Lästips:NYTT! Korsord Läsarberättelser Gratis stickmönster Smarta städknep Livet med katt Julpyssel Novent Trädgårdskalender November

Här är allt du vill veta om Bauhausskolan

02 sep, 2019
author Majken Eliasen
Majken Eliasen
Tysklands största bidrag till den europeiska modernismen och möbelkonsten har sitt ursprung i Bauhausskolan. En skola som trots sitt korta liv har påverkat generationer av konstnärer, designers och arkitekter.
För att spara den här artiklen så måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto
Annons

Röd, gul och blå. Föreställ dig en cirkel med de tre färgerna vid sidan om varandra och du kan nästan se estetiken för ditt inre öga.

Bauhausskolan existerade bara i 14 år men dess idéer om design och arkitektur låg till grund för den europeiska modernismen, som i Sverige blev funktionalism och frambringade konsthantverk som säljs världen över än i dag.

Se också: 6 saker du kanske inte visste om Antikrundan

6 saker du inte visste om antikrundanBrand logo
6 saker du inte visste om antikrundan

Bauhaus startar i Weimar

Staden Weimar i Tyskland har varit ett centrum för kulturliv i hundratals år. Det var här författaren Johann Wolfgang Goethe tillbringade större delen av sitt liv. Det var här filosofen Friedrich Nietzsche levde under sina sista år och det var här man 1919 fattade beslutet att slå samman två av stadens utbildningsinstitutioner, konsthantverksskolan och konstakademin.

Peter Kelers vagga från 1922
Peter Keler gjorde sin vagga 1922, som en del av den första Bauhausutställningen 1923. Den sammanfattar allt Bauhaus handlar om: elementarfärger och rena, geometriska linjer. En cirkel och en triangel som förvandlats till en vagga. Den finns fortfarande i produktion hos Tecta.

Arkitekten Walter Gropius anställdes som den första av skolans sammanlagt tre ledare. Man kom även att hålla till i tre olika städer. Och för varje byte av ledning eller läge kom nya riktlinjer för undervisningen och därmed den design som skapades.

Mångsidig produktion på Bauhausskolan

Trots att skolan bara existerade i 14 år var produktionen mångsidig. Eftersom Bauhaus var en plats för olika konstarter och hantverk gjordes många olika saker innanför skolans väggar. Där fanns bildkonstnärer och arkitekter, det designades, vävdes och experimenterades med metall. Man framställde corpusvaror. Ingenting var för litet för att befatta sig med. Det mesta av den Bauhausdesign som fortfarande är i produktion är ett stort urval av stolar, lampor, bruksvaror och dörrhandtag.

Christian Dells lampa i vackert stylad miljö
För tio år sedan blev Christian Dells lampor plötsligt populära på andrahandsmarknaden. Antikhandlare från Sverige dammsög de tyska loppmarknaderna efter gamla exemplar och sålde dem sedan med god förtjänst här hemma. I dag finns de i nyproduktion.

”Konst och industri – en ny enhet”

Bauhausskolan uppstod som en vidareutveckling av en rörelse som pågått sedan sekelskiftet i flera delar av Europa. Startskottet var det ibland brutala mötet mellan hantverkstraditionen och industrisamhället. För även om det från början verkade vara en positiv utveckling för de fattigaste samhällsklasserna, att saker massproducerades och därmed blev billigare att framställa, så dalade kvaliteten hos de flesta produkterna. Estetik och materialkunskap gick förlorade.

Annons

I England ledde motståndet i början på 1900-talet till Arts & Crafts-rörelsen. 1919 resulterade det i Bauhausskolan i Weimar, vars slogan löd ”Konst och industri – en ny enhet”. Under ledaren Walter Gropius skulle hantverkstraditionen smälta samman med konsten och skapa ramarna för ett bättre liv för alla klasser i samhället. Känns det bekant beror det på att tankegångarna spred sig till Sverige där funktionalisterna också ville göra det bästa för arbetarklassen.

Senare utvecklades skolan till att fokusera på sammansmältningen mellan hantverkstraditionen och den nya tekniken som följde med industrisamhället.

1924 ritade Marianne Brandt tekannan som har blivit en ikon för Bauhausskolan.
Marianne Brandt är mest känd av de kvinnliga formgivare som var knutna till Bauhaus. 1924 ritade hon tekannan som har blivit en ikon för skolan. 2007 blev en annan av hennes tekannor med liknande design såld för en svindlande summa: över två och en halv miljoner kronor. Kannan blev därmed den dyraste Bauhausdesignen som sålts på auktion.

Bauhausskolan var en smältdegel för olika nationaliteter, och de elever som studerade där ett år var lärare nästa. Skolan var mer centraleuropeisk än tysk. Det var en plats där mängder av kunskap togs emot, vidareutvecklades och skickades vidare igen.

Skolan stängdes av nazisterna

Den första ledaren Walter Gropius ville gärna göra gott för samhället men var helt på det klara med att konstnärerna på skolan inte skulle vara politiska.

