Kändisar säljer hälsningar i coronatider – pengarna går till WHO
I höstas startades kändissajten Memmo där välkända personer kan lägga upp sig sina profiler. Fans och följare kan beställa hälsningar.
Kampanjen #actwithmemmo
När coronasmittan satte fart lanserades kampanjen #actwithmemmo. De pengar som företaget och kändisarna tar betalt för sina hälsningar går till världshälsoorganisationen WHO:s insamling.
– Vi vill ju alla ta vårt ansvar och göra det vi kan i det här läget, säger Gustav Lundberg Toresson, grundare.
Många av profilerna som finns på sajten har anslutit sig till kampanjen. Målet är att samla in 100 000 kronor.
– På en vecka har vi fått in mellan 30 000 och 40 000 kronor. Vi är väldigt tacksamma och vi vet att både våra profiler och beställare uppskattar initiativet. Ett enkelt sätt att både skänka och skicka en hälsning samtidigt, säger Gustav Lundberg Toresson.
Hur mycket kostar en hälsning från en kändis?
Hur mycket en hälsning kostar avgör kändisarna själva. Många ligger mellan 200 och 500 kronor, men det finns även de som tar 1000 kronor.
– Då flesta som beställer gör det som en gåva till någon i sin närhet. Youtubers är populära att beställa till yngre medan till exempel skådespelaren Leif Ahle är vanligare om det är till någon äldre, säger Gustav Lundberg Toresson.
Rent praktiskt sker allt på över internet. När beställningen är gjord och inspelad skickas den i väg i en länk via mejl.
– Det är en möjlighet för kändisar att ha direkt kontakt med sina fans. Vi gör det så personligt som möjligt och hoppas att vi även ska kunna erbjuda videosamtal framöver.
Populariteten skiftar men Stefan Sauk, Börje Salming, Gladys del Pilar och hockeyproffset Joakim Nordström är några av dem som brukar ligga i topp.
Här kan du se hur en hälsning från Gladys del Pilar kan se ut.
Läs mer om coronaviruset
Hur smittar covid-19? Och hur kan jag skydda mig? Hur farlig är egentligen en pandemi och vad kan jag själv göra för att hjälpa andra?
Här har vi samlat våra artiklar om coronaviruset och dess spridning: