Lästips:NYTT! Korsord Läsarberättelser Gratis stickmönster Smarta städknep Livet med katt Julpyssel Novent Trädgårdskalender November

Tittare förskräckta av detaljen i reklamen – Ica:s snabba svar

31 maj, 2021
author Noréa Dahlskog
Noréa Dahlskog
Tommy Körberg, Suzanne Reuter och Björn Kjellman är med i Icas reklamfilm vecka 21 2021.
Ica har hamnat i blåsväder igen. En detalj i den senaste reklamfilmen får många att se rött.
För att spara den här artiklen så måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto
Annons

I vintras drabbades Sverige av "Ica-hysteri" – vem skulle egentligen axla rollen som "Ica-Stig" efter Loa Falkman?

Det blev en riktig plot twist – både Suzanne Reuter och Björn Kjellman tilldelades huvudrollen!

Dessvärre har den nya duon inte gått hem hos alla. Och det är inte det enda som Ica kritiseras för.

Se också: Skådisarna som varit med i Ica-reklamen

Skådisarna som medverkat i Ica-reklamenBrand logo
Skådisarna som medverkat i Ica-reklamen

”Lägg ner ICA-reklamen”

Glädjen över det stora avslöjandet varade inte länge, snart möttes den nya duon och Ica av hård kritik.

Många menar att Loa Falkmans ersättare inte gör sig lika bra i rollen, andra är mer kritiska till själva manuset.

Att tonen mellan rollfigurerna är hård, ja enligt många gränsfall till mobbning, är ett återkommande tema i kritiken.

”Lägg ner ICA-reklamen... sååå usel.. varför uppmuntra att nervärdera andra... ”, som en tittare uttryckt det på Facebook.

Och nu får matjätten sina fiskar varma igen, den här gången av en annan anledning.

Nya kritiken mot Ica – efter detaljen i reklamen

Den senaste reklamfilmen har ett helt nytt grepp, här låtsas Ica att en privatperson hittat på filmen.

Ingebritts film heter reklamen och här dyker både Tommy Körberg och Tommy Nilsson upp.

I samband med reklamen utannonserar matjätten en tävling: ”Hitta på en ICA-film och se den sändas på tv.…”, lyder uppmaning.

Annons

Detta landade inte väl hos alla, vissa anklagar Ica för att utnyttja sina tittare:

”Varför ska man komma på en reklamidé gratis??”, skriver en person på Facebook.

”Har ni inte råd att betala ett riktigt pris ?”, skriver en annan.

”En tävling bör ju rimligen innefatta någon typ av vinst...?”, skriver en tredje.

I en kommentar svarar Ica på kritiken:

”Vi gör den här tävlingen för att vi vill möta det engagemang och intresse som många av våra kunder visar för våra filmer. Det är många där ute som hör av sig med idéer om vad en ICA-film borde handla om, och det ligger till grund för veckans film", skriver matjätten bland annat.

Annons