När verksamheten pågått i sex år hade högerrörelsen i samhället blivit starkare och skolbudgeten halverades. Det var ett tydligt budskap om att skolan inte längre var önskad i Weimar. Den flyttade i stället till Dessau där den schweiziske arkitekten Hannes Meyer tog över som ledare.

Meyer var en glödande marxist och sparkades två år senare då han var för politisk. I stället anställdes den i dag världskända arkitekten Ludwig Mies van der Rohe som försökte rädda skolan genom att göra den helt opolitisk. Undervisningen skulle vara akademiskt grundad med fokus på arkitektur.

Wilhelm Wagenfeld var elev på skolan 1923–1925 och blev därefter lärare där. Här arbetar han med ett alster.
Wilhelm Wagenfeld var elev på skolan 1923–1925 och blev därefter lärare där. Tillsammans med Christian Dell är han upphovsman till en av de mest kända lamporna från Bauhaus och hans namn är synonymt med hela rörelsen.

1932 försökte Mies van der Rohe som en sista räddning flytta skolan till Berlin men året därpå var den tvungen att stänga efter påtryckningar från nazisterna som inte tyckte om någon av skolans tre utgåvor.

Se också: Hemma hos Joakim Bengtsson

Hemma hos Joakim BengtssonBrand logo
Hemma hos Joakim Bengtsson

Kvar fanns en stor produktion av designarbeten, av vilka många fortfarande tillverkas. Även om skolan i fysisk form försvann så levde den vidare som en idé- och stilriktning varför Bauhausdesign fortsatte formges långt efter 1933.

Wilhelm Wagenfelds berömda lampa WA 24 i ett fönster
Wilhelm Wagenfelds berömda lampa WA 24 ritade han under de två år som han själv var elev på skolan. Hans lampor har ett väldigt modernt, industriellt uttryck men var faktiskt inte industriellt framtagna.

International Style

Största delen av de verk som säljs i dag, oavsett om det är på antikmarknaden eller som reproduktioner, är från starten av 1920 när produktionen var som störst. Den tidigaste designen är art déco-inspirerad, samtidigt har skolans medlemmar hittat sin egen, distinkta modernism: geometriska former och elementarfärger.

Annons

Efter stängningen tvingades många elever att fly för att undvika förföljelse, vilket gjorde att Bauhaus idéer spreds till hela världen och cementerade det namn som de fått redan långt tidigare: International Style.

De viktigaste åren i Bauhausskolans historia

1919

Konstakademin i Weimar slås samman med konsthantverksskolan. Bauhausskolan är född.

1922–1925

Christian Dell leder metallverkstaden på skolan.

1923

Den första utställningen visas och blir en milstolpe i designhistorien.

1925

Man flyttar till nya lokaler i Dessau, nära Berlin.

1928

Arkitekten Hannes Meyer tar över ledningen.

1930

Ludwig Mies van der Rohe blir ny ledare med fokus på arkitektur.

1932

Skolan flyttar för tredje och sista gången, denna gång till huvudstaden Berlin.

1933

Nazisterna menar att skolan är ett tillhåll för bolsjeviker och stänger den.

De viktigaste namnen kring Bauhaus-rörelsen

• Edouard-Wilfred Buquet, fransman
• Christian Dell, tysk
• Hannes Meyer, schweizare
• Johannes Itten, schweizare
• Ludwig Mies van der Rohe, tysk
• Gerrit Rietveld, holländare
• Marcel Breuer, ungrare
• Marianne Brandt, tysk
• Paul Klee, schweizare
• Peter Keler, tysk
• Walter Gropius, tysk
• Wassily Kandinsky, ryss
• Wilhelm Wagenfeld, tysk

Kvinnorna inom Bauhaus

  • När Bauhausskolan öppnade var Walter Gropius avsikt att den skulle vara jämlik och i början var det också fler kvinnor än män som sökte utbildningen. Men även om han i teorin hade tydliga idéer om könsfördelningen ansåg han att kvinnor bara kunde tänka tvådimensionellt, till skillnad från män som kunde tänka tredimensionellt. Gropius trodde därför att kvinnornas förmågor bäst kom till uttryck bakom en väv och satte dem på att tillverka textilier.

  • Även om de kvinnliga Bauhausmedlemmarna inte är världskända i samma utsträckning som männen finns det några som sticker ut. Mest känd är Marianne Brandt för sina art déco-liknande bruksvaror. Alba Siedhoff-Buscher gjorde barnmöbler och leksaker, Marguerite Friedlaender-Wildenhain utmärkte sig inom keramik och Ilse Fehling tillverkade skulpturer och rekvisita.

Foto: Cassina, Fritz Hansen, Knoll Europe, Tecnolumen, Tecta, Thonet, Respektive auktionshus

Den holländske arkitekten Gerrit Rietvelds Red and Blue Armchair
Den holländske arkitekten Gerrit Rietvelds Red and Blue Armchair formgavs 1918 men de tidstypiska färgerna – rött, gult och blått – kom först 1923 då han var medlem i konstgruppen De Stijl. Samma år blev Rietveld inbjuden att ställa ut sina verk på Bauhaus som delade hans kärlek till färgpaletten. 2017 klubbades ett exemplar hos Bukowskis för 6 000 kr (8 000).
Annons