckte långt tillbaka i tiden och det var inte bara utbildningar som hon hade på sitt cv. Intresset för design och historia visade hon redan som barn och hon drömde om ett liv som antingen arkeolog, arkitekt eller designer.
Professionell blev hon redan på gymnasiet i viss mån när hon började sy medeltidskläder åt lajvare.
– Det var inget jag kunde leva på, bara fickpengar. Men jag lärde mig mycket om att bygga en karaktär. Jag var ingen lajvare själv, men sökte mig till dem och gillade att umgås med dem. Jag såg mig som punkare, men det var jag ju inte. Även om jag hade olika färg på håret väldigt ofta, ler Linéa.
Efter gymnasiet fortsatte hon utbilda sig på Forsbergs designskola i Stockholm och läste även kurser inom filmvetenskap och modevetenskap på universitet.
Linéa jobbade med ett tv-produktionsbolag och det ledde till kostymassistentjobb på Talang. Hon blev också kostymansvarig på serier som Erik & Mackan, Hål i väggen och Herre på täppan.
– Jag gjorde novellfilmer och reklamfilmer som kostymassistent eller kostymdesigner. Man lär sig trolla med knäna för det finns inte mycket resurser inom svensk tv-produktion. Det var lite speciellt, säger Linéa.
De tre åren med Talang minns hon med glädje av flera skäl – allt från friheten att resa runt när det skulle hållas auditions till sammanhållningen inom produktionsteamet.
– Det var väldigt olika delar i det jobbet för det var alla sorters människor som skulle vara med och som jag skulle hjälpa. Sedan var det programledarna Tobbe trollkarl och Markoolio, som jag gillade båda två. Bert var i juryn och han var envis när det kom till kläder, men faktiskt väldigt trevlig och omtänksam. Kodjo kommer jag också ihåg som en jag verkligen gillade, berättar Linéa, som även sydde Zara Larssons vinnarklänning.
Hatade Nordirland
När inspelningarna var över fick hon sin första släng av vad som i branschen är känt som post production depression.
– Man jobbar så intensivt och tätt ihop att när det är över är det tomt på ett sätt som är svårt att beskriva.
Linéa var nu såld på att jobba i produktionsteam, men ville lära sig mer och få en chans att se världen utanför Sverige. Efter några år som ateljéassistent hos Lovisa Burfitt i Paris sökte hon in till London College of Fashion 2009 och blev antagen till en av deras mest avancerade utbildningar där hon fick lära sig allt om tillverkningsprocesser, textila och icke textila fibrer, plaster och andra material. Fokus låg på nytänkande innovationer och tekniker.
Flera av studenter gick vidare till spännande arbeten som att tillverka proteser eller jobba med figurerna på Madam Tussauds, men Linéas första jobb efter utbildningen överträffade nog det mesta.
– Jag hade följt de två första säsongerna av Game of Thrones så jag var inspirerad redan när jag gjorde mitt arbete på skolan. Jag kände mig hemma med uppgifterna på plats.
Linéa kom in i jobbet fort, men Belfast var en stad som skulle behöva lite tid innan hon skulle falla för den.
– Jag hatade Nordirland först. Det kändes direkt otryggt och jag hade dessutom oturen att vara med om ett överfall där mannen jag delade bostad med var förövaren. Det blev ett polisärende och rättegång efter det, verkligen inte den start som jag förväntat mig, berättar Linéa.
Hon var på sin vakt en lång tid efter händelsen och tyckte Belfast var en rå och obehaglig plats. Ändå skulle hon tillbringa nära sju år där.
– I dag tycker jag det är världens bästa stad så länge man inte är involverad i konflikten mellan katoliker och protestanter. Staden är fylld av de allra snällaste och vänligaste människorna du kan tänka dig. Man är aldrig ensam eller har tråkigt. Det är den plats där jag känner mig mest hemma i dag.
Jobbade med tv-serien Game of Thrones
Det som ändå fick henne att stanna till en början var jobbet med Game of Thrones. Det skulle bli både utmanande och fantastiskt.
– Det sparades inte på något. Vi var runt 70 personer som bara jobbade med kostym och vi fick chansen att bygga allt från grunden varje gång. Otroligt kreativt och man fick verkligen chansen att visa vad man kunde.
Linéa hade till slut sin egen avdelning som växte för varje ny säsong. Delvis för att miljöerna skulle bli allt kallare och Linéas speciella expertis var naturmaterial som päls och läder.
Hon skapade dräkter till både Wildlings och jättar, men också kostymer till huvudkaraktärerna Jon Snow och Daenerys Targaryen.
– Jag var en av dem som fick manuset i min hand och jag fick skriva på ett kontrakt där det stod att om jag yttrade minsta lilla om handlingen så skulle jag stämmas. Varje manussida var också vattenstämplat med mitt namn, berättar Linéa.
