Suget efter allmoge ökar igen – fina möbler att fynda på loppis och auktion
Det är lätt att tjusas av allmogens omsorgsfullt målade möbler. De vackra skåpen, kistorna, borden och tingen som har så mycket att bidra med till vår tids hem. Olikheter har ju förmågan att skapa spänning, harmoni och karaktär. Och med tanke på att allmogemöblerna finns i många olika färgsättningar är det dessutom ganska enkelt att hitta något som passar in bland de moderna möblerna.
Blommande bildvärld från renässansen
Det folkliga måleriets blommande bildvärld utgår från renässansens prunkande blomsterurnor, barockens frodiga tulpaner och kraftfulla rankor, liksom rokokons smäckra rosor. Den rika variation som bildades i olika regioner med utgångspunkt i de stiltypiska motiven nådde sin kulmen under 1700-talets andra hälft och 1800-talets första. Lokalprägeln kom också till uttryck i form, proportion och skuren dekor, även om det områdesspecifika främst sitter i måleriet.
Förutsättningarna för måleriet var många. Utvecklingen som skedde i boendemiljön under andra halvan av 1700-talet borde rimligen ha varit en av de avgörande faktorerna.
Färgglada festrum i parstugan
Under denna tid blev hustypen parstugan med sina två rum allt vanligare och det ena rummet skulle hållas i ordning för fest, något som säkert uppmuntrade till ett rum med målad dekor i färg. Dessutom blev fönstren större och förekomsten av inbyggda rökgångar ökade.
I de äldre sotiga stugorna med små gluggar för ljusinsläpp var det kanske inte lika lätt för en dekorativt målad möbel att hitta sin självklara plats. En annan bidragande faktor var naturligtvis den ekonomiska tillväxt som under denna tid upplevdes hos många bönder, vilken i förlängningen möjliggjorde försköningen av hemmen.
Det var också nu som tillgången på nya färgpigment blev större. De industriella framstegen under 1700- och 1800-talen, i synnerhet den kemiska vetenskapens utveckling, medförde att en rad nya pigment kunde framställas. Men man ska också komma ihåg att människan i alla tider har haft en längtan att genom färg och form försköna sin omgivning.
Allmoge – handla rätt
Köptips
Ta hjälp av auktionshusens och antikhandelns personal. Sök också information genom museer och hembygdsföreningar.
Inredningstips
• Utgå från en jordnära färgskala som harmonierar med både äldre och moderna möbler och föremål.
• Blanda allmogemöblerna med moderna detaljer och skapa en kul kontrast.
• Ge möblerna nya funktioner. En kista med plant lock kan bli ett soffbord.
Vårda och bevara
• Trä är ett hygroskopiskt material, det känner av omgivningens klimat. Därför är det en god idé att fråga hur den nyköpta möbeln har förvarats den senaste tiden. Exempelvis kan det vara bra att sänka inomhustemperaturen ett tag för att låta möbeln komma i balans.
• Rengör varsamt. Undvik starka kemikalier. Tänk på att målade möbler är extra känsliga för fukt.
• Undvik stark solexponering.
• Måla inte om en möbel med äldre målning. Satsa i stället på en möbel vars äldre färg du tycker om.
I de antika kulturerna utfördes interiörmålningar i en rik färgskala redan före Kristi födelse. Men här i Sverige levde den absolut största delen av befolkningen på landsbygden, i tämligen färglösa miljöer och omålade trä- och stenhus ändå fram till andra hälften av 1700-talet.
Blomstermotiven målarna utgick från användes även inom högreståndskulturen, exempelvis på sidentyger och mönstertryckta kattuner (bomullstyger). Hos landsortens konstnärer handlade det inte om en exakt kopiering, utan snarare om att skapa ett eget konstnärligt uttryck. Många gånger blev blom- och bladrankorna så pass stiliserade att de antog nya former. På samma sätt omtolkades andra motiv, i vissa fall nästan till abstraktion.
Ett återkommande drag är avbildningar av ådringar hos ädelträ och strukturen hos marmor. Hos Uppsala Auktionskammare såldes häromåret ett fantastiskt uppländskt skåp med storskaliga marmoreringar, som på ett enastående vis exemplifierar hur säreget måleriet kunde bli. Till skillnad från en utbildad målare i Stockholm, som målade på illusoriskt vis för att återge förlagan så exakt som möjligt, tycks landsortens målare ha använt förlagan friare, varpå en ny form av mönsterbildning bildades.
Kyrkan och naturen inspirerade hantverkarna
Utanför de större städerna var kyrkan en viktig inspirationskälla för hantverkarna. Det var här de kom i kontakt med måleri av skolade yrkesmålare och sniderier av skickliga bildhuggare. Socknens stolta kyrka blev på så sätt förmedlare av modeströmningar och stilriktningar. På samma vis var den omgivande naturen en aldrig sinande källa till inspiration. Så också den mänskliga kroppen, som översattes till vad som kan tolkas som kvinnliga eller manliga former. Även här handlade det om en medveten stilisering, trots att växtligheten och kropparna kunde studeras på nära håll.
