Lästips:NYTT! Korsord Läsarberättelser Gratis stickmönster Smarta städknep Livet med katt Julpyssel Novent Trädgårdskalender November

Lapponias ikoniska smycken ökar i popularitet

13 jan, 2020
author Mathilde Rude
Mathilde Rude
Kollage av Lapponia-smycken och prinsessan Leia från Star Wars.
Snöklädda landskap och finsk natur stod för inspirationen till Lapponias mest ikoniska smycken. Företaget hade sin glansperiod för ett halvt sekel sedan – men nu vaknar åter intresset för det skulpturala och konstnärliga uttrycket i smyckemärkets kantiga konstverk.
För att spara den här artiklen så måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto
Annons

När prinsessan Leia bar halsbandet Planetoid Valleys i filmen Star Wars 1977 skrev det finska företaget Lapponia in sig i medvetandet hos världens alla smyckeälskare. Det numera legendariska smycket formgavs av den finske designern Björn Weckström.

Se också: 6 saker du inte visste om Antikrundan

6 Saker Du Inte Visste Om AntikrundanBrand logo
6 Saker Du Inte Visste Om Antikrundan

Prinsessan Leias smycke i Star Wars

På Lapponia kände man inte till George Lucas, Star Wars regissör, och han var inte bekant med märket. Matchningen dem emellan var dock klockren och säkrade internationell uppmärksamhet på bägge håll.

Smycket Blommande mur från Lapponia.
Med kedjan Flowering Wall, eller Blommande mur, av satinerat guld med turmalinkristaller vann Björn Weckström ett pris i en internationell smycketävling 1965. Den okonventionella materialblandningen tilltalade de mer konstnärligt intresserade och Lapponias försäljning satte igång på allvar. Hos Bruun Rasmussen fick den ett högsta bud på 28 000 danska kronor.

Företaget, som är uppkallat efter Lappland, grundades av entreprenören och silversmeden Pekka Anttila 1960. Han började traditionellt, med klassisk smyckedesign. Stilmässigt tog han inte ut svängarna. Efterfrågan berodde främst på kvaliteten och att smyckena gjordes i små serier.

Silverarmband och halsband från Lapponia.
Enkelt, snyggt och nästan futuristiskt på ett tidlöst sätt.

Men Anttila ville mer än så. För att kunna skapa en mer personlig och autentisk stil, tog han 1963 hjälp av designern Björn Weckström som han träffat på den finska smyckeskolan. Två år senare, 1965, deltog Weckström med Lapponia i en internationell smycketävling i Rio de Janeiro. Han tog hem förstapriset med guldhalsbandet Blommande mur, och exporten av det karakteristiska smycket inleddes.

Hänge från Lapponia.
Hänget sticker ut med sitt nästan kubiska formspråk och med en blandning av satinerat guld, vitt guld och diamanter. På Bruun Rasmussen slog klubban vid 4 000 danska kronor.

Kännetecknande för Lapponia-produkterna var det skulpturala och konstnärliga uttrycket. Inspirationen hämtade Weckström från Lappland och det finska vinterlandskapet.

Annons

1971 hade Lapponias verksamhet tagit fart och originalsmyckena fick nu en extra twist i och med rekryteringen av smeden och formgivaren Poul Havgaard, konstnären Juhani Linnovaara samt skulptören och keramikern Zoltan Popovits. En sådan blandad samling konstnärer ledde också till experiment med olika material.

Yoko Onos ring gjorde succé

När Weckström började sätta ihop akryl med silver rynkade de flesta på näsan åt den konstiga kombinationen. Det varade ända tills Yoko Ono bar sin ring Petrified Lake i en amerikansk tv-show 1975. Men efter det kom efterfrågan igång, och märkets popularitet var tillbaka med besked.

Ringen Petrified Lake av Björn Weckström.
Föll Yoko Ono i smaken. Björn Weckströms skapelse från det tidiga 1970-talet, Petrified Lake, klubbades hos Bukowskis Finland 2015 då klubban föll vid 450 euro (600).

Enligt Lise Jacobsen, smyckeexpert på Bruun Rasmussen, beror det på märkets speciella och lätt igenkännbara stil som är karaktäristisk för 1970-talet.

–1970-talet är modernt igen. Vi bär utsvängda byxor, inreder med teakmöbler och Alvar Aalto, Verner Panton och Marimekko säljer som aldrig förr. Allt från perioden har inte kommit tillbaka, men Lapponia har det eftersom smyckenas uttryck passar vår tid. De är matta eller satinerade, och ofta kantiga vilket får dem att se lite råa ut. De har också någonting nordiskt över sig. Man kan nästan se de finska bergens toppar och dalar när man tittar på dem. På det sättet ser man direkt att det är Lapponia. Dessutom är kvaliteten riktigt bra. Även om Lapponia återigen hänger runt både armar och halsar på många kvinnor, är det inte längre den yngre generationen som köper märket.

Annons

Priser på Lapponias smycken

Enligt Lise Jacobsen ligger förklaringen i priserna på smyckena.

–De är relativt dyra. Samtidigt är de lätt igenkännbara och det tilltalar de smaksäkra. För dem är smyckena identitetsskapande och signalerar kvalitet. Det är ett varumärke som kan likställas med Ole Lynggaard, vars smycken köps just för att det är Lynggaard. Så är det även med Lapponia.

Satinerade guldarmbanden med den karaktäristiska färgen från Lapponia.
Lapponia är särskilt känt för de satinerade guldarmbanden med den karaktäristiska färgen, som det här som klubbades för 24 000 danska kronor hos Bruun Rasmussen.

– Jämför man med John Rørvigs smycken, som stilmässigt påminner om Lapponias, är de lite mer speciella och köps ofta av kräsna kännare. Man kan dock vara säker på att de kvinnor som köper Lapponia är välklädda och kvalitetsmedvetna, och vi upplever att det är samma människor som köpte dem som unga, som nu har blivit äldre.

Matt, enkel och kantig look

Lapponias enkla, matta och kantiga look har aldrig blivit helt omodern och har av och till tjänat som inspiration för andra smycken. Den satinerade guldfärgen är till exempel något av det som är mest efterfrågat i dag.

Smyckesetet med ett Big Drop-hänge, en armring och två clipsörhängen från Lapponia.
Då och då kan man fynda Lapponia. Smyckesetet med ett Big Drop-hänge, en armring och två clipsörhängen klubbades för 2 000 danska kronor på Bruun Rasmussen.

–Märkets popularitet syns i andra smycken. Silver- och guldsmeden A. Michelsen skapade till exempel ett armband som är till förväxling likt Lapponia. Förutom designen beror smyckenas tidlöshet även på materialen, som främst är rött guld och silver. Alla moderna smyckedesigner använder rött guld nu, från Marianne Dulong till Rebekka Notkin.

– En ring av vitguld med en enkel diamant är inte så intressant när kvinnor köper smycken i dag. Man vill ha rätt färger och uttryck – men det får inte heller bli för mycket. Många är lite rädda för att experimentera med sina smycken, vilket gör att man ofta tonar ner det dekorativa. Det är därför vi gärna betalar mer för Lapponia, som är nedtonat och iögonfallande på samma gång.

Foto: Torben Djenner, Bruun Rasmussen, Lisa Cliff Collection

Annons