Lästips:NYTT! Korsord Läsarberättelser Gratis stickmönster Smarta städknep Livet med katt Julpyssel Novent Trädgårdskalender November

Eva Rydbergs revansch: ”Det här är en nystart för mig”

19 jul, 2024
author Per-Ola Ohlsson
Per-Ola Ohlsson
Foto: Johan Nilsson/TT
Efter 30 år tvingades Eva Rydberg bort från sitt älskade Fredriksdal. Men hon har fått sin revansch. Den 28 juni var det premiär för hennes nya föreställning på Sundspärlan, inte långt ifrån hennes gamla teater.
För att spara den här artiklen så måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto
Annons
Så gör du ett fint matskydd – av lampskärm och strumpbyxorBrand logo
Så gör du ett fint matskydd – av lampskärm och strumpbyxor

Folkkära artisten Eva Rydberg slår sig ner på sin plats i sminklogen på Sundspärlans friluftsteater i Helsingborg och kontrollerar att allt finns där det ska finnas.

In i det sista pågår förberedelserna av sommarens föreställning – August Blanches klassiska komedi Ett resande teatersällskap. Repetitionerna har gått bra och Eva ser med tillförsikt fram mot sommarens nästan 40 föreställningar.

– Det här är en nystart för mig. Det känns fantastiskt roligt att vara tillbaka på Sundspärlan, säger Eva som fyller 81 år i sommar.

Scenen är ny, men konceptet är samma som det hon körde under sina 30 år som teaterdirektör på friluftsteatern Fredriksdalsteatern och som Nils Poppe hade drivit i samma anda sedan 1966.

Välkända skådespelare

Det är till stora delar även samma välkända ensemble som tidigare. Med på scen har Eva sin mångåriga kollega och väninna Ewa Roos, sin dotter Birgitta och sin son Kalle, svärsonen Robert, Nils Poppes dotter Mia Poppe, Fredrik Dolk och Hampus Nessvold.

– Andreas T Olsson, som är regissör och även är med på scenen, har skrivit om den gamla pjäsen rejält för att det ska passa i modern tid. Det är inte mycket som går att känna igen från originalmanuset, berättar Eva.

Artisten leende i spegelbild.
Eva har fått med sin älskade spegel till den nya spelplatsen på Sundspärlan. Foto: Per-Ola Ohlsson

Ett exempel är att teaterdirektören fått byta kön för att rollen ska passa Eva. Men en sak har dock bevarats:

Annons

– Jag får utbrista i pjäsens klassiska replik ”Fan ska va teaterdirektör!” berättar hon med ett leende.

Den repliken får en djupare mening med tanke på att Eva mer eller mindre tvingades bort från Fredrikdals friluftsteater efter 30 år som teaterdirektör – ett uppdrag som hon fick ta över efter sin gode vän och mentor Nils Poppe.

– Det har du rätt i. Det har jag inte ens tänkt på, säger Eva med glimten i ögat.

Eva Rydberg ville inte sluta

Hon har börjat få lite distans till turerna bakom kulisserna som ledde fram till hennes för tidiga sorti, men hon blir fortfarande ledsen när hon pratar om det som hände.

– Jag kunde inte sparkas eftersom jag inte var anställd, men jag sparkades bort från Fredriksdal. Det gick inte korrekt till och det har gjort mig ledsen, berättar hon.

Nu i efterhand medger Eva att hon vid alla intervjuer inför sista säsongen på Fredriksdal drog till med en vit lögn när hon sa att hon tyckte det skulle vara skönt att dra sig tillbaka och kunna ägna somrarna åt annat än att spela teater.

– Jag ville absolut inte sluta. Jag hade mycket väl ha kunnat tänka mig att fortsätta på Fredriksdal några år till. Varför inte? Nils Poppe var 85 år sin sista sommar på Fredriksdal.

Tack och hej! Sommaren 2023 spelade Eva Rydberg sin sista föreställning, Två man om en änka, på Fredriksdalsteatern. Foto: TT

Men så blev det inte. Och fram till försommaren förra året såg det mörkt ut. Det var i allra högsta grad oklart om hennes barn Birgitta och Kalle skulle få ta över friluftsteatern efter henne samtidigt som de repeterade Två man om en änka som skulle bli hennes avskedsföreställning.

Annons

– Det var naturligtvis tungt och sorgligt av flera skäl, men vi gjorde allt vi kunde för att ge publiken en fin upplevelse.

Helsingborgs stad sa nej

Det som ingen utanför den innersta kretsen då visste var att det politiska spelet bakom Fredriksdals friluftsteaters framtid pågått i flera år.

Redan 2019 anade produktionsledaren Mikael Bolin oråd när han vid ett möte med ansvariga tjänstemän inom Helsingborgs stad fick veta att man ville förändra kontraktstidens längd. I stället för brukliga fem år ville kommunen bara teckna ett ettårigt avtal.

