Därför känner du igen Lotta Furebäck i Melodifestivalen – hon är hjärnan bakom allt

Det har precis börjat ljusna lite mer under den kalla vintermorgonen när Lotta Furebäck kliver in i gym- och dansskolan House of shapes lokaler på Södermalm i Stockholm.
Där inne tillbringar hon åtskilliga timmar under framför allt december och januari månad för att skapa och repetera samtliga framträdanden i 2025 års upplaga av Melodifestivalen.
Efter åtta år som nummerkreatör i Sveriges största tv-program och musiktävling gör Lotta nu sitt fjärde år som producent för det visuella.
– Mitt uppdrag är alla liveakter på scenen. Det vill säga 30 bidrag, samt öppningar och mellanakter. Jag ansvarar för dem kreativt och för dess visuella uttryck. För öppningar och mellanakter har jag delat ansvar tillsammans med den andra producenten, Daniel Edvardsson, berättar hon under vårt besök.
Jobbar med stjärnor som Andreas Lundstedt och John Lundvik
Bland namnen som Lotta jobbar med den här dagen märks bland annat välkända artiststjärnor som Andreas Lundstedt och John Lundvik.
Först ut är discokungen Andreas – som tävlat i Mello både med gruppen Alcazar och solo flera gånger tidigare.
De känner varandra sedan innan och stämningen är hög – med mycket skratt mitt i all träning.
I de fräscha lokalerna läggs grunden till vad flera miljoner tittare får uppleva framför tv-rutan sex lördagar på raken under februari och mars månad.
Gnisslet från gymnastikskorna har svårt att bryta igenom, då basen från den utpumpande musiken vibrerar i väggarna. Glädjen och engagemanget är så stort att det nästan går att ta på.
Det är en hel del att öva och tänka på för artisterna – allt från danssteg till vilka olika kameror de ska titta in i när de uppträder på scenen.
Med tanke på att Lotta ända sedan barndomen varit ett stort fan av Melodifestivalen är hennes jobb en dröm som har gått i uppfyllelse.
– Jag älskade att titta på programmet som liten, längtade verkligen efter det. Trots att jag satsade hårt på min egen dans och ofta hade
danstävlingar på helger, samt jobbade en del utomlands, har jag alltid försökt följa
Melodifestivalen. Det är ju lite som en tradition – programmet kommer troget tillbaka varje år precis som jul, påsk och midsommar, säger hon och ler.
Hennes starkaste Mello-minne under uppväxten tar inte många sekunder att fundera ut …
– Det var när Carola vann med Främling 1983. Hon stack ut på så många sätt, ler Lotta.
För egen del deltog hon i Melodifestivalen första gången 2002 – som dansare till Dj Mendez och låten Adrenaline.
– Det var första gången med deltävlingar, så det var lite speciellt även på det sättet. Vi var favorittippade, men Afrodite vann och vi kom tvåa. Fast det gjorde inget för det var så himla kul att bara få vara med och uppleva den otroliga stämningen i Globen, arenan fullständigt kokade.
Hjälper alla tävlande artister i Melodifestivalen
Som producent jobbar alltså Lotta med samtliga tävlande artister.
– Redan under september månad har jag och nummerkreatörerna möten med artisterna. Sedan skapar vi numren i oktober och november, innan den superintensiva perioden i december och januari då alla nummer repas in.
Processen med att skapa ett framträdande börjar med ett nummermöte med artisten.
– Där känner vi dem på pulsen, hur de ser sig själva på scenen och om de har någon egen vision. Efter mötet spånar vi fram en mood-board där vi beskriver flera moment: nummeridé, känsla, ljus, led, rekvisita, koreografi och eventuell pyro.
När moodboard är framtaget tar Lotta det vidare till ett större kreativt team som visualiserar numret på scenen.
Förarbetet är enormt, det så många parametrar som ska klicka. Det skapas ljus-, led- och bildproduktion, byggs rekvisita som också ska hinna bytas på en minut mellan varje nummer, styling, boka dansare och inte minst koreografera alla dansnummer innan rep. Det handlar en hel del om budget såklart.
Hon tycker att det roligaste är att få jobba fram det sceniska uttrycket och sedan se det bli verklighet på scenen.
– Jag har också ett grymt kreativt team där alla har en otrolig spetskompetens, samtidigt som de är fantastiska att jobba med. Vi har så himla roligt tillsammans, även om tempot för att få ihop alla nummer är extremt högt har vi alltid nära till skratt.
Späckat schema – ”Nästan som tetris”
Tiden som krävs för repetition beror på vilken typ av framträdande som artisten ska göra. De som har dansare kräver mer reptid. För ett nummer utan dans rör det sig om cirka tre timmar per artist, de som har dans cirka sex till nio timmar tillsammans med Lotta och hennes kollegor.
– Då ska de lära sig hela numret, så det är inte mycket tid per bidrag. Men schemat är späckat ändå, som ett tetris, haha. Vi träffar sedan de flesta artisterna igen i slutet av januari, för att sedan jobba med dem under deras respektive tävlingsvecka.
