Inventing Anna-Storsvindlaren Anna Delveys fängslande historia
Rättegångsreferat brukar vara ganska torra historier. Man får veta att brottslingen kanske stirrar moltyst ner i bordsskivan eller att ett vittne stammar och gråter. Buhu buhu.
Rättegången mot Anna Sorokin, 28, i New York våren 2019 var något helt annat. Här handlade rapporterna om vilken outfit den anklagade hade på sig för dagen och vem som designat plaggen. Och det verkade som att stylisten Anastasia Walker ansträngt sig för att vinna rättens förtroende genom kläderna. Hennes klient Anna inledde med avslöjande och djärva kreationer. Under de senare delarna av förhandlingarna var kläderna mer nedtonade och ödmjuka.
– Det är helt klart en utmaning att styla någon som för tillfället är bakom galler, kommenterade stylisten i Buzzfeed.
Målet i sig bäddade för retorik i den brett målande skolan. Annas försvarare Todd Spodek drog paralleller till Frank Sinatras ”New York, New York” och menade att hans klient helt enkelt siktat på stjärnorna och tagit sig dit. Precis som ”ol’ blue eyes”.
– Sinatra fick en fantastisk omstart här i New York. Precis som miss Sorokin. De skapade båda en gyllene möjlighet.
Domaren Diane Kiesel var mer inne på Bruce Springsteen och att Anna Sorokin blivit ”Blinded by the light”. Domaren var inte heller så imponerad av klädbytena. Speciellt inte efter att Sorokin börjat gråta och vägrade delta när dagens outfit inte föll henne i smaken.
Men vem var kvinnan i de markerade glasögonen? Varför satt manusförfattare på åskådarplats och skrev så pennorna glödde?
...nästan som en prinsessa
Berättelsen om Anna Delvey börjar i New York 2013. Eller det är i alla fall nu som Anna Sorokin blir en arvtagerska med rysk-tysk bakgrund under namnet Anna Delvey.
Hon är inte iögonfallande snygg och inte ens särskilt vänlig men har en spännande utstrålning.
Hon var lite som en prinsessa som tagits från ett uråldrigt europeiskt slott och slungats in i den moderna världen, berättar Neff, en av de anställda på hotellet 11 Howard, för tidskriften The Cut. Anna är speciell. Hon kan glida runt i morgonrock i korridorerna samtidigt som hon överöser personalen med dricks. De trängs för att hjälpa henne och får alltid en hundradollarsedel för besväret. Detsamma gäller taxichaufförer och alla som servar henne. Anna Delvey äter bara på de bästa restaurangerna. Ibland bjuder hon med sig Neff som hon vid det här laget blivit kompis med. Anna är bra på att knyta kontakter och få vänner. Snart håller hon middagar där kändisar av alla schatteringar sitter till bords med henne. Det är idrottsmän, kulturmänniskor och finansfolk i en salig blandning. New Yorks societet. Anna Delvey är inte bara yta och dricks. Hon har stora planer på ett kulturcenter i New York och visioner om filialer i L A, London och Dubai. Hon är ung, målinriktad och vet uppenbarligen vad hon pratar om.
I ryggen har hon en familjefond värd 60 miljoner dollar. Pengar som hon kommer att få tillgång till när hon fyller 25 år.
Och alla, åtminstone i de här kretsarna, vet att den här typen av fond-brats kan vara excentriska och självupptagna. Anna skiljer sig från den bortskämda stereotypen.
– Jag känner en hel del fond-brats och det som imponerade med Anna var att hon visste vad hon ville göra istället för att leva som en Kardashian, du vet, säger en kvinna som var Anna Delveys personliga tränare till The Cut.
Kontakterna ger Anna Delvey tillgång till en värld där man kan flygas till fest i en privatjet. Anna är med sin europeiska bakgrund och sin klanderfria stil ett spännande inslag. Från sin tid som praktikant på kulturtidskriften Purple har hon värdefulla ingångar och djärva idéer.
Banbrytande visioner
Var hon får pengarna ifrån är inte självklart. Någon tror att hon är dotter till en rysk oljebaron, en annan att pappan är rysk diplomat och en tredje tror att hennes familj är tyska antikvitetsmoguler.
Pengarna flyger ur Annas händer. Hon bjuder flott och handlar dyrt. Då och då blir det småkrångel. En gång behöver hon pengar för att ta taxi från flygplatsen, en annan gång frågar hon en bekant om att få sova över på soffan. Ett litet snabbt lån här och ett annat där. Anna lovar att betala tillbaka men i några fall blir det aldrig av. Men det faller liksom i glömska. Så kan det ju vara om man är svinrik.
