Martha Stewart var en av världens rikaste kvinnor – förlorade allt
Det gjorde det oundvikliga fallet extra högt.
Men Martha Stewart gav inte upp. I dag är hon aktuell med en dokumentär på Netflix och sin hundrade bok.
Hon har kallats för världens första influencer. Kvinnan som kom från ingenting och skapade ett mediekonglomerat. Martha Stewart sålde idén om sig själv och sitt perfekta liv. Hon kombinerade den mjuka kvinnliga världen med matlagning, trädgårdsarbete och ”homemaking” med den hårda manliga affärsvärlden där hon styrde sitt imperium med järnhand.
Hennes uppgång och fall – och återkomst – skildras i dokumentären Martha som hade premiär på Netflix i höstas. Den tar avstamp i hennes barndom i New Jersey som präglades av brist på pengar och en bestämd far som styrde hem, trädgård och familj med hårda ord och en del smällar. För att hålla alla sex barn med mat tvingade pappan dem att odla sin egen mat – gjorde man fel fick man ett slag. Mamman tyckte om att bjuda på middag och lagade allt från grunden. Men det var ett hem där fokus låg på att klara sig igenom vardagen, känslor och gullande med barnen stod inte högt i kurs.
Jobbade som modell och fick stipendie till college
Men hon är inte bitter. Där de andra syskonen växte upp och avskydde trädgårdsarbetet var Martha mer lik sin far. Hon lärde sig att älska det. Och anammade hans hårda krav, på sig själv och på andra.
Som tonåring började hon jobba som modell och kunde därmed hjälpa till att betala räkningarna. Samtidigt hade hon bra betyg och fick stipendium för att läsa på college, Barnard, en prestigefull skola i New York. Hon beskriver sig själv som ”den populära, snygga, blonda tjejen”. Där, via en annan student, träffade hon Andrew Stewart som pluggade juridik på Yale. Hon blev blixtkär redan första dejten.
Martha, i dag 83 år gammal, har aldrig varit en som skräder orden. Även om yta och anseende varit bland det viktigaste så är hon inte rädd för att tala klarspråk. I dokumentären berättar hon att Andrew var den första hon låg med. ”Han var aggressiv i sängen – och det gillade jag”. Andrew friade efter bara fem månader. Hennes far var emot giftermålet, han var trångsynt och Andrew var jude. Men hon gjorde som hon ville och gifte sig när hon bara var 19 år gammal.
Bröllopsresa i Europa – blev kär i maten och kulturen
Andrew var rik och paret åkte genom Europa på bröllopsresa. En resa som pågick i fem månader. Där blev hon kär i maten, konsten och kulturen. Något som skulle inspirera henne långt framöver.
När resan var över slog vardagen emot henne. Andrew startade ett förlagshus. Hon tog examen och födde dottern Alexis, men var inte direkt förtjust i mammarollen. Hon ville arbeta. Som en av de första kvinnorna på Wall street började hon jobba som börsmäklare och tjänade stora pengar. Tills hon gjorde en dålig investering och förlorade pengar åt sina kunder. Hon ville börja om. Så hon och maken lämnade den flådiga lägenheten på Manhattan och köpte ett stort ruckel i Westport, Conneticut.
De totalrenoverade huset, anlade en trädgård och skaffade höns. Här börjar hon inse hur mycket hon gillade inredning och att skapa med sina egna händer. När huset var klart började hon bjuda in grannar till firanden och höll middagar för Andrews affärsbekanta. Snart såddes ett frö och hon startade upp en cateringfirma. Det blev en enorm succé. Företaget växte fort och hon höll i överdådigt lyxiga event på fina New York-institutioner och hemma hos kändisar. Alltid med något nytt och kreativt element.
Trots att hennes make var förläggare så var det en kollega till honom som undrade om hon ville göra en kokbok. Han var imponerad över hennes värdskap och hennes matlagning. Hon var inte sen att haka på – men tydlig med att det skulle göra exakt på hennes vis. I december 1982 kom Entertaining, hennes första bok. De följande åren skrev hon fler och fler kokböcker och började också dyka upp i tv som gäst hos bland andra Oprah Winfrey. I november 2024, 32 år senare, har hon släppt Martha: The cookbook. Det är hennes hundrade bok. Och enligt flera intervjuer så är det inte den sista.