– När Mikael kom tillbaka och berättade det för oss blev vi mycket förvånade. Vi försökte få ett längre kontrakt eftersom vi hade gjort investeringar för flera år framåt och själva tecknat kontrakt med till exempel skådespelare, berättar Eva.

Eva i clowndräktär från föreställningen Fars lilla tös från 1999. På väggen hänger bilder på de medverkande i tidigare somrars föreställningar på Fredriksdal. Foto: Per-Ola Ohlsson

Det blev flera möten mellan tjänstemännen på Fredriksdals friluftsmuseum, kulturförvaltningen och Mikael Bolin. Till slut kröp det fram att man ville ha en förändring på Fredriksdal och då passade inte Eva Rydbergs folklustspel in längre.

– Det var ett kallt möte, berättar Mikael Bolin som anslutit till vår intervju. Jag ville veta vad för förändring de tänkt sig, men fick inget besked.

Mikael Bolin framförde att Eva ville ha ett personligt möte med de ansvariga tjänstemännen, men det fanns det inget intresse för.

Det blev dessutom en tvist om ersättningen för de investeringar som Eva Rydberg Nöjesproduktion AB lagt ner på friluftsteatern. Enligt Eva handlar det om cirka 20 miljoner kronor sedan 1994.

Annons

– Vi ville ha tillbaka det vi satsat, men det var nej till allt.

Jag orkade inte kämpa

Bolaget anlitade en advokat som företrädde dem vid flera möten som handlade om ersättning för deras investeringar. Det handlade bland annat om serveringsdelen, köket och ett helt nytt elsystem.

– Under alla åren har vi dessutom betalat procent på biljettintäkterna till kommunen.

Men till slut kände Eva att det fick vara nog.

– Jag orkade inte kämpa för att hålla mig kvar på Fredriksdal. Om de inte ville ha mig kvar så kände jag inte heller att jag ska vara där. Jag orkade inte ens med tanken på huvudförhandlingar, presskonferenser och allt annat som en rättsprocess hade inneburit.

Fick ett extra år på Fredriksdal

I slutändan ledde ändå alla möten med kulturförvaltningen och museichefen på Fredriksdal till att Eva fick ett tvåårskontrakt. Tanken var att hon skulle ha lämnat friluftsteatern efter sista föreställningen 2021.

– Men så kom coronapandemin mellan. Då var man schysst och gav oss ytterligare ett år, men när vi inte heller kunde spela 2021 var det inte aktuellt med ytterligare ett års förlängning.

När Eva vädjade om förlängning och framförde att hennes produktionsbolag hade avtal med andra parter att ta hänsyn till, fick hon beskedet: ”Det är ert problem, inte vårt.”

Eva fick tidigt smak för cirkuslivet. Här 1979, i en kunglig galacirkus med kungaparet som hedersgäster och François Bronett som programvärd. Foto: TT

Eva vände sig då till den socialdemokratiska oppositionen i Helsingborg och det ledde till att hon fick ytterligare ett år på Fredriksdal.

När det hösten 2022 var dags för kommunal upphandling om vilka som skulle driva friluftsteatern slog sig Birgitta och Kalle tillsammans med Mikael Bolin ihop med produktionsbolaget 2Entertain, som driver Chinateatern och Oscarsteatern i Stockholm, och skickade in en ansökan.

Annons

Erbjudande från Sundspärlan

– De fick nej och jag fick senare veta att man hade ringt 2Entertain och sagt att ni hade fått det om ni inte hade sökt det med Rydbergs. Det gjorde ont när jag fick höra det. Det gjorde mig så otroligt ledsen, säger hon,

In i det sista hoppades familjen Rydberg ändå på att barnen Birgitta och Kalle skulle få kontraktet, men den 31 maj 2023 stod det klart att det i stället gick till bolaget Anagram som grundats av komikerna Anders Jansson och Johan Wester.

Det förvånade familjen Rydberg eftersom Brigitta och Kalles anbud var förmånligare än Anagrams för Helsingborgs stad, men ansvariga tjänstemän har i intervjuer förklarat det med att det finns ”andra parametrar som man mätte mot”. Det handlar ”inte bara om pengar utan om utbud och andra saker”.

En ung Eva Rydberg. Året är 1966. Foto: TT

På en direkt fråga svarar kulturdirektören Mats Hallberg att han inte har något personligt emot Eva Rydberg, att de två aldrig träffats.

Det kunde ha varit en sorgens dag. Men samma dag fick Birgitta Rydberg ett sms från nöjesparken Sundspärlan AB, som är anslutet till Folkparkerna i Sverige, med en förfrågan om de ville driva deras friluftsteater.

Mikael Bolin åkte dit med lågt ställda förväntningar eftersom han trodde att anläggningen var nergången och närmast förfallen, men han fick en glad överraskning och blev nästan frälst.