Nu har kontakterna nått upp på högsta nivå. Hon har finansmän och advokater som är involverade och backar hennes planer att starta klubben. Det är viktiga kontakter som kan intyga att Anna har kapital när hon söker banklån på över 20 miljoner dollar. Visionen för kulturcentret är banbrytande. Här på en befintlig adress i New York, 281 Park Avenue South, ska djärv kontemporär konst dra publik. Konstälskarna har flera restauranger att välja på, en juicebar och ett tyskt bageri att handla bröd i. Konstnären Christo hade redan tackat ja till att klä huset precis som han gjort med Pont Neuf och Triumfbågen i Paris. Om hon är tvärsäker på allt annat är hon lite orolig över namnet på projektet: Anna Delvey Foundation. Det kanske är en smula för narcissistiskt. Arbetet med att förverkliga drömmen driver Anna framåt. Och ingen kan ta miste på hennes utstrålning.
– Mitt ansikte var känt över hela USA men bredvid henne kände jag mig som en datanörd, säger Martin Shkreli som vid den tiden var en storspelare i läkemedelsbranschen. (Shkreli dömdes senare till fängelse för bedrägeri i ett helt annat ärende.)
Luftslottet kollapsar
Trots intyg från välrenommerade namn var bankerna ovilliga att låna ut de 25 miljoner dollar Anna behöver för att sätta bollen i rullning. Hon beklagar sig högljutt över bankernas oförmåga att inse storheten i projektet. De säger nej bara för att hon är ung och kvinna. De fattar inte. Hon är frustrerad. Nu började det även komma signaler om att plånboken blivit tunnare. Vänner vittnar om att de får lägga ut när Annas kort studsar på restauranger och hotellets ledning, där hon varit långvarig gäst, blir nervös. En semestertripp till Marrakech gör att luftslottet kollapsar. Anna bjuder med sig kompisen Rachel Williams, bildredaktör på magasinet Vanity Fair. Som vanligt är det första klass på allt från boende till mat. Men när räkningarna ska betalas är det Rachel som får stå för notan på 62 000 dollar. Det är inget för en arvtagerska men en årslön för Rachel. I slutet av juli 2017 blir Anna löpsedelsstoff. Då berättar New York Post att Anna Sorokin smitit från flera fashionabla hotell- och krognotor. De kallar henne för societets-wannabe.
”Den blåögda blondinen har synts på vimmelbilder från Paris Fashion Week och olika välgörenhetsevents, bland dem Sothebys i New York”, skriver tidningen.
Nu är arvtagarens alias spräckt. Men inte värre än att Anna kan betala borgen och dra till Kalifornien. Resan betalar hon med förfalskade checkar. Men vid det laget är hon efterlyst och grips.
Nu får hon byta lyxhotell mot en cell på Rikers Island och designerkläder mot fångdräkt. Fast Anna Sorokin verkar finna sig väl tillrätta i den nya miljön. Hon är fascinerad av medfångarnas bakgrund och historier. Utredningen kring de obetalade notorna sväller efterhand. Enligt åklagaren har Anna hållit sig flytande med falska checkar och en drös förfalskade handlingar som fört bankerna bakom ljuset. Någon fond på 60 miljoner dollar finns inte. Anna är född i Ryssland men uppväxt i Tyskland. Hennes pappa driver ett företag som sysslar med uppvärmning och kyla.
Driv och talang
Föräldrarna investerade gärna i dotterns framtid men lät henne ta ut sin egen kurs.
– De hade höga förväntningar på mig. De litade alltid på min förmåga att fatta beslut. Det ångrar de nog nu, säger Anna i intervjun med The Cut.
När Anna Sorokin ställs inför rätta våren 2019 är hon 28 år. I sitt öppningsanförande pratar försvararen Todd Spodek om Annas driv och talang.
– Anna nöjde sig inte med att vara en åskådare, hon ville vara med. Anna väntade inte på möjligheter, hon skapade möjligheter. Och det är något vi alla kan relatera till.
– Det finns lite av Anna i oss alla.
Anna uttryckte att hon var ledsen att det hade blivit som det hade blivit. Speciellt att Rachel Williams fått betala den luxuösa trippen till Marocko. Rachel Wilson har å andra sidan fått stoff till en bok och möjligen en HBO-serie. Rätten till hennes historia med Anna har gett henne mer än 100 000 dollar i intäkter. Pengar som gått till att fylla i hål efter den flådiga semestern.
– Det är riktiga människor med känslor involverade i det här. Jag ville bara skriva något som människor kan relatera till, förklarade Rachel Williams under rättegången.
Anna Sorokin bar svarta skor, en svart klänning och glasögon med tjocka svarta bågar när domen föll. Mellan fyra och tolv år i fängelse.
Anna Sorokin har numera avtjänat sitt straff. Under tiden i fängelset fick hon bland annat besök av skådespelerskan Julia Garner, känd från tv-serien Ozark. Garner spelar rollen som bedragerskan i Netflix-serien Inventing Anna.
Och av rapporteringen att döma så fann de varandra. I en intervju beskriver skådespelerskan Anna som charmerande. Anna ville höra hur skådespelerskan skulle tolka hennes accent och bad om ett röstprov.
– Det blev verkligen lite meta, säger Garner till Town and country
Inventing Anna har premiär 11 februari
Källa: New York Times, The Cut, Buzzfeed