Lästips:NYTT! Korsord Läsarberättelser Gratis stickmönster Smarta städknep Livet med katt Julpyssel Novent Trädgårdskalender November

Fira som på det glada 1920-talet – fina saker att fynda på auktion

27 dec, 2020
author Lillemor Olsson
Lillemor Olsson
author Anna Chigot Eriksson
Anna Chigot Eriksson
Svartvit bild med unga kvinnor och men som festar på 1920-talet.
Framtidsoptimism och klackarna i taket. Det sköna gänget är ute på lokal i Stockholm på slutet av 20-talet. Dansöser i svepande dräkter som underströk rörelsens anatomi var populära prydnadsobjekt under art décon och österrikiska Goldscheider hörde till stilbildarna. Den dansanta damen till höger, formgiven av Stefan Dakon, värderades till 3000 kronor hos Nyköpings Auktionsverk men såldes för det dubbla. Intresset är stort!
Världsutställningen i Paris och Göteborgsutställningen. Kvinnlig rösträtt, Charles Lindbergh, jazz, Sveriges Radio... Det hände stora saker under årtiondet efter första världskriget. Och man visste hur man roade sig – något att blicka tillbaka på och inspireras av nu när årets festligaste kväll närmar sig. Gott nytt år!
För att spara den här artiklen så måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto
Annons

Det glada 20-talet var kanske inte alltid så glatt, men ljuspunkterna övervägde. Efter fyra långa år var världskriget över och något liknande skulle inte upprepas, det var man övertygad om.

Under decenniets första år kunde svenska kvinnor praktisera sin nyvunna rösträtt och promenera till vallokalen i ankellånga kjolar eller – om de var så lyckligt lottade – åka dit i automobil.

En större och två mindre tennspeglar i art déco-stil.
Omåttligt populärt just nu är tennspeglar i art déco. Hos Gomér & Andersson värderade man ett spegelgarnityr om tre delar från 1930-talet till 1000 kronor.
Vevgrammofon från 1920-talet.
Grammofonen revolutionerade sällskapslivet. Nu kunde man till och med dansa hemma till sprittande jazztoner, eller bara njuta av stillsam musik på tu man hand. Vevgrammofonen krävde ingen elektricitet och kunde med fördel tas med till sommarstället. På Göteborgs Auktionsverk hade man satt värdet på skönheten med grön tratt till 2000 kronor.
Shaker i nysilver från 1920-talet.
En stilren shaker av nysilver skänker glans åt festen. Stockholms Auktionsverk värderade den till 1500 kronor 2018.
Rund art déco-vas i grönt och svart.
Ljuvlig art déco. Ilse Claeson, eller Ilse Claesson Roempke (1907–1999), började utveckla sin Claessonfajans för Rörstrand i slutet av 20-talet. Den första serien blev populär och följdes av flera. Den sista och mest kända är nummer fem, V, som den här 12cm höga vasen ingår i. På Limhamns Auktionsbyrå hade man förra året värderat vasen till 500 kronor men den klubbades för 200 kronor mindre.
Svart glasbrodyrförsedd charlestonklänning från 1920-talet.
Under 20-talet utökas dansrepertoaren med charleston och black-bottom. Särskilt den förra blev en haussad och relativt långlivad fluga. Den fantastiska, glasbrodyrförsedda charlestonklänningen – som tillåter de typiska, lite ryckiga ben-rörelserna – är från den tiden.

Det hände mycket under årtiondet.

Modet ändrades drastiskt. Kjollängden krympte alltmer, trots motåtgärder från en bekymrad textilindustri och en omsusad predikan från självaste ärkebiskopen som tog anstöt av de korta kjolarna och ”ur hygienens och anständighetens krav” hellre såg långbyxor på damerna. Det hjälpte inte. Kjolarna förblev korta. Och den chica klockhatten satt perfekt över det korta, shinglade håret – även det en modenyck som väckte känslor och fick revykungen Karl Gerhard att parodiera bekantskapsannonserna när han sjöng: ”Jag vill ha en liten tös med långa flätor.”

Annons

Art déco

Stilbeteckningen art déco är uppkallad efter världsutställningen i Paris 1925. Men det var ingen samtida beteckning. Namnet myntades först under andra delen av 1900-talet.

Stilen, eller snarare strömningen, är inte lätt att inordna i ett enhetligt fack. Den uppstod efter första världskriget och tog intryck från många olika håll: den tyska Bauhausskolans avskalade formspråk, den ryska avantgardismen, nyklassicism och orientalism. De egyptiska influenserna var påtagliga, till stor del beroende på fynden från Tutankhamuns grav som upptäcktes 1922.

Varje land hade sin egen tolkning. I Frankrike fick art décon såväl en starkt lyxbetonad prägel som det motsatta. Av helt annat slag var den österrikiska paviljongen med inredning av Josef Frank, då ännu bosatt i Wien och lyckligt okunnig om framtida öden.

