Rallyföraren Tina Thörners kollega Lars-Erik Torph dog under ett race
Rebelliska farmor Svea och Pippi Långstrump är hennes förebilder. Hon har lovat att aldrig bli en tråkig vuxen och satsar på mental styrka och acceptans. Möt Tina Thörner i hundraåttio.
Tina Thörner är värmländskan som varit professionell kartläsare i rally i över 30 år. Hon har tävlat i det klassiska Dakarrallyt tio gånger, vunnit tre världsmästerskap för damer och två världscuper med manliga förare.
Men redan i början av den framgångsrika karriären hade allt kunnat få ett abrupt slut. Under en tävling i Portugal 1990 började det plötsligt regna och bilen fick sladd. Tina hann bara skrika ”Vatten!!” till den skotska föraren Louise Aitken-Walker innan de tappade kontrollen och rullade nerför ett stup och vidare ner i en flod.
I sin nya bok Livet i hundraåttio beskriver Tina Thörner med stor dramatik hur bilen snabbt tog in vatten och landade på fem meters djup.
– Rädsla är något man måste göra sig bekväm med om man ska hålla på med motorsport, konstaterar Tina Thörner utan krusiduller.
Rallyparet lyckades ta sig ur den vattenfyllda bilen och kunde kravla upp på strandkanten. Men varken för Tina eller Louise, som båda vuxit upp på bondgård, fanns det något tvivel om att de skulle fortsätta tävlingen dagen därpå.
– Jag fick tidigt lära mig att trillar man av en häst så gäller det att hoppa upp direkt på hästryggen igen, annars sitter rädslan kvar. Efter kraschen tänkte jag att om jag ska fortsätta med rally så måste jag in i bilen direkt. Och så blev det.
Tina Thörner, 55, pratar med stor inlevelse på bred värmländska. Den positiva utstrålningen är smittsam, vilket de flesta som har sett henne i tv nog kan hålla med om. 2011 tävlade hon i Let’s Dance och i mitten av 00-talet var hon sidekick till Bosse Bildoktorn. Under våren har hon gästat Carina Bergfeldts talkshow och gått på opera med Rickard Söderberg i SVT.
Pappan tröstade sig med flaskan
Tina växte delvis upp på sin farmors bondgård på Värmlandsnäs utanför Säffle. Hit flyttade hon som sjuåring med sin pappa och bror sedan föräldrarna skilt sig. Tinas mamma hade träffat en ny man, blivit gravid, och mycket av hennes tid gick till den nya familjen. Tinas pappa jobbade långa dagar på gården och Tina fick tidigt ta mycket ansvar, även för sin bror.
I boken skriver hon om skilsmässan: ”Ganska snabbt övergick verkligheten från familjefilm i fyrfärg till ett Bergmanskt familjedrama i svartvitt.” På helgerna tog Tinas pappa till flaskan.
– Det dracks varje helg, som alla ute på landet gjorde på den tiden. Men dricker man varje helg anser jag att man är alkoholist. Pappa var ju inte vid sina sinnens fulla bruk när han söp, konstaterar Tina osentimentalt.
Det här Tina Thörner!
Namn: Maria Kristina ”Tina” Thörner
Ålder: 55 år.
Familj: Mamma, syskon och syskonbarn.
Bor: I Fruthwilen i Schweiz.
Aktuell: Med boken Livet i hundraåttio (Mondial förlag).
Hon förklarar att hennes pappa aldrig var elak, alltid kärleksfull, men att han gick in en offerroll när han drack. Att se sig själv som ett offer är dock inget Tina har ärvt.
– I efterhand kan jag ju se att det var en tuff uppväxt, men i den åldern vet man ju inget annat än sin egen verklighet. Och jag kom ju igenom det, jag lever fortfarande och det har inte gått någon nöd på mig.
Som den bokslukare Tina var och är, eller ”läsoholic” som hon själv kallar sig, hade hon stor glädje av böckerna som hennes faster brukade ge henne.