Möbler i allmoge ofta praktiska
Karaktäristiskt för allmogens möbler är också att de ofta är konstruerade med praktiska lösningar. Då liksom nu var det viktigt att lösa förvaringen på liten yta. Därför försågs borden ofta med lådor i sargen, och sängarna kunde byggas ihop med både golvur, skänkar och skåp.
Vanligen är det skåp, bord och andra möbeltyper med orörd originalfärg som når högst pris på auktion och i handeln. Möbler med sekundära färgskikt ligger lägre i pris.
Det är inte ovanligt att på en tvåhundraårig möbel finna flera färgskikt. Enkel förnyelse med hjälp av färg och pensel tillämpades ibland med 30 till 40 års mellanrum hos den som ville hänga med och anpassa sina gamla möbler till nya smakpreferenser. Helt enkelt återbruk i sin enklaste form. Originalmålning i all ära, men de olika färglagren är också historieberättare och på sitt sätt genuina.
Se också: 6 saker du inte visste om Antikrundan
Fynda allmoge på loppis och auktion
Blir du också sugen på lite allmoge? Det finns massor av fint, till mycket vettiga priser. Man kan faktiskt göra väldigt fina kap.
Som alltid finns goda fyndmöjligheter på andrahandsmarknaden, även vad gäller originalmåleri, men kom ihåg: handla med hjärtat och satsa på det som talar till dig.
5 snabba med Erik Ingare
Erik Ingare är intendent på Uppsala Auktionskammare och har en alldeles speciell förkärlek till folkkonst och allmoge.
Vad fick dig att bli intresserad av, eller kanske förälskad i, allmoge?
– Mitt starka intresse för folkkonst och allmoge växte fram under mina somrar på familjens släktgård i Hälsingland. Somrarna fylldes av besök på auktioner, mest intressanta var naturligtvis de stora gårdsauktionerna som kunde pågå i både två och tre dagar. Hälsingebönderna var förmögna, och förutom att detta manifesterades genom de stora vackra gårdarna visade sig rikedomen även genom lösöret. Husen var ofta fyllda med fantastiska målade möbler, fästmögåvor, silver, vackra textilier och ibland till och med Stockholmsfajanser från Marieberg och Rörstrand. Det var oerhört lärorikt och spännande att botanisera bland alla dessa saker. Under åren växte intresset mer och mer, och jag kände att detta med gamla unika saker var något jag ville ägna mig åt i framtiden.
Finns det något specifikt landskap du tycker förtjänar att lyftas fram, utöver de man oftast talar om (Dalarna, Hälsingland, Jämtland och Skåne)?
– Naturligtvis slår mitt hjärta lite extra när det kommer till Hälsinglands orörda allmogeföremål. Men om jag skulle lyfta fram ett annat landskap blir det Uppland. Redan på 1760–1770-talen blomstrade möbelmåleriet i landskapet, vilket är betydligt tidigare än på många andra håll. Dekoren består ofta av stiliserade mönster av rosor och tulpaner mot kraftfulla ådringsmålningar. Ett av de vackraste skåpen som har sålts under senare år är just från Uppland. Det saknar blomsterdekor men är i stället helt marmorerat på ett för mig fulländat sätt. Trots att tidigare forskning har dokumenterat det uppländska måleriet på ett bra sätt, saknas fortfarande mycket information. Vilka var till exempel målarna bakom namnen Rosmästaren och Mästaren med flamtulpaner?
Vilka kvaliteter letar du efter när du bedömer en allmogemöbel?
– För mig är det viktigaste att föremålen är orörda. Jag har inget problem med naturligt vackert slitage, men kompletteringar och påmålningar drar ner intresset och värdet. Sedan är naturligtvis kvaliteten på måleri och snickeri viktig. Det är stor skillnad på priset för ett ordinärt orört föremål i jämförelse med vad som betalas för ett objekt som kvalitetsmässigt sticker ut. Medan de allra flesta fina och orörda allmogemöbler idag går till väldigt vettiga priser, springer oftast toppobjekten iväg till höga nivåer. Det finns fortfarande en klick samlare som endast söker det där unika och allra bästa.
Hur är intresset för den folkliga möbelskatten idag?
– Jag upplever att intresset för allmoge har ökat de senaste åren. Fler och fler upptäcker dessa fina objekt och priserna är på väg upp igen. Det känns jättekul att man nu uppmärksammar och uppskattar denna unika skatt vi har i Sverige. Personligen är jag rätt trött på det gråa och avskalade och uppmuntrar fler att våga inreda sina hem även med polykromt blomstermålade möbler. Allmoge passar alldeles utmärkt ihop med modern design. De senaste årens starka furutrend med Axel Einar Hjorth i spetsen, har även lett till ett ökat intresse internationellt för lite rustikare allmoge som kubbstolar, bockbord och vrilar med mera.
Finns någon specifik möbel- eller föremålskategori som du uppskattar extra mycket?
– Jag gillar det mesta inom det som vi kallar allmoge. Större skåp är ofta prisvärda och rymmer väldigt mycket. Och för den som har plats, är kistor oerhört prisvärda. Du får en möbel med väldigt fint måleri till bråkdelen av vad ett motsvarande skåp kostar. Personligen uppskattar jag originalmålade korgar, lerfat och miniatyrspeglar. Väldigt fina föremål som inte alltid behöver kosta en förmögenhet.