Tidernas soffläge: Så föddes de trendiga modulsofforna
Den unga generationen på 1960- och 70-talen efterlyste flexibla lösningar när de skulle inreda sina vardagsrum. De ville inte vara låsta i föräldrarnas traditionella uppsättning med två- och tresitssoffor som matchades med tunga fristående fåtöljer. Nej, nu skulle det finnas plats för många. Även barnen.
Se också: 6 saker du inte visste om Antikrundan
Samtidigt inreddes gillestugor så att släktingar och kompisar lätt kunde bjudas in och köket, som tidigare hade varit litet och endast tänkt för köksarbete, utökades och blev familjens samlingsplats.
"Nu var det slut med finrummet som man ändå aldrig utnyttjade och som var möblerat med ärvda möbler som var obekväma att sitta i."
Lena Larsson introducerade Skal och kärna 1955
Det nya sättet att umgås krävde ett nytänk inom möbeldesignen. Flexibilitet och futurism var ledorden, något som lockade till spännande former i hela Europa. I Italien byggde man vidare på ett framgångsrikt 1950-tal och skapade ett flertal möbler som var helt i linje med de nya strömningarna.
Pionjären
På senare år har man börjat återupptäcka den skicklige och produktive inredningsarkitekten Otto Schulz, mannen bakom Boet i Göteborg. Ett företag som inte bara drev butik med stor visningslägenhet utan även hade ett eget arkitektkontor och var tidningsutgivare. Schulz grundade företaget 1920 tillsammans med en kollega, men drev det själv från mitten av 1920-talet och framåt. Boets kunder erbjöds flera olika typer av möbler och inredningar men de som är eftertraktade idag är Schulz stoppade sittmöbler och flotta skåp i mjuk art déco, dekorerade med pärlspik. Schultz var aktiv i firman fram till 1950.
I Sverige hade Lena Larsson introducerat det nya sättet att umgås redan 1955 i huset Skal och kärna, som visades på utställningen H55. Nu var det slut med finrummet som man ändå aldrig utnyttjade och som var möblerat med ärvda möbler som var obekväma att sitta i. I stället skapade hon ett rum där hela familjen kunde umgås. Hennes allrum hade ett klätterträd för barnen i mitten av rummet och en lugn hörna för mamma och pappa. Oj så modernt!
Nanna Ditzel skapade modulmöblen Vilette
I samma anda var Alf Svenssons sektionsfåtöljer, som även de visades på H55. De kunde stå för sig själva eller sättas ihop till lätta soffor. Likadant tänkte den nydanande formgivarduon Nanna och Jørgen Ditzel när de ritade sittgruppen Flydedok 1961. I mitten av 1960-talet skapade Nanna Ditzel den supermoderna modulmöbeln Vilette som inbjöd till avslappnade konversationer i halvliggande läge.
Ditzels dejliga design
Det välkända danska formgivarparet Nanna och Jørgen Ditzel träffades när de utbildade sig på Kunstakademin. År 1946 var de klara med sina studier och startade en designstudio i Köpenhamn. De var produktiva och formgav inte bara möbler, utan även bland annat textilier och smycken. 1956 tilldelades de Lunningpriset.
Jørgen Ditzel gick bort redan 1961, men Nanna Ditzel fortsatte sin formgivarkarriär. Utmärkande för hennes stil var lusten att pröva olika material och förmågan att skapa skulpturala möbler i organiska former.
Det finns en härlig lekfullhet i de möbler som kommer från Ditzels designstudio och man hittar den i både modulmöblerna som Nanna och Jørgen Ditzel skapade tillsammans och därefter i Nannas serie Vilette som hon formgav 1966.
Från 2005 är det paret Ditzels äldsta dotter Dennie som leder arbetet i studion. De två yngre döttrarna är verksamma i styrelsen. Läs mer om Nanna och Jørgen Ditzels formgivning på nanna-ditzel-design.dk.
