Skolhunden Eska gör skillnad – ”Hon är en glädjespridare för hela skolan!”
När den lurviga pedagoghunden Eska trippar in på skolgården blir lågstadiebarnen alldeles till sig.
– Åh titta, där är hon!
– Får vi klappa?
– Jag önskar att Eska var min hund! När får jag läsa för henne?
Att skaffa skolhund blev en succé för Tyresö skola, strax utanför Stockholm, och rektor Viktoria Mattsson ser bara fördelar:
– Jag var lite orolig ifall vi skulle få någon kritik från föräldrar som har allergiska eller hundrädda barn, men responsen har bara varit positiv.
Pedagoghunden gör stor skillnad för elever med npf-diagnoser
Lagotton Eska jobbar två dagar i veckan med sin matte, speciallärare Lotta Anvret, och de riktar främst in sig på högstadieelever med olika utmaningar.
Elton Gafvelin, 16 år, berättar om hur Eska hjälpte honom när han hade det tufft och riskerade att bli hemmasittare förra året.
– Jag hade så mycket myror i kroppen och var uppstissad hela tiden, berättar Elton Gafvelin.
Med hans olika NPF-diagnoser var det snudd på omöjligt att få skolarbetet att fungera i en vanlig, rörig klassrumsmiljö. När situationen blev ohållbar fick han börja jobba i det som Tyresö skola kallar Studion; ett enskilt klassrum med bara några få elever och hög lärartäthet. Den nya lugnare miljön blev ett stort lyft för Elton. Och pedagoghunden Eska gjorde enorm skillnad.
– Jag kände ett lugn när jag fick jobba med Eska. Hon sänkte min puls kan man säga, berättar han och gräver ner fingrarna i hundens lurviga päls.
Pedagoghundar i Tyresö
- Beslutet att satsa på fler skolhundar i Tyresö kommun, strax utanför Stockholm, togs 2021. Nu har minst fyra skolor i kommunen skolhund. Det finns även ett projekt där hästar används i undervisningen för barn med NPF-diagnoser.
- Pedagoghundsteamet består av en hund och en förare. Tillsammans med föraren kan hunden bland annat fungera som en källa till motivation och ökat självförtroende, hjälpa till med språkförbättring och ökad koncentration.
- Skolhunden har alltid ett eget rum och använder bara vissa specifika ingångar. Hunden är alltid kopplad när den rör sig runt skolan och tvättas med ett specialschampo för att minska allergenerna.
Källa: Tyresö kommun
Vad brukade ni göra tillsammans?
– Vi kunde räkna matte. Jag fick ställa upp stora tärningar på en kon och sedan puttade Eska ner dem och så räknade jag ihop talen. Men vi kunde också bara gosa när jag läste eller lyssnade på en text. Hon gjorde att jag kunde fokusera mycket bättre. Jag längtade till mina dagar med henne.
Vad är det bästa med att ha en skolhund?
– Hon är en glädjespridare – för hela skolan. Alla vill hälsa på henne när hon kommer.
Nu har Elton gått vidare till gymnasiet och studerar Barn- och fritidsprogrammet. På den nya skolan finns ingen skolhund och det är någonting han saknar.
Får bättre kontakt
Speciallärare Lotta Anvret, märker också en tydlig skillnad i elevernas bemötande när Eska hänger med till jobbet.
– Kontakten med barnen är så mycket lättare med henne. Det blir mindre formellt. Sedan är det kul att se de här coola, lite kaxiga och hetsiga killarna, de börjar nästan gäspa när de klappar Eska.
Du nämnde att eleverna inte känner sig dömda av Eska?
– Ja, det är flera av de yngre barnen som sagt att när de läser för Eska så bryr hon sig inte om ifall de läser fel. Barnen tänker liksom inte på att jag är lärare. Jag blir bara ett bihang till Eska, det är väldigt häftigt.
Eska jobbar torsdagar och fredagar på skolan och en vanlig dag kommer hon och Lotta på morgonen, hälsar på eleverna och rör sig upp mot sitt klassrum via en specialingång på skolan. Just nu har Eska två riktade elevuppdrag, annars fungerar hon huvudsakligen som psykosocialt stöd i Studion. Vissa av barnen jobbar enbart i Studion och andra har bara enstaka lektioner där. Gos och hundgodis står också på schemat, sedan är det dags för promenad.
– Det är ju högljutt i den vanliga skolmiljön och vissa elever behöver få komma ifrån det. När de får träffa Eska och kela med henne mår de mycket bättre.
Noggrann pälsvård
Allergier är det många som undrar över när pedagoghundar kommer på tal. Som skola har man ett ansvar för att allergiska elever inte utsätts för allergener från skolhundar. Eska, som är en lagotto romagnolo, fäller inte päls vilket gör att proteinerna från hudflagorna inte sprids lika lätt. Hon badas även en gång i veckan med ett specialschampo som är framforskat på Karolinska universitetssjukhuset, vilket dämpar allergenerna väldigt mycket.
– Ingen hund är helt allergifri, man kan ju även vara allergisk mot saliven. Så förutom noggrann pälsvård är det viktigt att hon har en bestämd ingång och att hon inte får gå i alla korridorer.