– Pippi Långstrump blev min förebild – hon hade inga föräldrar och klarade allting själv. Mina vänner var lite som Tommy och Annika – de hade gifta föräldrar, ordning och reda och tider att passa – men de hade det lite tråkigare, och inte samma frihet som jag!
Ärvde äventyrslusten av rebelliska farmor
Ytterligare två kvinnor som har lämnat avtryck är mormor Greta och farmor Svea.
– Mormor tog hand om hus och hem, gav alla av sin villkorslösa kärlek, dömde ingen och ville alla väl. Farmor var mer rebellisk. Hon var konstnärlig, självständig, levde själv efter farfars död och gjorde alltid som hon tyckte och tänkte.
Är det något Tina ärvt av sin farmor så är det äventyrslusten, att våga testa nya vägar hon inte vet var de leder.
Se också: 5 karriärkvinnor du måste följa på Instagram
– Farmor sa alltid ”bli aldrig en tråkig vuxen”, och det försöker jag anamma. Mina syskonbarn säger att deras faster är cool och aldrig tråkig. Det känns skönt att jag behållit barnasinnet och den där glimten i ögat som farmor hade.
Tina Thörner ville från början bli stridspilot och gick i flygskola i USA 1984. Men väl tillbaka i Sverige och efter en tid vid flygflottiljen F17 i Kallinge la hon planerna på hyllan eftersom kvinnor då inte kunde bli stridspiloter.
– På den tiden hade man väldigt förutfattade meningar om vad fruntimmer kunde och inte. Men action behövde jag på något sätt i livet, så jag började med rally. Det kändes helt naturligt att sätta mig i högerstolen och flyga lågt med Lars-Erik i stället.
Pratade inte med pappa på fem år
Rallyföraren Lars-Erik Torph var Tinas pojkvän och den som fick henne att sladda in på rallybanan. Men bara 28 år gammal omkom han tragiskt i en olycka som åskådare i Monte Carlo-rallyt 1989 när han blev påkörd av en tävlingsbil. Att Tina valde att fortsätta med den farliga sporten efter Lars-Eriks död sågs inte med blida ögon av hennes far.
– Pappa hotade faktiskt med att skriva ut mig ur sitt testamente, och vi pratade inte med varandra på fem år. Han var otroligt långsint, men det var jag också. Jag accepterade inte att pappa skulle styra mig – en självständig, myndig kvinna som varit i USA och legat i det militära!
Successivt mjuknade de envisa parterna och Tina försonades med sin pappa. Men bara ett år efter pensionen ramlade han olyckligt ner för en trappa och dog. Tina säger att hon är enormt tacksam över att de hann försonas, och att hon i dag kan förstå varför han var så tvär över hennes karriärval.
– Han ville ju såklart att jag inte skulle mista livet lika tidigt som Lars-Erik hade gjort. Jag tror det är en normal reaktion från en förälder. Han var helt enkelt rädd om sin enda, älskade dotter och besviken över att hon ville fortsätta inom sporten.
Tack vare sin envishet och äventyrslust kan Tina se tillbaka på en karriär som tagit henne till många länder och prispallar världen över. Men den har också innehållit tragedier. Som när hennes kollega och nära vän rallyföraren Colin McRae omkom i en helikopterkrasch 2007.
Och när hennes pojkvän sedan tio år, rallyföraren Mattias Ekström, bara två månader senare gjorde slut via sms när Tina var på semester i Sydafrika. Uppbrottet tog henne hårt, och hon har inte haft några längre förhållanden sedan dess.
– Skulle det dyka upp någon som vill dela livet med mig är jag öppen för det, men det är inget jag går och väntar på. Jag har så mycket som berikar mitt liv – vänner, familj, syskonbarn och arbete – så den personen skulle nästan behöva tävla om min tid!
Har byggt upp sin mentala styrka
Året innan Mattias gjorde slut blev Tina gravid, men hon blev tvungen att göra abort på grund av ett utomkvedshavandeskap. Drömmen om att bilda familj fanns fortfarande kvar när Tina plötsligt blev dumpad. Men att hon aldrig fått barn är inget hon grämer sig över.
– Det som aldrig har hänt behöver jag inte bry mig om. Jag kan ställa in mitt mindset på acceptans, vilket underlättar. Och så kan jag ju alltid låna mina syskonbarn, säger Tina glatt.
Tinas förklaring på att hon sällan ältar eller ser det negativa i olika situationer handlar om att hon tidigt i livet började intressera sig för personlig utveckling.
– Jag började bygga upp min mentala styrka när jag träffade min första coach på skolan i USA. Sedan dess har jag gått kurser, utbildat mig till coach, mental tränare och yogalärare och läst enormt många faktaböcker, mycket om hjärnforskning. Jag har ett inre lugn och kärlek till mig själv, och kan fokusera på att inte bli en slav under tankar och känslor som inte får mig att växa, förklarar hon.
Varje morgon bestämmer sig Tina för att hon ska leverera sitt bästa jag under dagen, oavsett vem hon möter och vad hon tycker. Med sin bok vill hon förmedla motivation och driv till sina läsare, för att de ska kunna skapa sin bästa dag, varje dag.
– Det gäller att skapa växtkraft utifrån både fina och hemska erfarenheter. Jag har upplevt både och, och samtidigt behållit energin, drivkraften och kärleken till livet. Jag vill också förmedla att man inte behöver alkohol och droger för att vara hög på livet.
Det handlar om att leverera resultat
Sin inställning och sina kunskaper har hon haft stor nytta av under yrkeslivet. Som när hon började köra med Nasser Al-Attiyah från Qatar. Av erfarenhet visste Tina att stämningen mellan förare och kartläsare kan hetta till.
– Jag förklarade att vi måste bestämma oss för ett mindset om vi hamnar i en pressad situation. Jag sa: ”Nasser, har du någonsin varit kär? Om vi stöter på utmaningar måste vi se på varandra som om vi är nykära!” Han bara tittade på mig och frågade: ”Kära!?” Han undrade nog vad det var för stôlle som satt i hans bil, säger Tina och skrattar.
Men taktiken fungerade.
– När vi ibland tjafsade som hund och katt så tittade vi på varandra och frågade: ”Är vi kära nu?” Då visste båda att, okej, vi börjar om. Det blev vårat styrkeverktyg när vi var trötta och griniga och egentligen bara ville trycka ner och utöva makt mot varandra, haha!
Med humor kommer man långt, menar Tina.
– Jag har alltid använt mig av humor och glimten i ögat om jag exempelvis velat göra en förändring, men alltid med en seriös baktanke. Man måste ha lite ”wild and crazy”-idéer för att utmärka sig.
7 snabba frågor
- Ditt bästa barndomsminne?
– När jag som 13-åring vann 4H:s jordbrukstävling och fick åka till Karlstad och ta emot en guldbricka ur landshövdingens näve. Det var så stort! - Den här personen vill jag bjuda på middag?
– Det låter kanske helt absurt, men jag är nyfiken på Kinas ledare Xi Jinpings strategi. Hur kan Kina, med sin oförsvarbara diktatur, äga nästan hela Afrikas naturtillgångar och bolag världen över, som exempelvis Volvo i Sverige!? - Det sista du gör innan du somnar?
– Känner tacksamhet för dagen jag upplevt med bra och dåliga saker, och gör ett mentalt avslut för att inte älta saker. - Har du någon oanad talang?
– Jag kan knyppla! Det lärde jag mig av min mammas moster Sigrid i Prässebo. Där hade jag en knyppeldyna och gjorde spets med sytråd. - Vad läser du just nu?
– 24-timmarskoden av Satchin Panda, som handlar om människans inre mat- och sovklockor. - Vad gör du på fritiden?