Andreas Lundstedt bjuder som oftast på mycket show och har flera dansare med i sitt nummer. Där är det fullt ös under låten.
Lotta och hennes team, bestående av tre kollegor, har hela tiden en nära kommunikation med artisterna under respektive repetition. Det finns många detaljer att slipa på.
Men det är viktigt att låten bara hörs i rummet och inte för utomståendes öron – med risk för att den skulle spelas in, spridas offentligt och bli diskad.
– Dagarna är verkligen fullspäckade. Och det råder ingen brist på sysselsättning mellan de olika repetitionerna heller. I dessa tider är det inget ovanligt att det snabbt dykt upp 25 till 30 mejl att svara på för mig, haha.
Det här är Lotta
Namn: Lotta Furebäck.
Född: 6 mars 1967 i Norrköping.
Familj: Förlovad med Chris Lindh, döttrarna Amanda, 24 och Emma, 15.
Bor: I Stockholm.
Aktuell: I arbetet som producent på Melodifestivalen – som pågår mellan den 1 februari och 8 mars. Deltävlingarna avgörs i Luleå, Göteborg, Västerås, Malmö och Husqvarna, medan finalen som vanligt arrangeras i Stockholm.
Framträdandet ska förmedla rätt känsla
Lotta menar att framträdandet på scenen är väldigt betydelsefullt för resultatet.
– Självklart är låten och artisten viktiga i grunden – det måste ju finnas en stark låt och en artist som kan leverera den på rätt sätt. Men i Melodifestivalen handlar det mycket om helhetsintrycket. Det viktigaste är att framträdandet kompletterar låten och artisten på rätt sätt och förmedlar rätt känsla. Allting ska kännas som ett, som en helhet. Då blir det som allra bäst.
Bland många roliga minnen genom åren tillhör Edward Bloms bidrag Livet på en pinne 2018 de mest annorlunda.
– Det var ett riktigt galet nummer att göra. Våra husdansare var utklädda till vindruva, ost, tårta, hummer och ett dricksbord. Det blev många skratt under repen kan jag lova, haha.
Mindre kul var då Loreen uppträdde med Tattoo i finalen 2023.
– Röken liksom stannade mellan tak och golv så vi knappt såg henne ... Rök är väldigt svårt att styra och beter sig olika beroende på bland annat temperaturen i arenan. Som tur var försvann den relativt snabbt, men för några sekunder höll jag andan …
Lotta har även varit delegationschef för Sveriges bidrag på Eurovision song contest (ESC) tre gånger. Rollen är en kombination av att vara kreativt ansvarig för bidraget, men även leda hela det svenska teamet.
Något hon upplever som ett väldigt roligt – men också rätt tufft – uppdrag. Det mest utmanande är att försöka få fram det egna bidragets vision för produktionsteamet i värdlandet.
– Som vi kämpade för att få till det för Loreen 2023. Speciellt hennes tak eftersom de egentligen inte hänger något från taket, utan allt måste kunna stå på scenen. Men efter många möten och samtal med både med ESC-
teamet och EBU fick jag igenom det och i slutändan var det såklart värt allt slit.
– Den stunden och känslan när det var klart att vi hade vunnit var helt oslagbar. Att vinna ett Eurovision är som att vinna ett OS för oss, så det är bland det största jag har varit med om i min karriär.
I fjol var Lotta tävlingsproducent för jättearrangemanget i Malmö tillsammans med Christer Björkman och i år ska hon göra ESC i Schweiz. Uppdraget innebär att verkställa de tävlande ländernas bidrag på scenen.
– Tänk att få göra ett av världens största underhållningsprogram och det tillsammans med Christer, helt fantastiskt roligt. Vi upptäckte under Melodifestivalen att vi älskar att jobba ihop, vi tänker så lika och har väldigt kul. Han har alltid funnits där och i dag är han en av mina närmsta vänner.
Dansade tidigt – bugg, stepp, jazz och balett
Efter Andreas Lundstedts timmar i studion är det dags för John Lundvik att äntra dansgolvet med ett stort leende på läpparna. Också han ett mycket välbekant ansikte för Lotta. Liksom för tittarna. Inte minst för segern i Mello 2019 med Too late for love.
Lotta var för egen del inte alls ‘too late’ med att lära sig dans … Hon var bara tre år då de första stegen togs i bostaden i Norrköping. Mamman anmälde senare dottern till en dansskola nära hemmet.
– Jag gick dit direkt efter skolan och kom hem sent. Jag tränade framför allt tävlingsdans, men även bugg, rock’n’roll och stepp. Jag tog också lektioner i jazz, contemporary och balett på olika skolor runt om i Norrköping. Mina föräldrar var helt fantastiska på att köra mig från den ena dansskolan till den andra, det blev många middagar i bilen, säger Lotta med ett skratt.
– Jag är så tacksam för deras stöd.
På helgerna var det ofta 10-danstävlingar, men också många shower med en jazzdansgrupp som hette Yankees. En både otroligt intensiv och rolig period av hennes liv.
