Lästips:NYTT! Korsord Läsarberättelser Gratis stickmönster Smarta städknep Livet med katt Julpyssel Novent Trädgårdskalender November

Kläddesignerns uppmaning: ”Sluta använda large som namn på storlek”

16 sep, 2021
author Sandra Hiort
Sandra Hiort
Att använda large och extra large som namn på klädstorlekar menar designern kan ge kroppsskam och storleksskam. Hon vill hellre använda namn som "extra kurvig".
För att spara den här artiklen så måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto
Annons

Det är inte alltid lätt att veta vilken storlek man har i olika klädesmärken och plagg. Det det kan variera något enormt mellan olika kedjor och butiker.

Kanske har du också upplevt att det finns det klädmärken vars plagg man testar i den storlek man brukar ha – för att knappt komma i eller behöver gå upp en eller flera storlekar för att få på sig.

Se också: Stina Wollter efter vikthånet mot Soraya Lavasani – ”Äg era rövar”

Stina Wollter efter vikthånet mot Soraya Lavasani: Äg era rövar!Brand logo
Stina Wollter efter vikthånet mot Soraya Lavasani: Äg era rövar!

Det här, och att det ibland inte ens finns så stora storlekar som en del behöver, vill australiensiska entreprenören Rhiannon Duke ändra på.

Hon grundade därför Duke the Label som bland annat gör träningskläder i större storlekar.

Hon kallar storlek extra large för extra kurvig

Men hos dem heter inte storlekar large eller extra large. Istället har hon valt att kalla dem kurvig och extra kurvig.

Idén till det här fick Rhiannon Duke när hennes syster ringde henne från ett köpcentrum och grät.

Systern hade precis fått sitt andra barn och försökte hitta kläder som passade henne, hon hade då en storlek som anses vara genomsnittlig för en australiensisk kvinna.

”Jag kunde inte tro att en butik inte hade kläder för en medelstor kvinna (eller kurvigare än så för den delen).” Säger hon till Women´s Health.

Gör nu träningskläder för alla typer av kroppar

Rhiannon Duke designar nu kläder i storlekar från small upp till extra extra extra kurvig. Kollektionen visas bland annat på deras instagramsida.

Vill inte att kunder ska känna storleksskam

Rhiannon ville skapa ett inkluderande klädmärke som kvinnor kunde må bra av sig själva i. Och samtidigt undvika att kunderna skulle känna några eventuellt dåliga associationer till storleksmärkning.

Annons

”Tyvärr upplever många kvinnor (och män) storleksdiskriminering, där de döms efter deras storlek. Detta har uppenbarligen en extrem känslomässig inverkan och jag tror att modeindustrin måste komma ikapp genom att ta bort ord som "stora" som kan kännas som kroppsskam eller storleksskam.” Förklarar Rhiannon.

Hon efterlyser nu en universell storleksguide för alla typer av kroppar – som använder lämpliga benämningar på alla storlekar.

Källa: Women´s Health

Se också: 4 steg mot en hälsosammare inställning till din kropp

4 steg mot en hälsosammare inställning till din kroppBrand logo
4 steg mot en hälsosammare inställning till din kropp
Annons