Piggelinälskarna rasar mot prisökning: ”De tror tydligen att deras kunder är helt korkade”
– Ett flagrant fall av krympflation, skriver en anmälare till Konsumentverket rapporterar GP.
Konsumenterna har fått vänja sig vid att det blivit dyrare att leva. Ett faktum som blivit påtagligt i diskarna i livsmedelsbutiken inte minst. Inflation, elbrist, krig i Ukraina. Produktions- och leveranskostnader höjs och priserna i butik följer efter. Men samtidigt som konsumenterna vant sig vid en ny verklighet finns det prishöjningar som triggar ilskan. Speciellt när man misstänker så kallad "krympflation". Det vill säga att förpackningen innehåller mindre men att priset är oförändrat.
Färre glasspinnar i paketet
Nu har konsumenter över hela Sverige upptäckt ett fall som är särskilt angeläget för årstiden. Det handlar om den klassiska Piggelinglassen. I början av augusti anmälde en kvinna i Alingsås ett "flagrant fall av krympflation" till Konsumentverket, skriver GP. Hon berättade att GB Glace bytt paket från 15 till 10 glassar. Priset hade dessutom ökat från från 43,50 kronor till 43,90 kronor i det aktuella exemplet.
– De tror tydligen att deras kunder är helt korkade och omedvetna. Det kan ju ändå inte vara ok?, skriver kvinnan i anmälan.
Sedan dess har fler kunder vänt sig till Konsumentverket i samma ärende. Kunder från Luleå till Helsingborg har surnat till rejält.
En kund i Vara har räknat på den faktiska höjningen, skriver Expressen.
”Vi reagerade inte jättemycket, paketet såg ju ut som vanligt. Men sen upptäckte vi att antalet glassar samtidigt som prisökningen minskat från 15 till 10 glassar. Det innebar en faktisk ökning från ca 2,85 till 5 kronor per glass, alltså en ökning med 75 procent.” Blev verkligen irriterad på fräckheten.”
GB kommenterar "Piggelinilskan"
Expressen har varit i kontakt med GB-Glace, som ägs av Unilever, för en kommentar på piggelinilskan. Företaget meddelar att de inte blivit kontaktade av Konsumentverket med anledning av klagomålen. GB menar att det minskade antalet pinnar är tydligt på förpackningen. Samtidigt påtalar glassproducenten att det inte är de som sätter priset. Det görs av återförsäljaren eller butiksinnehavaren. Så piggelinpaketet kan kosta olika beroende på om det köps på ICA i Haparanda eller på Willys i Ystad. Konsumenter uppmanas att läsa jämförelsepriser i butik.
Konsumentverket har inte inlett något tillsynsärende med anledning av anmälningarna. Kunderna må tycka det är fräckt men det räcker inte.
– Generellt gäller att prissättningen i Sverige är fri. Det finns lag som reglerar att butiken måste visa varans pris tydligt. Sedan vill vi gärna uppmuntra konsumenter att kolla priser och förpackningar när de handlar, bland annat med tanke på att företag får ändra storlek på en förpackning och mängden som en förpackning innehåller. Det kan kännas extra aktuellt nu när priserna på många varor höjs, skriver Christina Celsing, kommunikatör hos Konsumentverket i ett mejl till GP.