Lästips:RelationsproblemVänner för livetVår familjLivet efter skilsmässaFöräldraskap

Helena: Drömresan förstörde vår vänskap för alltid!

17 jul, 2024
Anonym läsarberättelse
Ett par sitter på en flygplats och är glada
Foto: TT/Shutterstock (arrangerad bild)
Vi reste över halva jordklotet tillsammans. Men väl framme tillbringade våra bästa vänner tiden med att gräla.
För att spara den här artiklen så måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto
Annons
Se också: Så gör du ett fint matskydd – av lampskärm och strumpbyxorBrand logo
Se också: Så gör du ett fint matskydd – av lampskärm och strumpbyxor

Jag och min man hade tillsammans med våra närmsta vänner, ett annat par, länge drömt om att se Australien. När resan äntligen var bokad följde ett halvår av planering och hårdsparande.

När vi satt med en drink i handen på Arlanda en decemberlördag trodde vi knappt att det var sant – vi skulle uppfylla vår största resedröm på andra sidan jorden!

Vi hade förstått att våra vänner haft en del problem med sin relation under hösten så det skulle bli så härligt att få koppla bort den trista vardagen för ett tag.

Och resan kunde inte ha börjat bättre: vid incheckningen blev vi uppgraderade till business class.

Hon var på ett dåligt humör

Efter en lång men njutbar flygtur landade vi äntligen i Australien. Eftersom vi alla fyra var trötta efter resan var det ingen som reagerade på att väninnan i det andra paret klagade på allt.

Varken vädret, boendet eller maten föll henne i smaken och hon verkade mån om att visa sitt missnöje.

Vi andra njöt av att vara framme och gjorde ingen stor sak av hennes negativa uppsyn. Lite vila skulle nog få henne på bättre humör.

Det var när samma mönster upprepade sig andra dagen som vi förstod att hennes humör skulle bli en utmaning. Redan vid frukosten skällde hon ut sin man inför oss för en struntsak.

Hon var direkt otrevlig mot serveringspersonal och fräste åt folk som vi kom att börja prata med.

Därefter följde tre veckor av bråk om pengar, våldsamma utbrott och våra naiva försök att medla mellan de två.

Annons

Det var när vi firade nyår som allt briserade. Efter en lång och trevlig middag började paret bråka.

Väninnan skrek på sin man inför en fullsatt restaurang. Min man tappade tålamodet och röt åt vår väninna att hon borde avsluta relationen om hon mådde så dåligt.

Den kommentaren blev startskottet för hennes värsta utbrott. Hon var inte helt nykter när hon skrek och hotade min man, för att sedan lämna restaurangen springande. Hennes man sprang efter.

Sa upp bekantskapen

Chockade och förödmjukade fortsatte vi nyårsfirandet innan vi gick tillbaka till vårt boende. Dagen efter var väldigt stel, men vi hoppades kunna reda ut bråket när väninnan tog initiativ till en gemensam frukost.

Lätta ditt hjärta är en podcast från Aller media, där du får ta del av vanliga människors berättelser. Problemen som lyfts diskuteras med en psykolog.

I podcasten Lätta ditt hjärta får du ta del av vanliga människors berättelser om svåra och utmanande perioder i livet. Podden bygger på läsarberättelserna som i många år publicerats i Aller medias veckotidningar och på allas.se. Programledare är journalisten Elin Samuelsson som vid sin sida har psykologen och författaren Helena Kubicek Boye. Klicka här för att börja lyssna – eller tryck på play i spelaren nedan!

När vi satte oss tog hon till orda och uttryckte att hon önskade en ursäkt från oss. Det var droppen för min man, som inte var i närheten av att överväga en ursäkt.

Vi bytte hotell och fortsatte de sista dagarna av resan på egen hand. Utmattade av all dramatik var det riktigt skönt att slippa den spända stämningen.

Vi hade dåligt samvete över att lämna vår vän med den arga väninnan, men vårt tålamod och vår ork var slut.

Ett par dagar senare möttes vi på flygplatsen. Våra vänner uppträdde som om de inte såg oss och hälsade inte på oss. På flyget satt vi åtskilda, och vid bagagebandet framme i Sverige tog de sina väskor och försvann.

Väl hemma återupptog vi aldrig kontakten, men fick ryktesvägen höra att paret separerade bara veckor senare. Så här i efterhand känns det ledsamt att resan som vi alla längtat efter blev orsaken till att vår långa vänskap tog slut.

Berätta din historia!

Läsarberättelser är era berättelser direkt ur livet. Ett liv innehåller så mycket – glädje, sorg, dramatik och spänning. Alla bär vi på en historia.