Så minskar du jobbstressen efter semestern – expertens 5 bästa tips
Det är inte bara en fylld inkorg i mejlen som väntar efter semestern. I slutet på augusti och början på september drar skolor och fritidsaktiviteter igång i samma veva.
Det är okej att inte sätta för höga krav direkt när man kommer tillbaka. Satsa på att vara extra social med kollegorna och känna att du kommer tillbaka i ett sammanhang.
– Låt det ta tid för hjärnan att komma igång, och utnyttja att du förhoppningsvis känner dig utvilad. Med en utvilad hjärna får man tillgång till en annan sorts kreativitet, säger Annemarie Hultberg, utvecklingsledare på Institutet för stressmedicin på Västra Götalandsregionen, i en intervju med DN.
Minska jobbstressen efter semestern – expertens 5 tips
1. Sätt inte för hög press på dig själv
Ta inte på dig för stort ansvar direkt efter semestern, som att beta av hela mejlkorgen direkt eller dra igång något stort projekt. Låt det ta sin tid och öka successivt tempot.
2. Utnyttja kreativiteten av en utvilad hjärna
Förhoppningsvis känner du dig utvilad och kan utnyttja din kreativitet till att fundera om det finns något som kan ändras i din arbetssituation som skulle kunna underlätta för att spara tid och energi.
3. Förläng sommaren
Nyttja de fina kvällarna till att sitta ute med familjen, träffa vänner eller grilla medan det fortfarande är säsong. Kanske ta en extra promenad i dagsljuset för att samla lite bonusenergi.
4. Planera in tid för återhämtning
För att orka i det långa loppet behöver du mer återhämtning än enbart semesterveckorna. Se till att du planerar in tid för att göra saker som ger dig energi. Det kan förslagsvis vara en träff med vänner och kollegor, eller bara att ligga hemma i lugn och ro och läsa en bra bok. Vad som faller dig i smaken helt enkelt!
5. Se över din arbetssituation
Det är viktigt att du har en bra kommunikation med din chef eller arbetsledare för att se till att du har rätt verktyg för att lyckas. Ta inte på dig mer jobb än vad du klarar av att hantera. Leta efter smarta lösningar!
Vidare förklarar Annemarie för DN att det inte är farligt att vissa perioder i livet innefattar mer stress. Det viktigaste är bara att vi får tid för återhämtning ibland då det är en färskvara – både i privatlivet och på arbetet.
Exempel på en god psykosocial arbetsmiljö
- Att individens resurser och arbetets krav stämmer överens.
- Tydliga mål och en tydlig roll.
- En god gemenskap och socialt stöd.
- Fungerande kommunikation mellan anställda.
- Inflytande över arbetet och dess planering
- Positiv återkoppling
Källa: DN.se.