Arkitektoniskt uppbyggda former, geometriska dekorer och starka, kontrasterande färgställningar – svart och rött, svart och guld – är några av de utmärkande dragen. Det är en mångfacetterad stil, som kan vara oerhört elegant, lätt och strömlinjeformad, men också sökt och utstuderad.

Art décon är ganska sparsamt företrädd inom svensk formgivning. Enstaka praktmöbler av Carl Hörvik och Axel Einar Hjorth finns bevarade, men det mesta hittar man inom konsthantverket och porslinsindustrin.

Nöjeslivet blommade ut. Biografer, danspalats och revyer bjöd på underhållning. Och på privata tillställningar kom vevgrammofonen väl till pass. Nu, när arbetstiden hade kortats till åtta timmar, fanns ju tid för såväl dans som musikkonsumtion, menade grammofonförsäljarna i braskande tidningsannonser.

Shimmy-dansen exploderade

Och som det dansades! En av de mest utövade jazzdanserna var shimmy eller shimmy-shake som kännetecknades av vildsint skakande axlar som fick den äldre generationen att vrida sig i vånda. Det dansades så till den grad att myndigheterna måste ingripa! Dagstidningarna meddelade att dansflugan nu tagit så epidemiska proportioner att till och med det enklaste konditori kunde beslås med improviserad dans mellan borden. ”Från och med onsdagen den 18 oktober är det slut med detta gratisnöje och vill någon restaurangägare ha dans i sin lokal, får han i laga ordning begära resolution hos överståthållareämbetet” meddelades svart på vitt. Att påbudet hölls skulle distriktskommissarierna se till.

Men det var inte bara dans och musik som fyllde sinnena. Radion sände nyheter och redan 1921 automatiserades telefonen med roterande fingerskiva, fast det dröjde många år innan moderniteten nådde hela landet. Vid den här tiden var Stockholm världens telefontätaste stad med 25 telefoner per hundra invånare. London hade nio.

Bordslampa med smärt kvinnogestalt från 1920-talet.
Balansakt från 20-talet. Bordslamporna var ofta formade som smärta kvinnogestalter med kraft nog att bära upp stora ljusklot. Hos Göteborgs Auktionsverk gav man lampan i bemålad gips ett värde på 1000 kronor.
Handspegel i tenn.
Dekorativt på toalettbordet. Handspegeln i tenn från C.G. Hallberg värderades till 600 kronor hos Gomér & Andersson. Den har en spricka i glaset, men visst vägs det upp av det ljuvliga handtaget?
Sex glas i brunt glas.
Glaskonstnären Simon Gate (1883–1945) formgav de smäckra glasen Stork för Sandvik/Orrefors på 20-talet. Här kan vi tala om vackrare vardagsvara! För några år sedan klubbades sex glas för 300 kronor hos Herrljunga Auktionsverk.

Göteborgsutställningen 1923 fick stor betydelse

Under detta dynamiska årtionde iscensattes den länge planerade Göteborgsutställningen som fick stor betydelse för modern svensk arkitektur och inredning. Året var 1923 och syftet var att fira stadens 300-årsjubileum, men också att internationellt marknadsföra svensk industri.

Annons

På de stora utställningsytorna kunde besökarna ta del av många nyheter. Här visades bland annat svensk möbelproduktion med formgivarnamn som Carl Malmsten, Carl Bergsten och Carl Hörvik. Här kunde man beundra Folke Bensows gjutjärnsbänkar från Näfveqvarns bruk och Anna Petrus bordsbrickor av tenn med underreden av Uno Åhrén. På avdelningen för konstglas firade Orrefors triumfer med Edwad Halds Fyrverkeriskål, där solar, stjärnor och fyrverkerier blev ett talande uttryck för den optimistiska tidsandan.

Även på den riktiga himlen skedde häpnadsväckande ting. Under utställningsmånaderna förekom internationella flygplansuppvisningar och publiken fick stifta bekantskap med skywriting, ett ord som väckte debatt. Varför inte ”planskrift” tyckte vän av ordning i insändarspalterna. Det var dock inga djuplodande budskap som förmedlades i det blå av aeroplanen, mest reklam för halstabletter.

Fler bilar än hästdroskor

Den tekniska utvecklingen gick i rasande fart. Bilar var inget nytt, men passerade nu hästdroskorna i antal, i alla fall i storstäderna. Enligt beräkningar gick det vid 1924 års utgång 774 hästtransporter på 7912 bilar – en rejäl ökning från 1905, då motsvarande siffror var 2391 mot 177.

Men inte ens den tjusigaste Buick kunde hävda sig mot det romantiserade flyget och när svenskättade Charles Lindbergh som första flygare någonsin korsade Atlanten i maj 1927 visste jublet inga gränser. Flygbragden mellan New York och Paris tog honom 33 timmar och 30 minuter.

Tjugotalsklassicism

Under 1910-talet upptäckte kritiker med Svenska slöjdföreningen i spetsen att såväl möbler som konsthantverk höll på att förflackas. Nu behövdes en rejäl uppryckning! Så inleddes operation ”Vackrare vardagsvara” under textilkonstnären Elsa Gullbergs handfasta ledning.