Fast idén att skapa flexibilitet i inredningen fanns redan på 1930-talet. Ett par olika möbelarkitekter ritade raka fåtöljer som kunde stå fritt eller ställas ihop till en soffa. Med fotpallar till i samma former kunde man redan då skapa trevliga sittgrupper i varierande storlek. För unga par som skulle sätta bo var det en fördel att kunna köpa det antal moduler man hade råd med och plats för.
5 snabba med Andreas Siesing
Vi var många som fick upp ögonen för 1970-talsmöbler efter Andreas Siesings medverkan i Antikmagasinet på SVT i vintras. Nyskapande formgivning och avancerade tillverkningsmetoder gjorde det möjligt att ta fram möbler som ingen ens hade kunnat fantisera om tidigare. Men när Antik & Auktion ringer upp Andreas Siesing för att prata modulsoffor från 1970-talet börjar han i en helt annan ände.
I vilket sammanhang och ungefär när introducerades modulsoffan?
– Den första som jag kommer att tänka på när det gäller modulmöbler är Otto Schulz (1882–1970) och Boet. Sparat
i arkiven finns mängder med ritningar på förslag till kunder som beställde hela inredningar. På en Boet-utställning 1933 visade Otto Schulz en typ av möbler som han kallade för Couches. Det var sex, sju olika moduler som kunde kombineras på mer än 200 olika sätt.
I vilken stil var de här möblerna?
– Det var stoppade möbler som drog åt funkishållet. Även om det var funkis, var de exklusiva och dyra. Men som kund valde man det antal moduler man hade råd med.
Vilken typ av modulmöbler fanns på 1950-talet?
– Till exempel visades Alf Svenssons två sektionsfåtöljer Domus och Interiör på flertalet utställningar, bland annat på H55. Båda fåtöljerna lanserades 1952 och tillverkades av Dux. Interiör var i trä medan Domus hade svartlackerat stålunderrede. Även AB Lani i Malmö gjorde en liknande sektionsfåtölj som hette Alster. Men det företaget är ganska okänt idag, trots att de gjorde en stor insats på möbelområdet.
Varför blev modulmöbler så modernt vid den här tiden?
– Det hängde ihop med att man umgicks lite friare. Dessutom var det smart med modulmöbler som man kunde flytta på för att kunna samlas runt tv:n.
Har du någon egen favorit från 1960/70-talen?
– En av mina favoriter är sittgruppen Bossanova som tillverkades av Scapa Industri AB i Alvesta. Formgivaren hette Jan-Eric Bengtsson. Bossanova har bullig stoppning och låg sitthöjd och visades på Scandinavian Furniture Fair i maj 1972 på Bella Center utanför Köpenhamn. Den drog till sig en hel del uppmärksamhet och i ett efterföljande reportage i tidningen Möbelvärlden kunde man läsa att ”... också en kräsen kille som Verner Panton …” hade gratulerat till framgångarna.
Storsäljaren Duxiana
Den smarta modulsoffan Duxiana lanserades i slutet av 1970-talet och blev en storsäljare
hos Dux. Delarna bestod av en tvåsits- och en tresitssoffa och så fåtöljen, berättar Kenneth Bergenblad som var chefsdesigner på Dux åren 1978–93 och som även är formgivaren bakom Duxiana.
– Den blev en enorm succé. Valmöjligheterna var många, man kunde bygga ett helt rum. Till exempel kunde man välja mellan många olika armstöd. Jag gjorde även en lösning för belysning, lampan Wing som tillverkades på Bergboms, och som fästes på soffans armstöd. Duxiana låg lägre i pris än till exempel Dux modulsoffa Playboy där varje modul var klädd även på sidorna, vilket gjorde att det gick åt onödigt mycket tyg eller skinn som inte syntes när modulerna stod intill varandra. Playboy hade Dux-spiraler i både sits och rygg, medan Duxiana hade spiraler endast i sitsen. Duxiana var även en variant till bäddmöbel. Jag skapade modulerna som lådor. Man kunde lyfta på sittplymån och använda möbelbottnen som förvarings-utrymme för sängkläder. En barnfamilj kunde köpa frottéöverdrag till sin soffa, och när barnen hade flyttat ut kunde man ta av överdraget och soffan var som ny. Duxiana passade i alla miljöer.