Stylisten Christopher Bergström klär Mello-artister – sanningen om omtalade bidraget

Mitt i hjärtat av Östermalm hittar vi Christopher Bergström, en sprudlande stylist och kostymör. I hans studio blir idéer till verklighet, med allt från glittrande paljettklänningar till sprayburkar och baseballhjälmar. Christopher skapar unika looks både för stora nöjesproduktioner och för individuella klienter som behöver hans expertis under längre perioder.
– Jag kommer att flytta min studio snart, så det är lite rörigt just nu, berättar Christopher medan han visar runt bland hyllor och staplade påsar fulla av färgglada kläder och accessoarer.
Christophers uttryck speglar tydligt konstnärliga influenser från hans tidiga år. Hans mamma var sömmerska och de gick ofta på teater under uppväxten, vilket väckte hans fascination för nöjesvärlden. I den miljön lärde han sig hur kläder, ljus och ljud tillsammans kan skapa oförglömliga föreställningar.
Som tonåring slog han in på en framgångsrik bana som dansare, men livet tog en oväntad vändning 2017. Under en fotografering i Los Angeles fick han plötsligt chansen att prova på rollen som stylist – och det blev startskottet för ett nytt intresse som snabbt förde honom till internationell framgång.
Att som vuxen hitta en ny passion gav mig en enorm energi
– Att som vuxen hitta en ny passion gav mig en enorm energi. Jag har lagt dansskorna på hyllan och jobbar nu heltid som stylist.
Det här är Christopher
Namn: Christopher Bergström.
Ålder: 37.
Familj: Förlovad och sambo.
Gör: Stylist.
Aktuell: Stylist och kostymör för showen A show larger than life och artisten Arwin i Melodifestivalen 2025, som tävlar i deltävling 5 i Jönköping 1 mars.
Instagram: @chrisbstrom
Vill få fram artistens känsla och vision
Att Christopher skämtsamt påstår sig vara dålig på att klä sig själv, är svårt att tro med tanke på den guldgruva han dagligen jobbar i.
– Jag tror det hänger kvar i min identitet som dansare ”off stage”. Tänk dig som man bekvämt glider runt mellan repetitionerna och ständigt är på turné, skrattar han.
Erfarenheten som dansare hjälper honom även i dag. Därifrån tar han med sig hur olika material, plagg och skor beter sig i rörelse och ser ut på bild och i ljus. Vissa mönster kan krypa eller flimra i bild, medan andra kan se tråkiga och dammiga ut. Däremot är det fint att använda material som reflekterar ljus.
Styling handlar om mer än kläder. Det handlar om att få fram en känsla och förstärka artistens berättelse.
– Jag börjar alltid med att förstå klientens vision och skapar sedan moodboards och bokar in provningar för att hitta den perfekta outfiten.
Stylistyrket kan verka glamoröst, men bakom kulisserna handlar det om hårt arbete, problemlösning och logistik. Kläder lånas från märken eller presskontor, en del plagg köps in eller kanske ska ändras av en skräddare – så det blir många promenader och mycket konkande.
Problem ska lösas, ofta på kort varsel och med begränsade resurser. Om en klack bryts eller ett axelband brister precis innan en föreställning – så ska stylisten lösa det på några sekunder. Enligt Christopher är dock den största utmaningen att få ihop tid och budget. Då gäller det att låta båda hjärnhalvorna samverka genom att vara uppfinningsrik och realistisk.
– Oavsett om ett projekt har mycket pengar eller inga alls, är kombinationen av tid och budget alltid den största utmaningen. Har man mycket pengar kan man få saker snabbt. Vill man ha billigare alternativ kräver det däremot ofta längre leveranstider.
Förstärka artisten – utan att stjäla uppmärksamhet
Medan hallens tända ljus fortsätter sprida sin doft genom studion, leder samtalet oss in på Melodifestivalen där han är en återkommande extern kreatör. Där vill han skapa historier och förverkliga visioner – och ge publiken en chans att fly vardagen.
– Kläderna ska förstärka både artisten och låten, utan att stjäla uppmärksamheten. Vi vill inte att tittarna ska undra ”vad har de på sig och varför passar det inte med resten av numret?”. Sådana tankar tar fokus och det är problematiskt eftersom de bara har tre minuter på sig att göra ett intryck.
I år jobbar Christopher med artisten Arwin och bidraget This dream of mine. Förutom styling är han även involverad i numrets kreativa uttryck.
– Jag har inspirerats av artisten, låten och det budskap han önskar få fram. Vi tittar på budgetar, funktion och hur och när saker ska byggas. Det är mycket som bollas inom teamet. Det är jättespännande!
Styling handlar om mer än kläder
Christopher och Arwin har känt varandra länge och byggt upp allt som rör stil tillsammans, från omslag och videos till shower. Arwin har fått mycket inspiration från Christopher och värdesätter deras långsiktiga samarbete.
– Det känns tryggt att jobba med honom och vi kompletterar varandra bra. Jag tycker om att vårt team har en flytande process i arbetet. Jag kan exempelvis skriva ”Hej, jag har en idé!” mitt i natten, som en familj liksom, säger Arwin.
