Lästips:NYTT! Korsord Relationsproblem Vänner för livet Vår familj Föräldraskap Att leva med missbruk

Malin gör koreografi till intima filmscener: ”Inget ska vara en överraskning”

21 feb, 2023
author Susanne Stamming
Susanne Stamming
Malin B. Erikson är intimitets­koordinator.
Hon är en av de första intimitets­koordinatorerna i världen.
Malin B. Erikson vet allt om sex. I alla fall på film. Som intimitetskoordinator hjälper hon skåde­spelare, regissörer och andra i teamet till en bekväm plats före, under och efter inspelning – samtidigt som hon får sexscener att se äkta ut.
För att spara den här artiklen så måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto
Annons

Tanken är att alla ska må bra även efter allt är klart och att publiken ska tro på vad de ser. Det konstnärliga är viktigt.

– Till en början fanns det många som var tveksamma till att ta in någon som mig, men nu förstår de flesta att det är precis som när man anlitar en stuntkoordinator som ser till att actionscenerna ser ut att vara på riktigt, utan att någon skadas, berättar Malin.

Se också: Matilda Källström om karriären, kärleken och de intima filmscenernaBrand logo
Se också: Matilda Källström om karriären, kärleken och de intima filmscenerna

– Där är det självklart numera, även om man i filmens barndom kanske inte alltid hade den överblicken på alla stunt.

Då förväntades det oftare att skådespelare skulle ta riskerna och ansvaret med att kasta sig från hustak eller köra bilar galet snabbt nerför branta berg. Det ändrades, men vad gällde sexscener så skulle det ta fram till för några år sedan innan man insåg att man behövde riktlinjer och förberedelser som säkerställer genomförandet utan att riskera människors integritet och psykiska mående.

Vägen till jobbet

I dag är Malin B. Erikson en av få i världen med kompetens som intimitetskoordinator, men egentligen började hon som skådespelare innan hon gick över till att även regissera, jobba som pedagog och coach.

– Jag tillhörde ett teaterkompani från det jag var 18-19 år och sedan har jag bott mycket utomlands i Asien, Nordafrika och Europa, berättar Malin.

Hon medger att hon egentligen aldrig tyckt att stå på scen varit det intressanta, i stället är det processerna runt omkring som lockat henne.

Annons

Ett tag försvann teatern till och med helt från hennes vardag och hon satsade på barn och familjeliv. Uppehållet varade inte länge för snart kände hon dragningen till det kreativa. Hon jobbade som dramapedagog både i Sverige och i andra länder och drog nytta av utbildningar hon gått tidigare.

– En period bodde jag fem år i Peking på grund av min mans jobb och då lärde jag ut drama på svenska skolan där.

I dag kan hon se tillbaka på den tiden med tacksamhet. Malin har uppskattat möjligheten att lära känna olika kulturer och människor.

– Jag har bland annat bott och jobbat i Indien. Där var jag dramalärare i brittiska skolan och jag regisserade en hel del. Jag fick jättefina kollegor inom den indiska teatervärlden. Det är också det färgstarkaste landet med flest konstraster som jag bott i.

Malin har rött hår och håller i sin hund.
Malin var färdig­utbildad i augusti 2019 och månar om att alla ska känna sig trygga under inspelningarna.

Därefter fortsatte hon till Kuala Lumpur där hon arbetade som regissör och med att träna skådespelare på stadens Performing arts centre.

– Det var en viktig tid för mitt konstnärskap.

När hon sedan flyttade till England passade hon på att gå en mastersutbildning på Royal central school of speech and drama i London. Där lärde hon sig mer om skådespelarträning och regikunskaper som hon kunde använda när hon jobbade med olika teatergrupper.

– Jag hade även privata elever.

Intim koreografi

Londontiden sträckte sig från 2012 till 2016 och efter det återvände hon till Sverige. Tiden gick och hon hittade till slut en inriktning som passade henne som hand i handsken, intimitetskoordinator, vilket är en person som planerar och koreograferar intima scener.

