Simon J Berger i ny tv-serie: Det här är olikt allt jag gjort
Senast såg många Simon J Berger som psykopaten Adam i den norska succéserien Exit. Nu dyker han upp som presentatör i SVT:s enorma satsning Historien om Sverige.
– Det liknar inget annat jag gjort.
Vi träffas på Historiska museet i Stockholm. Var annars, med tanke på temat? Tydligen finns det människor som på riktigt tror att Simon J Berger liknar den hänsynslöse finansmannen Adam i Exit, som sänts i SVT. För den som undrar är likheten noll.
Tvärtom är han trevlig, glad och rentav lite uppspelt. Det märks att han älskar att vara en del i historieserien.
– De två åren som vi spelat in har varit helt fantastiska! Så jäkla roligt! utbrister han.
Simon J Berger (J:et står för övrigt för Jönsson efter mamma, konstnären Birgitta Jönsson, och pappa är musikern Bengt Berger) är guiden som tar tittarna genom tio avsnitt som dramatiserar Sveriges utveckling från istiden och framåt.
Simon J Berger känd i Jonas Gardells serie
Han dök upp i SVT redan 2007, i serien Upp till kamp, men sitt folkliga genombrott fick han som Paul i Torka aldrig tårar utan handskar 2012. Han har medverkat i Jönssonligan, i barnfilm och mycket mer.
Trots att han spelat så diametralt motsatta karaktärer är det här något nytt, en annan sorts framträdande.
– Ja, det här är rollen som ”Simon J Berger, Berättaren”. Han är entusiastisk över historia, precis som jag, som av en händelse, säger han och skrattar.
– Det har varit en intressant arbetsuppgift, det är faktiskt mer olikt än likt allt annat jag gjort.
Serien börjar med avsnittet Stenåldern och avslutas med en del om Världens modernaste land. Här visas stora skeenden som inlandsis och krig, men också detaljer och djupdykningar ner i enskilda människoöden.
Serien har spelats in på 200 platser runt om i landet. Runt 1 500 statister deltar i skildringarna av händelser och personer, både kända och okända.
Efter inblickarna du fått – till vilken epok skulle du åka tillbaka och leva i om du kunde resa med tidsmaskin?
– Jag skulle välja åka framåt i tiden, eller stanna här och nu. Det har aldrig varit bättre förr, aldrig! Tänk på sådant som medicin, barnafödande, mänskliga rättigheter och individuell frihet – inget har varit bättre förr än vad det är nu.
Han funderar lite.
– Fast jägarna och samlarna mådde bra så länge de inte råkade ut för något. De hade bättre hälsa, de hade det ganska gonigt. Det fanns mat, massor av fisk, och det var varmt i Europa då. Men jag skulle ändå inte velat leva då, det räckte med att ramla och råka bryta något så var man körd.
Det finns däremot många årtusenden som han definitivt inte skulle vilja vara född in i:
– Det är svårt att välja, det finns några riktigt ruggiga tider. Nästan alltid har befolkningen varit väldigt dålig på individuella mänskliga rättigheter för den som inte tillhörde eliten. Det finns fruktansvärda downers som digerdöden och pesten. Och stormaktstiden på 1600-talet – landet var fattigt, tjugo procent av männen skickades ut till olika krig där 85 procent dog. Det var också en jävligt tråkig tid att leva i.
Med ett skratt tillägger han:
– Faktiskt är allt före penicillinet dåliga tider.
Simon J Berger är feminist
Bilden av den typiske historienörden är en man som slukar böcker om andra världskriget. Ofta berättas historiska skeenden genom just män. Kungar, upprorsmakare, uppfinnare och konstnärer – män, män och åter män.
Simon är själv feminist och garanterar att det inte är så i Historien om Sverige.
– Det har gjorts en väldigt avsiktlig ansträngning för att det inte ska vara gubbarnas historia. Och det lyckas de bra med, tycker jag.
Att följa Sverige genom årtusendena är nästan som att se fiktion, att leva sig in i en berättelse om andra världar. Det är något som Simon har erfarenhet av genom rollspel, som han fick upp ögonen för när han gick i skolan.
Han har till och med lett rollspel i P3, och i sitt sommarprat i P1 fick lyssnarna höra honom och en kompis vara i sitt esse när de fantiserade ihop scener. Nu när Simon satt sig in i människan under så många olika millennier är han säker på en sak:
– Vi är oss lika. Människan som biologisk varelse är i stort sett oförändrad sedan 300 000 år tillbaka, det vet man. Det är en så fin och cool sak att lyfta fram, att de här stenåldersmänniskorna faktiskt är som vi även om levnadsomständigheterna är totalt annorlunda. Alla mekanismer inom oss har vi gemensamt med dem.
I det första avsnittet fick tittarna se hur redan stenåldersmänniskorna såg till att träffa andra grupper och vara sociala. Bland annat sågs de olika grupperna för att de unga skulle kunna lära känna varandra. En sorts stenåldersdejting.
Tror du att de blev kära, precis som nutidsmänniskor?
– Självklart, de är ju som vi. Fast om de levde i par eller hur de organiserade det, det vet jag inte.
Rädslan för att bli utstött sitter djupt
Han nämner något annat som sitter djupt inom oss, och alltid har gjort:
– Det är att vi människor är så sociala, vi klarar oss inte själva. Rädslan för att bli utstött ur gruppen är programmerad djupt inom oss. Det är en starkare mekanism än att vara rädd för döden.
Som ung hade Simon J Berger en hel del olika tankar om vilken yrkesbana han skulle ge sig in på. Han hade lätt för sig i skolan och funderade på att bli läkare eller uppfinnare, och han är intresserad av rymden.
Den naturvetenskapliga ådran märks när han i stället för att se bakåt i historien blickar framåt. För vad skulle egentligen kunna vara nästa serie i historien om Sverige, om framtiden?
– Om vi klarar oss som civilisation utan att kollapsa de närmaste femtio åren så måste vi nå stjärnorna. Rent bokstavligen. Om vi ska överleva på lång sikt så kommer vi att behöva lämna den här planeten. Om många miljoner år kommer solen att svälla och de närmaste planeterna, inklusive vår.
– Vi lever på en nedräkning, så i det långa perspektivet måste vi ut, vi måste dra.
Naturvetenskap i stället för tro
Att se människans utveckling och kamp för att överleva dramatiserat i serien väcker tankar om varför vi finns över huvud taget. Och varifrån vi kommer. Men Simon J Berger är inte troende, det står helt klart.
– Inte religiöst troende, långt ifrån. Jag hade någon sorts vagt andligt intresse i sena tonåren, men den naturvetenskapliga blicken på världen räcker för att tillfredsställa alla behov av mysterier.
Han tycker att det är ”otroligt mycket mer spännande” att ägna sin uppmärksamhet åt de mysterier som faktiskt kan få ett svar, i stället för åt de andra.
– Poängen är att den sortens mysterier är gjorda för att vara olösliga. Som om Gud finns. Det är därför det heter ”tro” – det är något annat än vetande och centralt i det religiösa och andliga. Men det är oerhört mycket coolare att arbeta med frågor som går att lösa rent tekniskt, som hur vi kan bota cancer.
Simon J Berger
Ålder: 44 år.
Gör: Skådespelare.
Familj: ”Stor och brokig”.
Aktuell: Som berättare för Historien om Sverige i SVT. Nästa år syns han i dramaserien Koka björn på Disney +, baserad på en roman av Mikael Niemi. Han medverkar också i David Bowies musikal Lazarus som var det sista världsstjärnan gjorde innan han gick bort 2016. Lazarus får Sverigepremiär i mitten av februari.