Så doftade det året du föddes – lukterna vi minns från vår barndom

Luktsinnet är speciellt. En doft har förmågan att kasta oss tillbaka till en annan tid och plats. En ungdomsparfym, mammas hårspray, lukten av farfars cigarettrök ... Sugen på att ge dig ut på din egen nostalgitripp?
1950-tal
Ett par parfymer som lanserades tidigare präglar ändå just detta årtionde. Först och främst Chanel No 5. En av världens mest kända parfymer, om inte den mest kända, som lanserades redan 1921 men blev riktigt stor när Marilyn Monroe i början av 50-talet berättade att hon bar ”två droppar Chanel No 5” när man undrade vad hon hade på sig när hon sov.
Den andra är Nina Riccis L’Air du Temps från 1948, en kryddig och blommig bästsäljare under detta decennium.
Eller kanske är det pappas rakvatten som får dig att färdas bakåt i tiden. Aqua vera eller Old spice? Båda skapade tidigare men flitigt använda av män vid den här tiden.
1960-tal
Decenniet doftar av hårspray, rök och billig parfym. Vissa minns kanske lukten av cigarrettrök tydligast, men även om det röktes både hemma, på jobbet och i bilen finns några doftklassiker som kom vid den här tiden. Inte minst Brut pour pomme och Tabac original för männen. Vad gäller kvinnorna dök mängder av nya märken upp. Minns du Revlons Charlie Blue till exempel?
Det är också nu man börjar känna den distinkta doften av patchouliolja när man rör sig bland folk.
1970-tal
Doften av mysk och patchouli vilar tungt över detta årtionde. Både i parfymer och doftoljor och i form av rökelse.
Många minns också äppelschampot som luktade så härligt, och Timotei med den 70-talsgröna korken. Och sist men inte minst, läppglansen som fanns på Tempo och Domus, de små glasflaskorna med en liten roller och dofter av coca-cola, jordgubbe och körsbär.
1980-tal
Under yuppiernas decennium doftade det passande nog av Poison från Christian Dior. Lyxigt skulle det ju vara. En annan fläkt av lyx kom från Yves Saint Laurents Opium som lanserades i slutet av 70-talet.
En annan klassiker kom redan 1978, men för många födda på 1960-talet doftar ungdomen fortfarande av Anaïs Anaïs, parfymen från Cacharel som var som en romantisk sommaräng.
Den känns kanske mindre lyxig, men vem minns inte Irish spring? Fanns som tvål, deo och deo-spray – en ”maskulin deodorant” som det stod i reklamen.
Allt detta till ljudet – och lukten – av stora bubblor som till slut sprack under det eviga tuggandet på Hubba bubba.
1990-tal
Med CK One blir unisexdoften det nya svarta. Fräsch som få kom den här parfymen 1994 och tog över världen. Och unisex är ju fortfarande aktuellt, blev till och med Årets julklapp 2024.
Den som ville ha något sötare satsade i stället på Thierry Muglers Angel som kom 1992 och fortfarande är en favorit hos många. Samma år dyker också Pour femme från Dolce & Gabbana upp, kommer du ihåg, eller finns den fortfarande hemma?
Sedan har vi såklart Issey Miyakes L’eau d’Issey som kom samma år, fräsch och söt på en och samma gång.