Lars Vilks livskamrat Maj om olyckan som krävde tre liv: ”Försvårande uppgifter”
Konstnären Lars Vilks hade varit i Stockholm över helgen och besökt vänner. Söndagen den 3 oktober var han och de poliser som svarade för hans personskydd på väg hem. Transporten gick i två bilar söderöver där skyddspersonen Vilks bytte fordon på vägen i samband med ett stopp för tankning i Jönköping.
Olyckan inträffade på E4 i höjd med Markaryd vid 15.22. Efter en omkörning gick livvaktsbilen, som Vilks färdades i, genom mitträcket och frontalkrockade med en mötande lastbil.
Lars Vilks och poliserna Andreas och Daniel omkom i kraschen. Lastbilschauffören skadades svårt men överlevde.
Chefsåklagaren: ”En tragisk olycka”
Nu har polis och åklagare redovisat utredningen av olyckan för de anhöriga.
– Det som skedde på motorvägen är en tragisk olycka. Vi har gjort omfattande analyser med teknisk utredning på platsen och vittnesförhör. Den säkerhetsklassade personbilen har kontrollerats och analyser av ljudupptagningar har gjorts. Sammanfattningsvis är det mest troligt att ett däck har gått sönder på polisfordonet och därefter har föraren tappat kontrollen över fordonet, som kommit över på andra sidan vägen och frontalkrockat med lastbilen, säger chefsåklagare Per Nichols vid Särskilda åklagarkammaren i ett pressmeddelande.
Eftersom Lars Vilks levde under dödshot har polismyndigheten även drivit en förundersökning om misstänkt mord i samband med kraschen. Men eftersom det rör sig om en olycka så har den förundersökningen nu lagts ner.
Lars Vilks livskamrat Maj var inte förvånad över beskedet.
– Det var väntat. Det stod klart på ett tidigt stadium att det inte rörde sig om ett attentat, säger hon.
Bilen med Lars Vilks hade hög hastighet
Under dragningen hos polisen i Malmö fick Maj ta del av vittnesmål och utredningens slutsatser. Trafiksituationen var som följer på olyckssöndagen: cirka 15 grader varmt, torr vägbana och fortfarande ljust. Enligt vittnesmål körde livvaktsbilen fort. Två av dem uppskattar hastigheten till någonstans mellan 160 och 180 kilometer i timmen.
Olyckan inträffade efter att livvaktsbilen bromsat in efter en omkörning och lagt sig i högerfilen i södergående riktning. Vittnen ser då hur bilen plötsligt drar tvärt in i vägbanan igen och genom mitträcket. Enligt polisens utredning, som utgår från inspelade ljud från en fartkamera på platsen, uppskattas hastigheten då till 145 kilometer i timmen.
Teorin är att höger bakdäck exploderat under färd vilket gjort att föraren förlorat kontrollen över bilen, en 4,5 ton tung Range Rover Sentinel.
Bilen hade varit på verkstad en dryg månad tidigare. Då konstaterades att sommardäcken var slitna och man satte på vinterdäck istället. Skottsäkra däck i form av en hård innerkärna av gummi som monterats på fälgen. Fordonet besiktades en vecka senare.
– Det är ju tidigt på en bil som går i Syd- och Mellansverige, säger Maj som menar att farten, däckvalet och bilens ansenliga tyngd åtminstone inte varit till gagn i den aktuella situationen.
– Olyckan hade kanske hänt ändå men det är försvårande omständigheter som jag inte ville höra, säger Maj.
– Det är klart att man blir besviken och arg men man får ju ingen av dem tillbaka i livet, så är det. Min förhoppning är att man tar till sig av det här.
Enligt polisens utredning finns det inga uppgifter i bilens så kallade box om felkoder på däck eller däcktryck vid kraschen.
Teorin om att det är ett sprängt däck som ligger bakom bekräftas bland annat av plast och gummidetaljer som säkrades på olycksplatsen under utredningen.
I polisens sammanfattning konstaterar man att det visserligen är tidigt att sätta på vinterdäck i september men berör det inte vidare.
Maj är ett fingerat namn.