Ny lag ska stoppa ”fulrea”
När vi konsumenter lockas av rea är det så klart en fyndkänsla med i upplevelsen. Här har man hittat en vara som kostat mycket men som nu blivit mycket billigare. Det finns en speciell sorts nöjdhet i den vinsten.
Men om varan prishöjts radikalt precis innan rean så blir den vinsten så klart urholkad.
Förra hösten visade statistik från jämförelsetjänsten Pricerunner att var fjärde rea på nätet sedan sommaren varit falsk, skriver TT. Det vill säga att butikerna hade smyghöjt priserna innan reakampanjerna startade. Det fick regeringen att agera med en lagförändring som träder i kraft 1 september. Den innebär att företagen måste visa kunderna vad det lägsta priset på produkten har varit de senaste 30 dagarna.
”Det här sätter stopp för fulrea, företagen ska inte få sänka priset efter att ha höjt det en kort tid innan. Det är något jag själv har irriterat mig på”, sa finansmarknadsminister Max Elger (S) när förslaget presenterades.
Vart tredje erbjudande riskerar bli olagligt
Men lagen träder alltså inte i kraft förrän den 1 september och sommarreorna på nätet är i full gång. Enligt prisjämföraren Prisjakt är det många erbjudande som inte skulle ha hållit måttet efter lagändringen.
– Mer än vart tredje erbjudande som finns på vår sajt just nu har hög risk att bli olagligt från första september, säger Carl Lindholm, PR-chef på Prisjakt till SVT.
Iakttagelserna gäller alltså främst onlinehandeln där priser justeras upp och ned på ett annat sätt än i en fysisk butik.
Kan göra att färre känner sig lurade
För den medvetna konsumenten är det givet att göra jämförelser innan man slår till på den där tröjan, tältet eller vad det nu kan vara.
Lagändringen kan göra det lättare för just konsumenten när större ansvar sätts på prissättaren, menar prisjämföraren Pricerunner.
– En av våra kundundersökningar visade att hälften av alla konsumenter inte litar på att prissänkningarna faktiskt stämmer under reor, så den här lagen skulle kunna påverka konsumtionen positivt och att färre känner sig lurade, säger Evelina Galli, Teknik- & konsumentexpert på PriceRunner till SVT.
Konsumentverket: Det här är rea
Ordinarie sortiment - Varan eller tjänsten måste finnas i företagets ordinarie sortiment. Ett företag får inte ta in en vara tillfälligt och säga att den säljs på rea.
Begränsad tid - Rean måste ske under en begränsad tid. Det finns inget exakt mått på vad som räknas som begränsad tid men enligt tidigare bedömningar i domstol får inte en rea pågå mer än två månader per år.
Väsentligt lägre pris – För att få använda ord som rea, extrapris, nedsatt pris eller liknande måste priset vara väsentligt lägre än det ordinarie priset. Vad som är väsentligt lägre pris avgörs från fall till fall.
Källa: Konsumentverket