Så blev Hermèsscarfen en älskad klassiker
Det sägs att man inte ska fråga en kvinna hur många Hermèsscarfar hon äger, för det är ungefär samma sak som att fråga om hennes ålder. I alla fall om frågan ställs till en hängiven samlare som älskat och burit den berömda silkesskapelsen sedan hon var ung och som sätter värde på den som en modeikon, ett statement för stil och tidlös elegans i form av fransk haute couture.
Se också: 6 saker du inte visste om Antikrundan
En Hermèsscarf går aldrig ur tiden på grund av sin höga kvalitet, sina enastående mönster och modehusets förmåga att värna om sina klassiska ideal genom slit-och-släng-epoker, kriser, trendskiften
och allmän andnöd för modebranschen. Hermès har hållit sig ifrån massproduktion, något som bara ökat efterfrågan, och världskända annonspelare som Lauren Bacall, Ingrid Bergman, Audrey Hepburn, Jaqueline Kennedy och Catherine Deneuve har gett märket god draghjälp – inte minst genom att hänga en Birkin- eller Kellybag över armen.
När furstinnan Grace Kelly (som fick ge namn åt just Kellyväskan) bröt armen 1959 gjorde hon en mitella av sin Hermèsscarf. Kanske är det därför som den kallats för ”kvinnors svar på den schweiziska armékniven” – den är alltid bra att ha till hands. 2000-talets Hermès har tagit fram små boxar med ”Knotting Cards” med kreativa tips på hur man kan bära sin scarf som passar även det unga modelejonet. Hon kan göra ett skärp av den, en väska, en top, en kjol, en turban, en slips och så vidare. Eller strunta i alla skönhetsregler och knyta den runt huvudet som en skurgumma, något som drottning Elizabeth ofta gör i den engelska snålblåsten.
Hermès startade som sadeltillverkare
Från början handlade dock inte Hermès om mode över huvud taget. När firman registrerades 1837 var det för tillverkning av sadlar och seldon för överklassen och grundaren Thierry Hermès spred snabbt ryktet om den långsamma tillverkningen och den höga kvaliteten på varorna. Barnbarnet Emile Hermès satsade på kläder i rådjursskinn och 1920-talets Hermès började göra klockor, smycken, klassiska sporttillbehör och regelrätta herr- och damkollektioner.
En Hermèsscarf går aldrig ur tiden
I ungefär samma veva fick företagets stylist Lola Prusac idén till att ta fram en stor sidenscarf och 1937, hundra år efter husets öppnande, lanserades den allra första scarfen med motiv av en grupp sällskapsspelande kvinnor. Ett udda mönster kan tyckas, men det var ju bara det första av närmare tvåtusen kommande udda mönster där fåglar, fasaner, sadlar, hästar, döda kaniner, grafiska förvillelser och djungelscener breder ut sig över silkesväven. Och precis som med alla Hermès produkter så är det accessoaren i sig som framhävs, inte designern bakom. Modehuset letar aktivt upp kreatörer och konstnärer över hela världen just för att inget mönster ska bli det andra likt och kundkretsen upphör därmed aldrig att förvånas eller lockas.
Är min Hermèsscarf äkta eller inte?
Det finns många Hermèsscarfar på vintagemarknaden och prislappen kan hamna så långt ner som 1500 kronor. Äktheten är förstås som hos alla kopierade lyxmärken ett dilemma för det ovana ögat, men det finns fyra signum som är ganska enkla att kontrollera:
- Den mest klassiska formen är kvadratisk (carré på franska vilket accessoaren också kallas), 90×90 cm.
- Väven är tät i tjockt siden för ett tungt fall, vikten ska ligga på omkring 65 gram.
- Kanten ska vara rullad och handfållad mot rätsidan.
- Trycket ska ha många färger och skarpa konturer.
Malin Sveholm på Bukowskis rekommenderar osäkra förstagångsköpare att vända sig till ett väletablerat auktionshus med dokumenterad specialistkompetens inom mode.
Se upp för ett erbjudande som känns ”för bra för att vara sant”, det är en varningsklocka
– Många e-handlare utger sig för att vara experter men det är inte så många som faktiskt går i god för sina varor eller erbjuder ångerrätt. Säkerställ att du har rätt att lämna tillbaka scarfen om det visar sig att den inte är vad den utger sig för att vara. Undvik privata försäljningar online med risk för att säljarna plötsligt försvinner så fort de sålt varan och mottagit pengarna. Och se upp för ett erbjudande som känns ”för bra för att vara sant”, det är en varningsklocka. Ingen som har köpt eller ärvt något dyrbart sätter ett onödigt lågt pris, säger hon.
Hur ser marknadsvärdet ut för olika epoker och designers?
– De flesta begagnade scarfar säljs för mellan 1500 och 3000 kronor. De mest populära motiven är de klassiska med ryttare, hästtillbehör, nautika, militärer och uniformer till mer lekfulla botaniska och motiv från den exotiska djurvärlden. En trend som har börjat komma är abstrakta och äventyrliga motiv, ofta framtagna i samarbete med samtida konstnärer. Formgivare såsom Hugo Grygkar och Robert Dallet har fått hög samlarstatus.
Kontrollera skicket på din Hermèsscarf
Om det är en investering du är ute efter så tipsar Malin om att söka efter de mönster som producerats i begränsad upplaga.
– Hermès gör ofta ”re-issues” av populära mönster i nya färger, men det finns vissa som bara släppts en gång, som till exempel Ispahan från 1966 av Maurice Tranchant. Den har ett högre andrahandsvärde. Och självklart påverkar åldern. Scarfar från 1940- och 1950-talen har högre priser än de från 1990-talet. Likaså kan vissa ovanliga färgställningar inbringa högre pris, som Le Bois de Boulogne designad av Hugo Grygkar 1957, där originalet har en mer dynamisk färgställning än re-issuen från 1980. Men ett högt pris förutsätter alltid att scarfen är i gott skick!
