Dyrare att handla mat – här är 5 varor som fått mindre förpackningar
Har det hänt att du kommit hem från matbutiken och tänkt att förpackningen kaffe kändes mindre än vanligt? Eller att chipsen inte räckt så länge till fredagsmyset? Det är inte du som inbillar dig.
Krympflationen, alltså smygbantningen av förpackningar pågår samtidigt som försvagningen av den svenska kronan. Här listar vi några matvaror som fått mindre förpackningar.
Förpackningar som har blivit mindre
1. Filmjölk
Det står inte längre 1 liter på paketet med filmjölk, utan i stället 1000 gram. Det förklarar varför ditt filmjölkspaket tar slut snabbare än vanligt.
Enligt Arla beror det på att Livsmedelsverket har ändrat sina rekommendationer och att produkter som äts med sked, numera ska mätas i vikt och inte som tidigare i volym.
2. Kaffe
För några år sedan krympte Gevalia sina kaffepaket från 500 till 450 gram. Något som fick många kaffedrickare att reagera kraftigt. Även Löfbergs Lila och Zoégas har sedan tidigare gjort samma sak med sina kaffeförpackningar.
3. Chipspåsar
Chipsen kostar idag mer än tidigare. För några år sedan beslutade både OLW och Estrella sig för att krympa sina chipspåsar från 300 gram till 275 gram.
Orkla (som äger OLW), har tidigare sagt till SvD att de minskat påsens storlek i stället för att höja priset, och att de har förbättrat kryddningen och valt större potatisar.
4. Magnum-glassar
Den populära glassen är också en riktigt kaloribomb. Därför bestämde sig Unilever (som äger GB Glace), att minska storleken på några av glassorterna med runt tio procent. Enligt företaget har man gjort detta för att möta konsumenternas krav på att det ska vara lättare att göra hälsosammare val i vardagen.
5. Toblerone-choklad
Den av många så älskade triangelformade chokladen Toblerone, har krympt från tidigare 170 gram till 150 gram. Den som tidigare vägde 400 gram har krympt till 360 gram.
Varför gör företagen så här och får de verkligen göra så?
Många företag motiverar bantningen av förpackningsstorleken med att priset på flertalet tillverkningsingredienser har stigit, och att de därför också måste höja priset på sina varor. För att få det att se bättre ut för konsumenterna kan företagen då i stället för att synligt höja priset, minska sina förpackningar.
Enligt EU:s regler får en förpackning inte ge sken av att innehålla mer än vad den gör. Men müsli och chipspåsar till exempel tillhör undantagen eftersom dessa produkter kräver luft i påsen för att skydda innehållet från att smulas sönder.
För dig som konsument innebär det i praktiken att varorna blir dyrare per kilo, eller per liter, utan att du kanske märker av det så mycket för stunden.