Hon hade efter ett tag flera assistenter, men hon nämner särskilt sin första Oliver Doherty Duncan, som betydde mycket för henne.
– Han var jättebra, peppande och jag döpte min första hund efter honom, skrattar hon.
Allt eftersom hon avancerade började hon våga känna sig stolt.
– Jag var med på de flesta inspelningar, tittade i monitorn så att det såg bra ut. Vi reste mycket och det blev många månader utomlands i olika produktionsländer. Jag hade det övergripande ansvaret, men vi var många på kostymavdelningen och varje skådespelare hade sina egna personliga assistenter för kostym som såg till att allt satt rätt när tagningarna började.
Linéa lärde också känna flera av skådespelarna på ett personligt plan och umgicks med dem privat.
– Norrmannen Kristofer Hivju var en av dem och även Kit Harrington (Jon Snow). Kristofer var så snäll och ödmjuk. De flesta var otroligt trevliga. Kanske för att nästan ingen av dem var speciellt kända eller stora innan Game of Thrones.
Som ett vuxenkollo
Mest känd av hennes dräkter blev en av kapporna hon designade till karaktären Daenerys Targaryen. Den tog 300 till 400 timmar att tillverka och skulle se ut att var gjord av drakfiber.
Drakkappan tog 400 timmar att göra.
– Den blev utsedd till årets plagg av amerikanska Vogue Magazine. När den visades i tv för första gången gick min mobil bananas. Tydligen hade någon kastat ut en fråga på ett forum – Who is the tailor of Dragonstone och någon skrev att det var jag, berättar Linéa.
Att sy till skådespelerskan som spelade den rollen, Emilia Clarke, hade en stor fördel och det var att hon hade samma längd och storlek som Linéa.
– Jag kunde prova själv hur det satt.
Men alla sagor har ett slut och så även Game of Thrones. Efter åtta säsonger var det över 2019 och alla i produktionen spriddes för vinden.
– Det var så tomt. Man hade levt i en bubbla i nästan sju år. Det var som ett vuxenkollo och sedan var allt över. Jag har inte återhämtat mig än, säger Linéa, som saknar den starka upplevelsen hon delade med teamet.
Dessutom hade hon under en stor del av denna tid varit tillsammans med en kille som jobbade med special effects och det förhållandet hade också tagit slut.
Inget 9 till 17-jobb
Linéa återvände till Sverige med sin lilla hund Oliwer och började jobba med kostym på Kungliga Operan.
– Men jag trivdes inte där och började satsa mer på mitt eget företag där jag tog olika uppdrag. En dag såg jag en annons från Polismyndigheten.
Det visade sig att polisen sökte någon att utveckla deras textilier och utrustning. Linéa hoppade på och fick nya utmaningar.
– Jag ville vara kvar i Sverige just då eftersom jag behövde vara nära min familj på grund av en tragedi i vår närhet. Annars har jag haft mängder av erbjudanden från olika produktioner runt om i världen som jag tackat nej till.
Kanske behövde hon också omväxlingen, även om hon nu erkänner att det börjar kännas lockande med något större projekt inom tv- eller filmbranschen igen.
– Vi får se hur det blir. Jag jobbade i sju år 55 till 65 timmar i veckan. Man hade bara en dag ledig i veckan. Heltid i Sverige är som halvtid internationellt. Men det gjorde mig inget alls, bara att skaffa familj eller ha ett liv utanför är nästintill omöjligt förstås. Man får göra ett val, säger Linéa.
Heltid i Sverige är som halvtid internationellt.
– Vill man utvecklas och bli bra kan man inte jobba 9 till 17. Det tror jag gäller alla yrken. Jag gav allt och det måste man.
Nu fördjupar sig Linéa i polisens uniformer och skyddsvästar och hon har många tankar kring allt från representation till funktion och säkerhet.
– Jag pratar hela tiden med olika poliser om hur de ser på det. De måste vara med i processen. Sedan kan jag experimentera.
Linéa har även varit involverad i att tillverka kostym och utrustning till filmbolaget Warner Bros nya storsatsning som ska handla om Börje Salming. Till stöd har hon två energiska hundar av rasen pomeranian (som alltid är med henne) – Oscar den förste och Molle Molito.
– Vi får se var jag hamnar nästa gång. Är lite trött på Stockholm för det händer för lite, ler hon.
Säkert är att hon är minst sagt eftertraktad och många filmskapare skulle drömma om att få med henne som kostymdesigner i sina team.
– Ringer regissören Guillermo del Toro, då kommer jag direkt. Det kan jag lova. Han är min favorit.
Personligt
- Namn: Linéa Stenfors.
- Bor: Stockholm.
- Familj: Hundarna Molle Molito och Oscar den förste.
- Gör: Kostymdesigner.
- Belönad med: Tre Emmy Awards för arbetet med Game of Thrones. Royal Dublin Society Design Awards och Nordic Prime design awards för egna innovationer inom textil.