Oväntade ICA-Stina-detaljen i butikerna
Coronapandemin har inneburit stora prövningar för butiker runt om i landet och i början på 2021 blev det genom pandemilagen krav på att begränsa antalet personer som får vara inne i lokalerna samtidigt.
I slutet på 2020 tog ICA till ett nytt tilltag för att uppmuntra kunderna att fortsätta ta hänsyn till varandra: För första gången använde företaget en av sina karaktärer i butikskommunikationen. Loa Falkman som karaktären ICA-Stig hördes då i högtalarsystemen i butiker runtom i landet.
– Vi ser att det är viktigt att fortsätta att handla med hänsyn och särskilt att försöka planera sin handling och minimera trängsel. Vi och våra kunder kan hjälpas åt med det och det kan vara bra att få en påminnelse ibland, säger Josefin Lundmark, marknadsdirektör på ICA.
ICA-Stina påminner om att handla ensam
Nu är det istället Suzanne Reuters röst som talar till kunderna.
”Hej, ICA-Stina här. Jag vill bara påminna om att du gärna får handla ensam, att du tänker på att hålla ordentligt avstånd och allra viktigast, att du planerar dina inköp i förväg och handlar på tider då det är färre kunder i butiken. Så tack för att du fortsätter att handla med hänsyn!”, är meddelandet som hörs i högtalarna.
– Det är en påminnelse om och tack för att våra kunder fortsätter att handla med hänsyn, säger Josefin Lundmark.
– Om och vad ICA-Stig, ICA-Stina och alla våra andra omtyckta karaktärer kan göra mer i kanalen får framtiden utvisa.