Godstågen har inga toaletter – lokförare tvingas kissa i skogen
Godstågens lokförare får ge sig ut i alla väder om de behöver gå på toaletten.
Det spelar ingen roll om det är djup snö, tvåsiffriga minusgrader eller kraftig storm.
Möjligheten att gå på toa finns inte i loken, trots att godstågen har funnits i 150 år. Detta skriver Sekotidningen som uppmärksammat lokförarnas situation i en rad artiklar i januari. Kajsa Andersson Junkka, som Allas.se också varit i kontakt med, är en av lokförarna som uttalat sig kritiskt om situationen.
– Jag har stått i snö upp till midjan. Som tjej får man stå och trampa upp en liten platå. Killar har det lite enklare eftersom de kan stå upp, så är det ju. Det blir att man sitter och håller sig i stället. Och vad gör det för hälsan? säger Kajsa till Sekotidningen.
Hon berättar att hon dricker mindre vätska för att minska antalet tillfällen som hon behöver gå på toaletten. Annars får lokförarna passa på när det uppstår uppehåll i tågtrafiken, till exempel när godståget måste stanna för att släppa förbi ett snabbare tåg.
Först måste lokföraren dock ringa trafikledningen och tala om att man vill lämna tåget. Dessutom är det inte ofarligt att hoppa av tåget ute i ingenstans. Dels finns en höjdskillnad ner till den ojämna makadamen, dels går tåg på spåren bredvid.
Är situationen akut går det också att be om att få stanna vid exempelvis en station, men det gör lokföraren med risken att bli försenad.
Skogen ok på sommaren
På sommaren funkar det till nöds att använda skogen för toalettbesök, tycker Kajsa. Men på vintern är det betydligt svårare. Inte sällan ligger tiotals centimeter snön som man måste vada igenom.
Vid ett tillfälle delade Green Cargo ut en slags kiss-och kräkpåse till lokförarna. Det är en påse som omvandlar vätska till en luktfri gel. Kajsa Andersson Junkka tycker att de är för små i diametern. Då "masar" hon sig hellre ut, som hon uttrycker det.
Dessutom har kvinnor något annat att hantera: mens. Sekotidningen skriver att vissa löser det genom att använda menskopp, andra stannar tåget för att byta mensskydd i skogen.
Arbetsgivaren om lösningen
Arbetsgivaren Gren Cargo säger till Sekotidningen att toalettfrågan är något som tas på allvar och något som granskas.
– Vi har fått flaggningar från skyddsorganisationen. Framför allt nu när antalet kvinnliga lokförare ökar, säger Thomas Holm som är arbetsmiljöchef på Green Cargo.
Han säger att det blir för dyrt att ordna toamöjligheter på godstågen. Detta på grund av själva installationen och skötseln.
– Jag ser inte hur vi ska kunna göra det utan att det påverkar lokeffektiviteten och hållbarheten i vår verksamhet, säger han till Sekotidningen.
I stället för att installera toaletter i loken vill Green Cargo ge lokförarna så bättre möjligheter att använda toaletter längs med spåren.
– Utöver de stationer man passerar på vägen, så är det framför allt Trafikverkets teknikhus vi behöver ha tillgång till. Vi anser att de har ett samordningsansvar utmed linjen. Det är där vi lägger vårt största tryck nu, säger Thomas Holm.
Har fackets stöd
Fackförbundet Seko har ställt sig på lokförarens sida och kallar det hela en jämställdhetsfråga. Detta eftersom män lättare kan ställa sig och kissa vid sidan av spåret, för kvinnor blir det svårare av naturliga skäl.
Toalettfrågan är prioriterad, enligt Jonas Blomqvist som är ordförande i förhandlingsorganisationen inom Seko Green Cargo.
– Vi har drivit det här alldeles för länge. Men nu har vi en strategi. Vi vill att det ska inventeras så att det finns tillgång till toaletter längs spåren, och att man har möjlighet att stanna, säger han till Sekotidningen.
Kajsa hoppas på en lösning
Kajsa Andersson Junkka säger till Allas att hon trots allt ser ljust på framtiden. Både att jobba inom järnvägen i stort, och att jobba som gods-lokförare.
– Det är ett roligt och spännande yrke. Min förhoppning är att vi får till en lösning på toalettfrågan inom en snar framtid.