Jag är inte bitter

– Han tyckte den var helt perfekt för oss. Och för mig var det som att komma hem. Jag har uppträtt på Sundspärlan åtskilliga gånger genom åren, säger Eva och fortsätter:

Annons

– Första gången dansade jag i Csardasfurstinnan. Jag var bara 14, 15 år och långt senare fick jag veta att min nuvarande man Tony stod långt bak i publiken och tyckte att det var pinsamt att behöva gå på en operett tillsammans med sina föräldrar.

Artisten inte bitter

Det Eva framför allt uppskattar med utomhusscenen på Sundspärlan är att det är en amfiteater.

– Det gör att alla i publiken kommer att sitta så de ser bra.

Kontraktet med Sundspärlan undertecknades samma dag som Eva hade premiär med Två man om en änka på Fredriksdal. Det gjorde att en känslomässigt tung sommar blev lite lättare att bära.

– Det är med saknad jag tänker på somrarna på Fredriksdal. Men jag är klar med det nu. Jag kommer aldrig mer att sätta min fot där.

– Jag är inte bitter, men jag tycker att sanningen ska komma fram. Jag blev ledsen över att bli så nonchalant behandlad. Jag tycker inte att man gör så efter 30 år.

Melodifestivalen 1977. Eva Rydberg framför låten Charlie Chaplin, skriven av Tomas Ledin. Foto: TT

Eva tycker det är lite extra kul i sammanhanget att hon tidigare i våras fick motta Kungliga Vasaorden tillsammans med medlemmarna i Abba för ”mycket framstående insatser inom svenskt och internationellt musikliv”.

– Det är lite lustigt. Det är regeringen som bestämmer vem som ska få Vasaorden. Det innebär att det är deras partikamrater i Helsingborg som sparkar ut mig, men i Stockholm blir jag nästan adlad.

Ödmjuk och tacksam

Premiären på Sundspärlan var fredagen den 28 juni. Kvällen därpå hade efterträdarna Anagram premiär med Nötter på Fredriksdal. På scen står bland andra Adde Malmberg som även svarar för manus och regi. För bara ett par år sedan var han med i Eva Rydbergs uppskattade föreställning Pang i bygget.

Annons

– Man ska vara ödmjuk och tacksam för det vi fick. Vi önskar våra efterträdare lycka till, säger Eva.

På Tyrol vid utdelningen av privatteatrarnas pris Guldmasken 2003, i sällskap av dottern Birgitta Rydberg, maken Tony, sonen Kalle Rydberg och hans flickvän. Foto: TT

På Sundspärlan kommer Eva att spela Ett resande teatersällskap fem dagar i veckan fram till någon vecka in i augusti. Det blir kvällsföreställningar onsdagar, torsdagar och fredagar och matinéer på lördagar och söndagar.

– Det blir troligen 38 föreställningar sammanlagt eftersom vi med största sannolikhet kommer att förlänga med en vecka i augusti.

Amfiteatern rymmer 1 200 betalande åskådare och Evas bolag räknar med att 46 000–47 000 människor kommer att se hennes föreställning i sommar.

– Biljettförsäljningen går bra. Vi låg redan i början av april på samma nivå som vid försäljningen av biljetterna till Två man om en änka.

Det är upplagt för giganternas kamp i Helsingborg i sommar – komik mot komik.

Eva har ett tvåårskontrakt på Sundspärlan, men räknar redan nu med att det går så bra att hon tecknar ett femårigt kontakt senare i år.

– Du kan skriva att jag siktar på att stå på scenen i ytterligare sex år, säger hon med ett leende innan hon kastar sig över frågan om matserveringen i samband med föreställningarna.

”Inte personligt” enligt Helsingborgs stad

Kulturdirektör Mats Hallberg tillbakavisar att det finns en personlig konflikt mellan honom och Eva Rydberg.
– När det gäller Fredriksdalsteatern har ingen inom Helsingborgs stad agerat personligt för eller emot någon, utan som en offentlig organisation följer vi de lagar och regler som ålagts oss. I det här fallet har Helsingborgs stad följt Lagen om offentlig upphandling.
Han förnekar att hon särbehandlats:
– Eva Rydberg Nöjesproduktion AB deltog aldrig i upphandlingen, och det fanns således inte något anbud för oss att ta ställning till. Däremot lämnade andra företag, som 2Entertain, in anbud. När vi har tagit ställning till anbuden, har ekonomisk parameter bara var en av flera som vi beaktat helt i enlighet med den annonserade upphandlingen. Vi tittade också på nytänkande, kvalitet och andra faktorer.
– Från Helsingborgs stads sida upplever vi att kommunikationen med Eva Rydberg AB har varit god fram till när säsongen 2023 avslutades som avtalat. Det har varit ett givande och tagande för båda parter i denna process, och vi upplever från stadens sida att vi har varit tillmötesgående och lyhörda. Exempelvis hade Eva Rydberg de två sista säsongerna två års hyresfri användning av Fredriksdalsteatern.
– Vi är mycket glada att Eva Rydberg fortsatt är verksam i Helsingborg och har hittat en fantastisk plats att uppföra sommarteater på även fortsättningsvis.

Annons