Lottas största tävlingsbedrift var då hon blev svensk juniormästarinna i latin-
amerikansk dans.
– När vi vann var det en riktig skräll. Det var vår första tävling i den äldre junior-
klassen, vi var så små och mycket kortare än alla andra vi tävlade mot. Därför var det helt otippat och vi blev lite chockade – men glada förstås.
Dansen har betytt väldigt mycket för henne genom åren.
– Jag har lagt ner så många timmar på träning, men det har alltid känts som del av mig och mitt liv. Efter att ha pluggat på dansgymnasiet i Uppsala började jag att jobba med dansgruppen Touch. Vi turnerade i många år både i Sverige och Italien. Sedan stannade jag kvar i Italien och jobbade där en tid, samt en period i New York.
Turnerat jorden runt med Dr Alban och Pandora
Tillbaka i Sverige igen fick hon jobb som dansare i magikern Joe Laberos shower – följt av en världsturné med Dr Alban. Hon turnerade med honom under många år, vilket tillhör det absolut roligaste i sin karriär.
– Jag fick verkligen se hela världen och uppträda på stora scener. Jag turnerade även med Pandora som var jättestor i Japan och Australien. Då fick jag jobba tillsammans med min bästa vän och kollega Jennie Widegren. Helt magiskt att både få dansa, resa och se hela världen samtidigt.
Lotta har livnärt sig på dansen under många år – i kombination med en del sidojobb, bland annat som träningsinstruktör på gym.
– Vad som utmärker mig som dansare? Oj, det borde kanske någon annan svara bättre på (skratt). Men det som jag tror är nog att jag verkligen körde fullt ut. Att dansa med inlevelse och output var nog min styrka. Min passion för dansen har alltid varit min största drivkraft. Från att vara en liten tjej som jämt ville vara på dansskolan, till i dag, där dansen fortfarande är en del av mitt liv.
Därigenom kom hon naturligt också in i branschen som koreograf och regissör. Hennes första stora tv-produktion var som danslärare och koreograf för Fame Factory 2002. Det fortsatte med Floor Filler, Dansbandskampen och
Talang.
Samtidigt började Lotta att arbeta som regissör på större scener.
– Jag har varit med och regisserat Diggiloo under många år, vilket var väldigt roligt. Liksom nöjet att jobba med artister som Tomas Ledin, Jerry Williams och Alcazar. Jag har också regisserat stora julgalor som Julgalan och Stjärnklart, där Sveriges absolut största artister har medverkat. Det var väldigt påkostade shower och spännande projekt på många sätt.
Alla välkända och populära namn som hon haft förmånen att samarbeta med gör att det inte händer särskilt ofta att hon blir starstruck.
– Jag har nog blivit ganska ”immun” mot den där starstruck-känslan. Men när jag jobbade med Liza Minnelli på Globen var det något speciellt. Liza hade varit en stor förebild för mig under min uppväxt, och så stod hon plötsligt där framför mig.
Trots ett ofta fullspäckat schema med en hel del resande har Lotta även hunnit med att bilda familj. Sedan 25 år tillbaka är hon förlovad med sångaren och gitarristen Chris Lindh, som hon har döttrarna Amanda och Emma tillsammans med.
Efter en lång turné i Japan och Australien fick hon erbjudandet att åka till Japan igen, med en annan artist – nämligen Chris Lindh.
– Jag hade ju precis kommit hem och hade egentligen ingen större lust att åka iväg igen, men tack vare att skivbolaget låg så nära där jag bodde gick jag dit ändå. Efter att ha träffat Chris ändrade jag mig och det var ju verkligen tur att jag följde med honom.
Dottern Amanda Lindh är skådespelare
Äldsta dottern Amanda (Lindh) har valt att satsa på yrket som skådespelare. Hon har stora roller i bland annat tv-serierna Bonusfamiljen och Lyckoviken.
– Vi tycker att det är helt fantastiskt att Amanda har fått en egen karriär inom filmbranschen. Vi är så otroligt stolta över våra barn. De har båda haft dansen som största intresse, men för Amanda tog det en annan riktning när hon fick sin roll i Bonusfamiljen redan som 14-åring.
Att hon lite är i samma genre som sina föräldrar ser hon som mest positivt, eftersom de kan dela och prata om allt.
– Jag hoppas att mina barn känner att jag alltid har funnits för dem, även om jag ibland har jobbat mycket. När de var små fick de hänga med mig på jobb överallt, de har tillbringat många timmar bakom scenen, vilket har fungerat jättebra. Dessutom har jag också fantastiska svärföräldrar som alltid har ställt upp och passat dem.
– I dag är de större, vi har en väldigt nära relation och jag älskar dem över allt annat. Inget är viktigare än familjen – de betyder allt – jag älskar att resa och att tillbringa tid med dem, säger Lotta.
En lång arbetsdag med ett välfyllt schema är till ända. Morgonen därpå fortsätter det med nya artister och nya nummer på resan att få fram Sveriges bidrag till Eurovision song contest i Schweiz – där finalen avgörs lördagen den 17 maj.