– Jag tycker om att läsa, vara ute i naturen och att träna olika sporter. Det jag uppskattar i Schweiz är att nästan alla butiker har stängt på söndagar. Det känns väldigt sunt att människor umgås med varandra i stället för att shoppa. - Är du en dålig förlorare?
– Nej, men jag var nog det när jag var yngre. Visst finns vinnarskallen kvar, men det gnager inte längre om det inte blir som jag tänkt mig eller om jag inte vinner. I dag är jag mycket mer ”relaxed”.
Och utmärkt sig har Tina Thörner gjort, inte minst genom att hon som en av få kvinnliga kartläsare blivit en av de största profilerna inom branschen. Visst är motorsporten mansdominerad, men det är inget den självlärda kartläsaren sett som ett stort problem.
– Tack vare framgångarna med Lars-Erik och det svenska juniorlandslagets tjejer blev jag accepterad direkt. Inom motorsporten handlar det om att leverera resultat, mer än vad man har mellan benen, säger hon.
Att tävla med rallystjärnor från världens alla hörn innebär också en del kulturkrockar, som både Tina och hennes förare behövt anpassa sig till. Som muslim tvekade Nasser Al-Attiyah innan han tackade ja till att tävla med en kvinna i bilen.
– När folk förklarade för Nasser att han fick chansen att bli ett betalt proffs och få ett så kallat fabrikskontrakt, och få köra med den kartläsare som Colin McRae valt, la han direkt bort sin ingrodda kvinnosyn. Och jag fick lägga bort mina fördomar om att muslimska män är trångsynta. Att kvinnor skulle vara si och muslimer vara så, det är ju bara åsikter som vi blivit kulturellt påprackade genom tiderna, grundade på 2000 år gamla ”sanningar”!
Vill bli den nya digitala Selma Lagerlöf
Nu har det gått fem år sedan Tina senast tävlade i ett rally. Men den drivna värmländskan har många strängar på sin lyra och sitter sällan still för det. För tillfället är hon projektledare för FIA Smart Driving Challenge. Det är ett globalt miljöinitiativ som inkluderar 144 länder, där alla bilister genom en mobilapp kan vara med och tävla genom att mäta sina koldioxidutsläpp och sin trafiksäkerhet.
Dessutom är hon initiativtagare till en digital skolplattform för elever i utvecklingsländer, hon stöttar ett barnhem i Centralafrikanska republiken, hon är på gång att starta en förarakademi för både tjejer och killar i Saudiarabien – och har nyligen blivit vigselförrättare i Karlstad.
– Som coach har jag bland annat hjälpt kärlekspar, och ibland fått frågan om jag inte skulle kunna viga dem också. När jag ringde och frågade om det behövdes en vigselförrättare i Värmland så sa de ja! Förhoppningsvis blir det fler vigslar i år än under 2020…
När det inte råder en pandemi brukar Tina har runt 230 resdagar per år. Sedan 15 år tillbaka bor hon i Schweiz, för att smidigt kunna ta sig runt i världen utan allt för många flygplansbyten. Men längtan till Värmland har blivit starkare under året som gått, när hon inte kunnat åka hem lika ofta som förut.
– Förut kunde jag sätta mig på ett plan om det till exempel hänt mamma något. Men när det blev lockdown började jag sakna familjen på riktigt…
Tina och föraren Jutta Kleinschmidt har blivit tillfrågade att köra Dakarrallyt i Saudiarabien nästa år. Men nu när det är en pandemi som sätter reglerna vill Tina inte planera så långt framåt. Hon hoppas dock att hennes digitala skolplattform ska vara igång inom fem år och att hon då kan arbeta med den med Värmland som bas.
– Jag kanske kan bli den nya, digitala Selma Lagerlöf. I stället för gåsen som flyger är det våra svenska lösningar som flyger runt i de digitala molnen. Då kan jag åka till Mårbacka och berätta det för ’na!