Maken var otrogen med en anställd – i deras hus
Medan yrkeslivet blomstrade och hon visade upp en av fasad av ett perfekt liv som både husfru och yrkeskvinna så rämnade privatlivet. Maken var konstant otrogen. I dokumentären påtalar filmmakaren att hon väl var otrogen först – ett faktum hon viftar bort med att det var en så kort affär att det knappt räknas, ”inget man skiljer sig för”.
Men makens otroheter staplades på varandra. Droppen kom då han inledde en affär med hennes florist som bodde på deras gård. Att vara otrogen med hennes anställd i deras hem – där gick gränsen. De separerade och skiljde sig ett par år senare, 1990.
Martha sörjde äktenskapet. Men ärligt talat så handlade det nog mer om normen att vara gift, snarare än att sakna kärlek eller Andrew.
– Jag var inte ute efter att dejta och leta efter en ny make. Jag fortsatte jobba, tänka, göra. Som jag gör, förklarar hon i dokumentären.
Men visst dejtade hon. Bland andra skådespelaren Anthony Hopkins. Men det var miljardären Charles Simonyi, som skapade Word och Excel åt Microsoft, som blev hennes kärlek, i alla fall av och till, under 15 år.
Hon berättar att hon dras till smarta män, men att hennes ointresse för känslor kan ligga bakom att hon inte haft så många nära relationer.
– Det intresserar mig inte så mycket att veta ”Charles hur känner du dig just nu?” Jag bryr mig inte. Jag bryr mig om ”Charles, vad gör du? Vad tänker du på?” Jag dras till människor som gör saker hela tiden.
Startade tidning med sig själv i fokus
Skilsmässan gav henne också möjlighet att lägga all energi på företaget. Att släppa en kokbok om året var inte nog. Hon ville starta en tidning. Efter ett par nej, få var villiga att satsa på ett magasin som var så centrerat kring en person, fick hon äntligen ja hos Time publishing ventures. Martha Stewart living såg dagens ljus 1990. Tio år senare hade de en upplaga på två miljoner. Under 90-talet började hon också göra tv-program med samma innehåll som tidningen: recept, inredning, trädgård och värdskap.
1997 väljer hon att köpa loss tidningen och tv-programmen från Time för att starta Martha Stewart living omnimedia. Ett mediekonglomerat fokuserat kring henne som person. Som vd ville hon åt synergierna av att samla alla olika märken och medier under samma tak och kunna styra dem precis som hon ville.
För nu handlar det inte bara som kokböcker och en tidning. En tidning blev till flera undertitlar om bland annat barn och bröllop. Hon började sälja produkter som handdukar och lakan och köksredskap via en egen katalog och via billiga jättekedjan K-mart. En del såg det som ”fult” att sälja sina produkter på en sådan kedja men Martha menade att de cirka 77 miljoner amerikaner som handlade på K-mart varje månad också hade rätt till stil, även om de inte hade mycket pengar.
Blir första kvinnliga selfmade miljardären i USA
1999 börsintroduceras hennes företag och aktierna dubblar sitt värde redan första dagen. Hon blir den första kvinnliga ”selfmade” miljardären i USA:s historia och sitter snart i styrelsen för New York-börsen och för sminkföretaget Revlon.
– Folk tog mig på allvar, säger Martha om vad de ekonomiska framgångarna betydde.
Det går bra. Kanske lite för bra. Ju kändare hon blir desto mer kritik drar hon till sig. ”Hon skapar en ohållbar standard för kvinnor”. ”Hon glorifierar ett slags hemmafruliv”. Det börjar sippra ut att hon skäller ut sina anställda, ställer skyhöga krav på dem och behandlar dem illa. Att hon är benhård när hon förhandlar sina kontrakt och är en hänsynslös företagsledare. Något som många män kommit undan med men som inte accepterades av en kvinna.