Genom Gullbergs förmedlingsbyrå knöts arkitekter och konstnärer till industrin för att formge estetiskt tilltalande produkter som trots hög kvalitet kunde lämpa sig för serietillverkning; ett för sin tid banbrytande projekt som skulle ge god utdelning även ur ett internationellt perspektiv.

Det var under denna nyskapande period som tjugotalsklassicismen – en uppdaterad variant av den sengustavianska stilen parad med kontinentala inslag – utvecklades och förfinades.

Utmärkande för möblerna är raka, smäckra linjer, ibland med stramt hållna intarsiadekorer. Skåp och soffbord försågs gärna med pelarben och träslagen var lönn, björk, bok och mer exotiska inslag som mahogny och jakaranda.

Även inom glas- och porslinsindustrin skedde stora förändringar när konstnärer knöts till bruken och vände ryggen åt allt som tangerade jugend eller 1800-talshistorism. Det skapades nya produkter med lugna former och sparsmakade dekorer, som låg rätt i tiden och gav en känsla av framåtblickande fräschör. Vid Orrefors och Sandvik revolutionerades inte bara konstglaset under Edward Halds och Simon Gates ledning. De visade också att även det enklare sodaglaset kunde förvandlas till vackrare vardagsvara.

Tjugotalsklassicismen gjorde succé vid världsutställningen i Paris 1925.

Annons

Swedish Grace

Uttrycket som står för den svenska tjugotalsklassicismen myntades av den brittiske kulturkritikern Morton Shand i en tidningsartikel 1930. Enligt honom hade svensk formgivning lyckats förena vågen av nyklassicism med ett eget, nationellt uttryck av harmoni, lätthet och behag.

Vit kaffeservis med guldkanter och svart dekor.
Edward Hald (1883–1980) förknippas främst med Orrefors där han skapade fantastisk glaskonst tillsammans med Simon Gate. Men han var inte bara glaskonstnär, han var även målare och keramisk formgivare knuten till Rörstrand 1917–24 och till Karlskrona Porslinsfabrik 1924–33. Det var för den senare han skapade den här eleganta servisen som Bukowskis värderade till 1800 kronor för ett par år sedan. Men då handlade det om hela 25 delar, nog för ett riktigt stort kaffekalas alltså.

Telefonförbindelse över Atlanten

Året därpå invigdes den nya telefonförbindelsen över Atlanten med pompa och ståt. Dagstidningarna informerade att allt fungerat förträffligt när kronprins Gustaf Adolf, omgiven av familj och höga dignitärer hemma i slottsvåningen, ringt upp utrikesdepartementet i Washington där minister Boström lyft luren. Det var det första svenska långdistanssamtalet – och läsarna fick till sin häpnad veta att konversationen mellan prins och minister hade kunnat hållas i normal samtalston. En allmän rusning över telefonlinjerna blev det dock inte, ett samtal över Atlanten kostade hundra kronor i minuten. Annars var det förhållandevis billigt att ringa och runt 1930 hade landet en halv miljon telefonabonnenter.

Ljud som fenomen gjorde sig märkbart även på andra sätt. På annandag jul 1929 var det premiär för den första svenska ljudfilmen med den passande titeln Säg det i toner, i regi av Edvin Adolphson. Eftersom Sverige saknade ljudateljé, hade filmen spelats in i Berlin. Men den saken blev det förstås ändring på. Som med så mycket annat när nya tider stundade.

Ta hand om ditt tenn!

Tenn är ett relativt mjukt material med mycket låg smältpunkt så tänk på att aldrig låta ljusen brinna hela vägen ner i stakarna – de kan deformeras och i värsta fall orsaka eldsvåda!

Att förvara tennföremål i temperaturer under 13 plusgrader en längre tid kan utlösa så kallad tennpest, en långsam process där tennets form går från att vara ”vit” och fast till grå och pulvriserad.

Ovanstående gäller endast rent tenn. Ofta är det legerat med andra metaller, vanligen bly, koppar och antimon vilket påverkar smältpunkt och motståndskraft mot bland annat kyla.

Ska du laga trasigt tenn är det lödning som gäller, inte limning. Att själv ge sig på det kan vara vanskligt då det finns en risk att omgivande tenn värms upp för mycket och deformeras. Dessutom kan det vara svårt att hitta rätt material till lodet då det måste ha lägre smältpunkt än (det eventuellt legerade) tennet.

När ska vi tröttna på tenn? Aldrig blir svaret när man ser Edvin Ollers skål från 1928 som nyligen klubbades för 450kr hos Hälsinglands Auktionsverk.
Tennburk med lock, lockhandtaget format som en elefant.
Sylvia Stave debuterade på Stockholmsutställningen 1930. Året efter formgav hon den här söta tennburken för C.G. Hallberg. Den ansåg man på Auktionshuset Kolonn vara värd runt 800 kronor för ett par år sedan.
Annons