Vilka dyrgripar har sålts via Bukowskis?
– 2017 fick vi glädjen att sälja en stor samling som innehöll bland annat Le Cortège des Vignerons-Vevey – 1833 av Hugo Grygkar i en underbar originalversion från 1952. Motivet refererar till den stora fest som hölls 1833 i Schweiz för att fira ankomsten av de första ångbåtarna. Scarfen visar vinguden Bacchus ankomst och såldes för 4950 kronor. Ett annat exempel är Caraïbes av Christiane Vauzelles från 1974 med motiv av exotiska fåglar och blommor som såldes för 9115 kronor.
Beata af Donner på Stockholms Auktionsverk slår ett slag för designern Xavier de Poret.
– Hans mönster är milda och murriga i pastelliga toner och visar oftast djur. De känns lättburna och därför är det många som gillar dem, så det är en bra investering. Vi har sålt Hermèsscarfar i prisspannet 1500–8000 kronor, och det som trissat upp priset har varit just en tacksam färgsättning i kombination med lite mer ovanliga motiv, säger hon.
Går det att tokfynda?
– Nej, jag har försökt. Jag tror inte man kan komma under 1500 kronor, men å andra sidan tycker inte jag det är särskilt dyrt för en sådan modeikon.
Vilket motiv drömmer du själv om?
– Det skulle vara Brides de Gala, designad av Hugo Grygkar 1957. Den är verkligen jättefin.
Scarfsamlaren tipsar om sina favorit från Hèrmes
5 frågor till juristen Catharina A, passionerad scarfsamlare som driver Instagramkontot @iblameparis.
Vilken var din första Hermèsscarf?
– Det var Concours d’Etriers i ceriserosa, jag föll direkt för de klassiska elementen med stigbyglar i kombination med den starka färgskalan. Jag köpte den i Paris för sju år sedan.
Vad har Hermès som inte andra modehus har?
– Jag tycker om deras långa historia kring ridsport, allt de gör känns elegant och tidlöst. Jag tror deras hemlighet är just att de vågar behålla det gamla, till skillnad från andra modehus som förändras med varje ny designer. De har också humor i sina mönster, ett exempel på det är Minuit au Faubourg formgiven av Dimitri Rybaltchenko. Scarfen visar Hermès flaggskeppsbutik i Paris vid midnatt och det står en liten gubbe i fönstret på andra sidan gatan i högre nederkant. Det är modehuset Lanvins före detta chefsdesigner Alber Elbaz som hade kontor jämte Hermès. Han och Rybaltchenko är goda vänner. En Hermèsscarf har verkligen sitt eget dna, man ser att det är en Hermès helt enkelt. Det är aldrig skrikigt eller vulgärt, det är lyx utan att vara ”in-your-face”.
Hur ser din samling ut?
– Jag har över 30 scarfar, många av dem är nya. Samlingen har ganska starka färger, mycket rosa och orange som piggar upp den mörka juristkostymen. Scarf känns som en kvinnlig motsvarighet till slips, den blir pricken över i och kompletterar en strikt garderob. Beroende på hur man viker den så visar man olika delar av mönstret, en scarf kan alltså kännas som flera. Jag tycker inte att priset för en ny scarf är så högt om du använder den mycket och på olika sätt. Och känslan av att bära något som även Audrey Hepburn eller Catherine Deneuve gjort är oslagbar, det blir något alldeles extra.
Scarf känns som en kvinnlig motsvarighet till slips
Någon favorit?
– Kanske nytappningen av Brides de Gala, ett mönster som getts ut i många versioner. Min har fått prickar och är tryckt på ett annat mönster som vävts in i tyget och bara syns på nära håll. Jag har även Brides de Gala Love, som gavs ut för några år sedan, med orange hjärtan.
Tips på bra shopping- och inspirationssajter?
– Den franska auktionssajten drouot.com. Priserna kan vara lite lägre där än i Sverige. Viss information finns på engelska och beroende på auktionshus så kan man oftast få hjälp på engelska genom mail. Tips är dock att fråga om frakt går bra till Sverige innan du budar.
– På The Purse Forum (forum.purseblog.com) kan du få hjälp av likasinnade samlare med att bedöma autentiska varor, det är en jättebra plattform.
Hermès historia genom åren
1937: Modehuset Hermès lanserar sin allra första Hermès Carré med motivet Jeu des Omnibus et Dames Blanches.
1956: Startskottet för framgångssagan går när Audrey Hepburn pryder omslaget till Life Magazine med en Hermèsscarf.
1956: Furstinnan och trendsettern Grace Kelly använder sin Hermèsscarf som en mitella.
1957: Hugo Grygkars motiv Brides de Gala kommer ut på marknaden och bärs av Sophia Loren. Den har i dag sålts i över 70 000 exemplar.
1961: Franska skådespelerskan Catherine Deneuve fotograferas för första gången med en Hermèsscarf – och det blev en livslång passion.
1972: Jackie Onassis inspirerar genom att knyta sin scarf som en bandana.
1979: Annonserna börjar vända sig till yngre människor och scarfen som förknippats med äldre damer blir drömaccessoar för en helt ny generation.
1986: Engelska drottning Elizabeth hyllas med nya frimärken, på en av bilderna har hon en Hermèsscarf knuten runt huvudet.
2003: Modeskaparen Jean Paul Gaultier blir ny uppmärksammad kreativ chef för Hermès efter Martin Margiela.
2012: Scarfen Astrologie Nouvelle säljs i limiterad upplaga, pengarna går till välgörenhet.
Av Katarina Danielsson
Foto: Respektive auktionshus