Och det skulle bli värre – mycket värre.
Det är 27 december 2001. Martha äger aktier i en kompis läkemedelsbolag som skulle ta fram en ny medicin. Efter ett samtal från sin mäklares assistent säljer hon alla aktier, dagen innan det kommer fram att läkemedlet de tog fram inte skulle godkännas. Den dagen sjunker aktiernas värde snabbt. Hade hon inte sålt hade hon förlorat en halv miljon kronor.
Åtal, mediedrev och fängelse
Hon och hennes vän som var vd för läkemedelsföretaget Imclone misstänks för insiderhandel. Hon får lämna New York-börsens styrelse och hamnar mitt i ett stort mediedrev. 2003 åtalas hon, inte för insiderhandel, men för att ha hindrat rättvisan. Hon lämnar då vd-platsen i sitt eget bolag.
I januari 2004 börjar rättegången där hon varje dag möts av ett hav av fotografer. Hon döms för hindrande av rättvisa och för att ha ljugit för federala utredare. Straffet blir fem månader i fängelse och fem månader med fotboja.
– Det var så förfärligt att behöva vara med om det och bli en trofé för idioterna på åklagarmyndigheten. Åklagarna borde ha satts i en matberedare på högsta inställningen, säger Martha i dokumentären.
8 oktober 2004 anländer Martha till kvinnofängelset i Alderson, West Virginia. Hon beskriver det som plågsamt och pinsamt att gå igenom det man sett på film. Hon skriver dagbok och brev under fängelsetiden. Det är tråkigt, fult och obekvämt. Maten är äcklig och de andra intagna är läskiga. Men snart lär hon känna de andra. Hon börjar ge dem råd om hur man startar sitt eget företag. Börjar plantera i en köksträdgård med en kvinna som har ett långt straff. Hon har beskrivit tiden både som hemsk men också som en ”semester” där hon fått en paus.
Värdet på företaget och aktierna dalar
Företaget gick utför. Mycket var baserat på hennes image – där passade ett fängelsestraff inte in. Aktierna störtdök och företaget blödde pengar. Märket Martha var inte lika starkt längre.
– Privat så förlorade jag säkert över en miljard dollar, säger hon i en intervju med ABC news.
Hon fortsatte jobba, med böcker och en tv-show där hon intervjuade kändisar. Hon utökade sina produktlinjer med allt från vin till nya kökstillbehör. Men hon fick sälja företaget och har inte själv längre samma kontroll.
En stor vändning kom oväntat under ett tv-framträdande. Hon var med på tv-kanalen Comedy channels roast av popstjärnan Justin Bieber 2015. Ett format där man likt en ståupp-komiker skämtar på någons bekostnad.
Hon var grov. Hon var hård. Hon var skitrolig. Och publiken och de andra gästerna älskade henne för det. Här blir det tydligt att hon är inne i värmen igen.
Och bredvid henne på scen sitter rapparen Snoop Dogg. Det omaka paret finner varandra och blir vänner. De börjar jobba ihop och gör tv-showen Martha & Snoop’s potluck dinner party. De gör också 2020-talets roligaste reklam för en tändare. Martha menar att den är perfekt för att tända ljus medan hennes kända gräsrökande kollega menar att tändaren är användbar för annat också …
Med dokumentären Martha hamnar hon igen i medial fokus. Hon är halvnöjd med dokumentären. För mycket fokus på fängelsetiden och för lite på hennes affärer. Dessutom ser hon för gammal ut i de sista scenerna, menar hon.
Under hela hennes karriär har det handlat om att vara och göra sitt hem, med hennes uttryck, ”Perfectly perfect”. Hon har förväntat sig perfektion från sig själv och från alla runt omkring henne.
– Jag vill inte behöva stå ut med ofullkomlighet. Men jag har lärt mig att när man blir äldre, så är brister och fel lite mer okej än de var när jag var lite yngre. Ofullkomlighet är något jag kan klara av, säger Martha i dokumentären.