Lästips:NYTT! Korsord Läsarberättelser Gratis stickmönster Smarta städknep Livet med katt Julpyssel Novent Trädgårdskalender November

Tittare bestörta efter detaljen i ICA-reklamen: ”Allvarligt”

21 maj, 2021
author Noréa Dahlskog
Noréa Dahlskog
Suzanne Reuter och Björn Kjellman har huvudrollarna i ICA:s reklamfilmer sedan början på 2021.
Björn Kjellman och Suzanne Reuter är nya "Ica-Stig" och "Ica-Stina". Men en detalj i de nya reklamfilmerna får tittarna att se rött.
För att spara den här artiklen så måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto
Annons

I vintras drabbades Sverige av Ica-feber – vem skulle egentligen axla rollen som "Ica-Stig" efter Loa Falkman?

Skådisarna som medverkat i Ica-reklamenBrand logo
Skådisarna som medverkat i Ica-reklamen

Avslöjandet kom med en riktig plot twist – både Suzanne Reuter och Björn Kjellman tilldelades huvudrollen!

Några månader in är det tydligt att många tittare är besvikna på den nya duon. Särskilt en detalj skaver.

Ilska efter detaljen i nya Ica-reklamerna

Det dröjde inte länge innan kritiken mot Loa Falkmans ersättare började hagla in.

Vissa menar att de nya karaktärerna inte är lika bra som tidigare, andra är mer kritiska till själva manuset.

Att tonen mellan rollfigurerna är hård, ja enligt många gränsfall till mobbning, är ett återkommande tema i kritiken.

"Det där kallar jag vuxenmobbning!", skriver en person på matjättens Facebooksida.

"Vad dåligt. allvarligt det är ju säkert ok för alla när det spelar in det. Men man kan kalla det för mobbning. Rena skiten nu", skriver en annan.

"Så dålig reklam med mobbing och hån bakom ryggen", skriver en tredje.

Samtidigt finns det personer som är positivt överraskade av Kjellmans och Reuters insats.

– Underbara människor. Ni äger Ica reklam är grymt rolig.

Annons

Icas svar på kritiken: "Lyssnar in den feedback vi får"

Att reklamfilmerna inte uppskattas av alla har inte gått matjätten förbi. I ett mail till Aftonbladet har Joakim Bengtsson, marknadschef på Ica, besvarat kritiken:

"Vi följer utvecklingen av reklamen med flera olika mätningar och vi lyssnar in den feedback vi får. Vår förhoppning är att vi ska kunna visa på en tydligare bredd och djup i våra nya karaktärer och vi hoppas såklart att de ska tas emot väl av publiken när de får möjligheten att lära känna våra nya karaktärer mer".

Ica tycks ha tagit åt sig av kritiken. I den senaste reklamfilmen förekommer inga gliringar alls karaktärerna emellan.

Foto: TT

Annons