När det gäller Arwins klädval inför Mello vill de göra så mycket som möjligt själva, hitta vad som passar i numrets värld snarare än att följa trender. De ska designa, sy och skissa för att skapa något unikt. I år går de in på lite futuristiska val och ser båda fram emot att visa resultatet under den sista deltävlingen i Jönköping den 1 mars.
Att jobba som stylist handlar inte enbart om moderna och stilrena nummer. En anekdot som Christopher tar upp är Edward Bloms bidrag Livet på en pinne, 2018. Där fick han skapa maträtter och dansarna skulle gå från att vara en hummer, en ost, en jordgubbstårta och en vindruvsklase – till att bli glamorösa servitörer, på 20 sekunder. De skulle dessutom bära kjolar i form av uppdukade bord, som också skulle gå att snurra i utan att något föll av.
– Det var utmanande! Där fick jag använda limpistol och andra knep och knåp.
Under numret var det många hemligheter som inte kom med i bild. Bland annat skedde dansarnas ombyte direkt på scenen inför live-publiken. Ingenting fick gå fel och det var på håret varenda gång.
Ett Melodifestivalbidrag som Christopher är extra stolt över är 2023 års nummer av Mariette och låten One day. Där skapades ett väsen snarare än en popstjärna.
– Numret gav nästan en känsla av Lejonkungen-klippan. Den processen var speciell på så sätt att det vi började med inte blev det vi landade i. Men resultatet blev bättre än vi kunnat föreställa oss. Jag är glad att jag litade på min magkänsla och det blev ett magiskt resultat med lite stress på vägen, säger han nöjt och skrattar.
”Trygg – snygg” är mottot
Att klä sig snyggt är inte alltid det lättaste, ibland måste man vara kreativ med sin garderob. Christopher hjälper oss på vägen:
– Jag älskar uttrycket ”trygg – snygg”! Ett uttryck som jag lånat från en kollega och verkligen älskar. Känner du dig trygg blir du snygg och det gör att man strålar som en stjärna. Den stilen är individuell och olika för alla, säger han och fortsätter:
– Ett enkelt sätt att utmana sig själv är att lägga till en färgklick i accessoarerna – kanske en färgglad väska eller ett par statement-örhängen. Små detaljer kan lyfta en hel outfit utan att du känner dig utklädd, och även göra att den ser mer genomarbetad ut.
Det är ett hårt jobb och Christopher lyfter vikten av att hinna ta hand om sig själv och vara ledig, att samla energi när han kan. För nu drar årets uppdrag igång på allvar.
Stylister jobbar hårt och Christopher lyfter vikten av att få vara ledig ibland, något som han själv ser fram emot innan årets uppdrag drar igång på allvar. För i år är det Melodifestivalen, arenaturnéer och mycket annat som håller jobbkalendern fullbokad.
– Först behöver jag tanka ny energi, landa i mig själv, hitta inspiration och minnas vad jag gillar. På så vis kan jag bli en ännu bättre stylist.
Framtiden för stylister rymmer både AI och hållbarhet. Christopher tror på traditionellt hantverk men ser även potentialen i nya teknologier. Han lyfter vikten av att minska konsumtionen och i stället hitta smarta alternativ med second hand eller återanvända plagg.
– Vi behöver alla tänka mer hållbart, både inom mode och i livet. Jag älskar att ge gamla plagg nytt liv och hoppas kunna inspirera andra att göra samma sak. Mode är inte bara yta – det kan också vara en kreativ lösning på vår tids största utmaningar.
Vi försöker luska i om Christopher har en drömklient att jobba med men han berättar leende att han redan lever sitt drömscenario. Att det är lika betydelsefullt att arbeta med superstjärnor som Beyoncé som med nya talanger. Varje projekt är en chans att växa och utvecklas, oavsett storlek.
– Jag har haft privilegiet att jobba med fantastiska artister och skådespelare, och jag är tacksam för varje projekt och samarbetspartner.
Hans drivkraft är att inspirera andra att arbeta hårt men med hjärtat på rätt plats. Han ser sitt yrke som en möjlighet att skapa trygghet och samarbeta snarare än att tävla.
– Jag tror på vikten av att må bra själv för att skapa en positiv arbetsmiljö. Genom att stötta varandra kan vi skapa en hälsosam och framgångsrik framtid tillsammans.
Christophers modeval
Färger eller neutralt?
– Neutralt för min egen del, men jag älskar när andra bär färg – det piggar verkligen upp!
Vintage eller nytt?
– En mix av båda är fantastiskt och alltid stilsäkert.
DIY-anpassa eller köpa färdigt?
– Jag köper helst färdigt, men när plagget börjar kännas gammalt – gör om det i stället för att slänga.
Trender eller tidlöst?
– Tidlöst, vilket också är mer hållbart.
Minimalism eller maximalism?
– Minimalism för mig, men när jag stylar lutar det oftast åt maximalism, säger Christopher med ett skratt.
Accessoarer eller kläder i fokus?
– Accessoarer! Kläderna får gärna smälta ihop och ge en harmonisk helhet.
Sätta ihop en look på morgonen eller kvällen innan?
– Kvällen innan, självklart.
Funktion eller estetik?
– Funktion är prio, men de två behöver absolut inte utesluta varandra, skrattar han.