Annons

Allt började med att en kvinna i England, en av de första att kalla sig intimitetskoordinator, Ita O´Brien, uppmuntrade Malin att gå hennes ett år långa kurs och satsa på yrket hon också.

– Jag tackade ja.

Malin och 11 andra blev klara i augusti 2019. Det var en blandad grupp med folk från Tyskland, Finland, USA, Australien, England och Sverige och det gjorde att metoden kunde fortsätta spridas över världen.

– Jag håller kontakt med flera av dem fortfarande.

Grunden hade Malin lagt genom att under lång tid bygga upp en bred kunskap inom skådespelarteknik. Det parat med ett stort intresse för agerande där kroppen användsi symbios med hjärnan förvandlade henne till en utmärkt kandidat.

– Steget blev inte så långt till att jobba med koreografin i intima scener, förklarar Malin.

Efter utbildningen blev hon en av få med riktig kvalifikation vilket ledde till en hedrande registrering i den amerikanska fackföreningen för underhållningsindustrin: Screen actors guild –SGA-Aftra.

– Det ger en säkerhet för dem som anlitar mig.

Malin sitter framför sin dator och har på sig mörk glasögon.
”Jag behöver fördjupa mig i hur man ska koreografera nakna simulerade sexscener, men det är verkligen givande”, säger Malin.

I dag håller Malin i många workshops på scenskolor, men det är många år sedan hon satte upp en egen pjäs.

– Jag fokuserar på att vara intimitetskoordinator.

Hennes eget intresse för skådespelare började med Ingrid Bergman.

– Jag var bara 4 – 5 år gammal när jag såg hennes filmer första gången och blev totalt knockad. Följde allt hon var med i. Hon var min idol.

I dag har hon fått flera nya förebilder, som exempelvis Tomas Vinterberg. Med sin relativt nya titel som intimitetskoordinator har Malin har också haft större möjlighet att själv jobba med de mer erkända i film- och tv-världen.

Annons

Att jobba med intima filmscener

Jobbet består i flera delar och är lite olika beroende på uppdrag. Hon gör riskbedömningar utifrån manus och specifika scener. Dessutom spelar skådespelarnas ålder, erfarenhet och inställning in.

– Alla personer har olika förhållningssätt till intimitet och det är viktigt för mig som intimitetskoordinator att ta in. Därför har jag alltid ett individuellt samtal med skådespelarna, förklarar hon.

Att bygga upp en tydlig koreografi hjälper för då vet alla vad som kommer hända när kamerorna väl går. Malin hjälper till att skapa detta och hon tar också fram eventuella intimitetsplagg.

– Man ska veta i förväg. Men det är också viktigt att castingen fungerar. Att man redan då informerar om sexscener och att man tar reda på hur skådespelaren känner kring detta. Inget ska vara en överraskning.

Malin jobbar med de flesta stora produktionsbolag och kan se scenerna hon varit med och arbetat med i filmer och tv-serier, även om en del klipps bort. Hon har även jobbat med andra projekt - som musikvideos.

– Jag var anlitad när Swedish House Mafia och the Weeknd skulle spela en orgie med 50 statister. Det var bara att jobba på som vanligt.

Intim scen från serien Snabba Cash.
Bland annat jobbade Malin som intimitetskoordinator på inspelningarna av serien Snabba cash.

Men framförallt har Malin tydliga mål för sig och för sina uppdrag.

– Sedan införandet av intimitetskoordinatorer har vi mött en del motstånd. Tror många hört om när Game of thrones-skådespelaren Sean Bean uttalade sig negativt och tyckte det förstörde hans kreativitet, trots att han aldrig jobbar med en koordinator. Som jag ser det kommer alla behöva anpassa sig, för det finns ingen väg tillbaka nu, säger Malin.

Annons

Hon tror att en hel del av kritiken kommer från att ingen riktigt visste vad det skulle innebära med intimitetskoordinatorer. Själv minns hon sina två första uppdrag för tv och film, Snabba cash ochMagisterlekarna.

– Det var helt fantastiskt. Jag fick verkligen göra det som var mitt uppdrag och de gav mig plats.

Vikten av teamwork

Malin ser däremot till att tacka nej till jobb där hon känner att det inte finns realistiska förutsättningar till att göra ett bra jobb. Det måste vara ett teamwork som fungerar och hon har inte bara skådespelarna i tanke, utan även alla andra i teamet som fotografer, ljudkillar, ljudtjejer och andra.

– De måste också få veta och vara förberedda på olika situationer. Ska fotografen ligga i sängen samtidigt som skådespelarna i en scen till exempel? Var ska han eller hon i så fall befinna sig, emellan dem eller vid sidan om?

Malin har fått en hel del beröm för sitt arbete under produktioner och bland annat Sofia Helin har skrivit fint om henne på Instagram och berättat hur mycket enklare det var att jobba tack vare Malins arbete. Peter Stormare är en annan som visat sin uppskattning efter inspelningen av Tisdagsklubben.

– Det är klart att det är ett speciellt yrke jag har. Jag behöver fördjupa mig i hur man ska koreografera nakna simulerade sexscener. Men det är verkligen givande, för när det blir bra kan de här scenerna betyda så oerhört mycket, säger Malin.

Malin ler in i kameran, har en sjal runt halsen och glasögon på sig.
Hon är säker på att hennes än så länge ovanliga yrkestitel är här för att stanna.

Ibland kan det bli även bli mer obehagligt, som när en scen av en våldtäkt eller ett övergrepp ska spelas in.

Annons

– Metoden är egentligen den samma, men känslorna kan vara svårare. Det är extra viktigt med tydlig koreografi. Det är utmanande för de flesta och koreografin blir extra viktig.

Det som underlättar är att Malin alltid är med på plats och hjälper till att förbereda skådespelarna fysiskt och emotionellt. Det blir tryggt eftersom de redan har träffats både individuellt och i grupp. Malin har också varit med till kostymören vid utprovning av eventuella intimitetsplagg och andra tillbehör.

– Allt måste sedan anpassas för att det ska se bra ut i bildmonitorn och senare i det färdiga materialet.

Malin ordnar så att sex­scener spelas in på closed set – då det är ett minimum av personal runt omkring och hon ser till att skådespelarna kan vara påklädda mellan tagningarna.

– Jag har även en roll efteråt där jag följer upp, skriver rapport och pratar med alla.

Innan intimitetskoordinator infördes i produktionen var det oftast ett lotteri hur dessa scener skulle genomföras och påverka skådespelarna. Det fanns ingen säkerställd kompetens. Regissörerna var helt enkelt mer eller mindre bra på att skapa sexscener själva.

– Sedan finns det de som miss­uppfattar min roll och tror att jag har bakgrund som sexterapeut. Det stämmer inte alls. Mitt arbete handlar om det visuella och gestaltningen av en scen, att jobba med hur något både ska se bra ut och vara tryggt.

– Jag tror mitt jobb väcker ett intresse hos människor.

I branschen har reaktionerna varit blandade, men oftast är regissörerna tacksamma när Malin kommer:

– Mitt jobb är här för att stanna. Det är jag säker på.

Detta är Malin

  • Namn: Malin B. Erikson.
  • Ålder: 54 år.
  • Bor: Stockholm och Österlen.
  • Familj: Man, fyra vuxna barn och Malva – en liten pudelblandning.
  • Gör: Intimitetskoordinator inom tv, film och scenkonst.
  • Favoritskådespelare: Isabelle Huppert och Oscar Isaac.
  • Favoritregissör: Thomas Vinterberg och Michael Coel.
  • Favoritfilm: Mandomsprovet.
  • Bästa sexscenerna: Serien Normal people och Scenes from a marriage som gjorts av HBO.
  • Sämsta sexscenerna: När man under pandemin bytte ut en skådespelare mot en uppblåsbar docka i tv-serien The Bold and the beautiful (i Sverige kallad Glamour). Regissören gjorde ett bra försök och många har fått sig ett gott skratt av den scenen.
Annons