Även hundrädda elever måste känna sig trygga och Eska är därför alltid kopplad när hon och matte rör sig runt i skolan. Det är bara i och precis kring Studion hon får gå lös.
Har det varit problem med hundrädda elever?
– Inte här i Tyresö. En del säger att de är rädda för hundar, men inte för Eska. När hon skulle börja jobba här så hade vi skrivit ett brev till barnen där jag berättade att det kan var lite jobbigt att vara ny på jobbet och möta så många samtidigt, så vinka gärna istället för att komma fram. Och då stod alla förskolebarn och vinkade och sa: ”Heeeej Eska!” när vi kom första dagen. Helt fantastiskt! Det är bara kärlek bland alla barnen.
Du och Eska jobbade tidigare på en skola i Husby, som är ett utsatt område utanför Stockholm. Hur var det?
– Jättehärligt, och lite annorlunda mot Tyresö. Där är det inte alls lika vanligt att ha hund som familjemedlem så fler av barnen var ovana. Men Eska var väldigt poppis också och det kändes tråkigt att lämna Husby. Men resvägen var för lång, helt enkelt.
Kan du berätta en solskenshistoria där Eska verkligen gjort skillnad?
– På Husbygårds skola jobbade jag mer med yngre elever som vi hade läs- och skrivträning med. Då var det bland annat en elev som gjorde en smart och rolig loppa som har betytt mycket. Den använder jag fortfarande i min undervisning. Engagemanget från eleverna är fantastiskt. De vill alltid följa med mig och göra grejer. Så är det ju inte alltid annars för lärare.
Varför tycker du att fler skolor borde satsa på en skolhund?
– När vi går ut så märker man att alla de här coola typerna blir lugnare, och lite kelsjuka. Hon stillar ner miljön väldigt mycket och påverkar hela skolan positivt.
Främst en familjehund
Eska är Lottas privata hund och hon är tydlig med att Eska först och främst just är en familjehund. Skulle hunden bli överstimulerad i skolan eller inte längre tycka att det var roligt att jobba med barn, så skulle hon direkt pensioneras.
– Men man märker att hon tycker att det är mysigt att träffa alla elever. Hon verkar gilla variationen och för ett tag sedan så stod hon och gnydde ner mot trappen, som att hon ville att det skulle komma upp några barn och leka med henne.
2019, när Lottas familj började planera för en pälskling, hade alla lite olika önskemål. Dottern ville ha något gulligt att gosa med, maken en hund han kunde springa med och Lotta en hund som förhoppningsvis skulle kunna fungera som kollega. Valet föll på en lagotto.
– Hon fäller inte päls, så det var en win win.
Är det oftast sådana hundar som man väljer till skolhund?
– Nej, det finns alla möjliga raser. Årets sociala tjänstehund på Kennelklubben har vunnits av allt från en staffordshire bullterrier till finska spetsar.
Men är några raser mer lämpade för att jobba med barn?
– En del väljer labradoodle och tycker att det är det absolut bästa. Men de utbildare som jag har träffat säger att det hänger mer på individens psyke än vad det hänger på rasen. Det handlar om att det är en hund som mår bra och är socialt intresserad.
Eska och Lotta utbildades till pedagoghundsteam vid Svenska pedagoghundsinstitutet. Kursen var på distans och de fick en individuell handledare. Efter en lång skolpraktik kunde de sedan börja jobba ihop på riktigt.
– Det är väldigt lyxigt att ha en fyrfota kollega!
Alla inte lika positiva
Flera mindre studier visar skolhundars positiva effekt på elever i behov av särskilt stöd, och på Lantbruksuniversitetet i Uppsala undersöker man just nu pedagoghundars betydelse för hemmasittare. Projektet vill utvärdera om insatser med en utbildad skolhund kan öka: ”motivation, skolnärvaro, ökad måluppfyllelse i skolämnen och upplevt mående hos elever med hög skolfrånvaro”.
När barnen läser för Eska så bryr hon sig inte om ifall de läser fel
Men alla kommuner är inte lika positiva. I Västerås till exempel har man förbjudit alla former av pedagoghundar i de kommunala skolorna.
– Det är verkligen synd. Jag upplever att de problematiserar arbetsmiljö- och allergiaspekterna, som går att lösa, istället för att titta på de potentiella vinsterna. Det handlar egentligen om likvärdighet. Alla barn har rätt att klara av och må bra i skolan. Kan en hund skapa de förutsättningarna för elever med utmaningar, då är det likvärdighet, säger speciallärare Lotta Anvret.
Källor:
Sociala tjänstehundars stöd till elever med problematisk skolfrånvaro, https://www.slu.se/fakulteter/vh/forskning/forskningsprojekt/hund/sociala-tjanstehundars-stod/
Cross-disciplinary method development for assessing dog welfare in canine-assisted pedagogical work: a pilot study, https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/10888705.2023.2211205
Skolhundens stordåd i det tysta, https://uu.diva-portal.org/smash/get/diva2:1713374/FULLTEXT01.pdf
Svenska pedagoghundsinstitutet
Tyresö kommun