Omröstningen avgjord: Här är Årets matbluff 2021
Ett bevis för att konsumenter blir bättre på att genomskåda producenternas försök att "försköna sina miljöfrämjande insatser", enligt organisationen Äkta vara.
Allas.se har tidigare berättat om organisationen Äkta varas årliga korande av "Årets matbluff". Det fanns sex produkter nominerade i omröstningen om 2021 års vinnare. Här fanns allt ifrån mandelkakor som "kan innehålla spår av mandel" till jordgubbsgodis som mest består av äpple. I år hamnade även folkkära tv-kocken Tina Nordström i de utkorades krets med en Mayo Chipotle & lime-sås som hon tagit fram tillsammans med företaget HealthyCo.
Se också: 5 matbluffar vi minns
En orättvis bedömning enligt Tina Nordström.
Lovar för mycket
Många ville tycka till i den öppna omröstningen. 22 244 röster kom in. 6862 av dessa tyckte att "Arlas ekologiska mjölk" var den största matbluffen 2021. Det är över 30 procent av rösterna och en övertygande seger som de antagligen inte är så stolta över. Mjölken lovar på förpackningen att produkten sätter "netto noll klimatavtryck". Det är den formuleringen som Äkta vara slagit ner på som ett exempel på greenwashing. Det vill säga att man lovar mer än vad man rimligtvis kan hålla.
– Att Årets Matbluff i år går till en produkt som använder klimatargument som marknadsföringsknep visar att konsumenterna blir allt mer medvetna om företagens försök att skönmåla sina miljöfrämjande insatser, säger Björn Bernhardson, verksamhetsledare på konsumentföreningen Äkta vara.
Arlas svar: "Har aldrig försökt vilseleda någon"
"Netto noll" är en ganska vanligt begrepp för att beskriva klimatarbete vare sig det gäller vad företag eller organisationer jobbar med. Men det är alltså inte helt lätt att leva upp till.
– En vanlig konsument som går i butiken måste kunna göra ett välinformerat val och denna typ av marknadsföring blir vanligare och vanligare. I grunden är det ju bra med klimatkompenserande insatser, men eftersom märkningen används i en direkt säljsituation så är det extra viktigt att den är tydlig och inte kan misstolkas. Därför är det bra att detta nu ska prövas. Folk ska inte känna sig lurade, säger Björn Bernhardson i ett pressmeddelande.
Ärendet med den misstänkt vilseledande "netto noll"-kampanjen är föremål för ett ärende i Patent- och marknadsdomstolen. Det är Konsumentombudsmannen som vänt sig dig för att få saken prövad. Ärendet är dock inte avgjort än.
Arla kommenterar nomineringen och det pågående ärendet om "netto noll"-kampanjen till Äkta vara.
– Vi har aldrig försökt vilseleda någon och ser över hur vi kan tydliggöra kommunikationen kring vårt hållbarhetsarbete framöver. Vi har full respekt för att det är ett komplicerat område som inte är helt enkelt att förstå. Därför välkomnar vi KO:s prövning som kan ge tydligare praxis.
Så här slutade omröstningen till Årets matbluff 2021
Arla Ekologisk mjölk: 6862 röster
Gille Finskorpor mandel: 4252 röster
Plantin Olja med smak av svart tryffel: 4044 röster
Abba Ekspånsrökta musslor: 3231 röster
HealthyCo Mayo Chipotle & Lime: 2745 röster
Änglamark Fruktgodingar jordgubb: 1110 röster
Källa: Äkta vara