Unika bilder på stjärnorna – som ska få svenskarna att vaccinera sig
Nu samlas några av landets främsta kändisar i kampanjen Kavla upp för att få fler svenskar att vaccinera sig mot viruset – med hjälp av unika bilder.
Sedan början av 2020 har viruset covid-19 påverkat hela världen, pandemin har tvingat nästan samtliga länder att stänga ner helt eller delvis under det gångna året. Nu pågår vaccineringen för fulla muggar både internationellt och i Sverige, för att kunna stoppa smittspridningen för gott och för att kunna öppna upp samhällen igen. Men det är många som är skeptiska till att vaccinera sig.
Se också: Dolly Parton uppmanar att ta vaccin mot covid-19
Därför har nu en mäktig rad av Sveriges främsta kändisar inom kultur, näringsliv och sport, valt att gå ihop i kampanjen Kavla upp, för att få fler svenskar att boka en vaccinationstid.
– Det vaccinationsprogram som nu pågår är en historisk ansträngning av ofattbara proportioner och kan kanske vara det viktigaste vi gjort i modern tid. Vi vaccinerar oss inte enbart för att vi själva ska hålla oss friska, vi gör det även för varandra, säger Helena Westin, initiativtagare och ordförande vid Sveriges Kommunikationsbyråer.
Daniel Ek, Loreen och prinsessan Christina kavlar upp
I den unika bildkavalkaden av stjärnor som tar ställning för vaccin hittar vi tungviktare som skådespelaren Lena Endre, världsmästarna Armand Duplantis och Sarah Sjöström, ESC-hoppet Tusse, kocken Tareq Taylor och deckarförfattaren Camilla Läckberg.
Samt den annars så ljusskygge Spotify-grundaren Daniel Ek och prinsessan Christina, fru Magnuson. Alla har de kavlat upp en ärm för att visa att de är beredda att ta sprutorna - och för att uppmuntra andra som kan, att göra samma sak.
– Om vi inte får en tillräckligt bred vaccination kan vi inte öppna upp igen, säger Tareq Taylor som likt många andra har påverkats av coronavirusets framfart, såväl privat som i sitt yrke.
Pandemin satte tvärstopp för alla hans verksamheter, uppger den populära kocken för vår systersajt Femina. Men det är inte främst för sin egen skull som han kavlar upp skjortärmen i kampanjen.
– Ur ett kort perspektiv handlar vaccination om att skydda sig själv men lyfter vi blicken handlar det i stort om att öppna samhället. Vi människor är inte byggda för att vi ska sitta inspärrade, vi är sociala varelser som behöver kunna integrera med varandra oavsett om vi ser oss själva som sociala eller ej, säger Tareq Taylor.
Kavla upp-kampanjen drivs av Sveriges kommunikationsbyråer och är finansierad av privata donationer från några av landets mäktigaste näringslivsprofiler.
Kampanjen kommer att gå upp den 24 maj och sker i dialog med Folkhälsomyndigheten och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.