Känn igen bluffakturor: Så slipper du bli lurad av bedragare
Nästan alla småföretag utsätts någon gång för bedrägeriförsök med bluffakturor, enligt branschorganisationen Svensk Handel, men också privatpersoner kan råka hamna i skurkarnas blickfång. Den här typen av bedrägeri är vanlig men som tur är finns det sätt att både känna igen – och hantera – dem utan att behöva betala.
På Svensk Handels webbplats finns en omfattande varningslista över företag som har skickat bluffakturor, har oseriösa försäljningsmetoder eller har gjort utskick som kan uppfattas som vilseledande. Varningslistan uppdateras löpande och du kan hjälpa andra genom att kontakta Svensk Handel med information om du råkat ut för en bluffaktura. Läs mer om hur du gör längre ner i artikeln.
Bluffakturor kan vara väldigt lika riktiga
En bluffaktura kan vara snarlik med en riktig variant, därför gäller det att vara extra vaksam när du får räkningar – speciellt om de kommer ifrån företag som du inte känner igen. Mjukvaruföretaget SpeedLedger, som arbetar med fakturering och bokföring, listar på sin webbplats vanliga sorter bluffakturor som kan vara bra att känna till.
”Erbjudandefakturan”
Den här vanliga formen av bluffaktura ser vid en första anblick ut som en helt vanlig räkning, men när du läser det finstilta märker du att det egentligen handlar om ett erbjudande eller marknadsföring. Du kan anmäla erbjudandefakturan till Konsumentverket eftersom den strider mot Marknadsföringslagen.
Läs först igenom all text på fakturan, även det som står i finstilt på baksidan, och släng den om du inte är intresserad. Även om erbjudandefakturan i praktiken inte ber dig att betala, kan du bestrida den.
”Den kapade fakturan”
Den här bluffakturan kan vara svår att känna igen eftersom avsändaren ofta använder ett välkänt varumärkes logotyp i brevhuvudet. Vid en första anblick är det alltså lätt att luras och tro att räkningen faktiskt kommer från exempelvis Telia eller Ellos, men när du tar en närmre titt på bank- eller postgironummer så ser du att det är ett annat än vad det brukar vara. Var alltid extra uppmärksam på vilka betalningsuppgifter som fakturaavsändaren uppger och dubbelkolla informationen på företagets webbplats om du känner dig det minsta osäker!
Rena bluffakturor
Har du fått en faktura från ett svenskt, eller utländskt, företag som du aldrig tidigare har hört talas om? Då är det högst sannolikt en bluffaktura som du absolut inte ska betala! Detta är ett rent bedrägeriförsök och ska alltid polisanmälas.
Bluffaktura efter samtal med telefonförsäljare
Om du har varit i kontakt med en telefonförsäljare och plötsligt får en faktura på en vara eller en tjänst som du inte kan dra dig till minnes att du har beställt av honom eller henne kan det handla om bedrägeriförsök. När det gäller påstridiga telefonförsäljare gäller det att alltid vara extra kritisk – lägg hellre på luren än att börja svara på frågor, framför allt om personen i den andra änden av luren försöker få dig att upprepa ditt eller företagets namn. Samtalet spelas in och riktigt fula fiskar kan klippa och klistra i ljudfilen så att det låter som om du har beställt saker, trots att du faktiskt har sagt nej.
Om du faktiskt ville beställa något av telefonförsäljaren som ringde upp, men anser att fakturan som du fått hemskickad inte stämmer överens med vad ni talade om, kan du kontakta företaget och begära rättelse samt en kopia på ert avtal.
Checklista: Så upptäcker du en bluffaktura
Ta alltid det säkra för det osäkra och dubbelkolla dina fakturor innan du betalar dem. Här är några enkla saker som alla kan göra för att slippa att bli lurad.
Dubbelkolla informationen
Stämmer det bank- eller plusgiro som står på fakturan överens med de uppgifter som finns på företagets webbplats? Om inte, kontakta det riktiga företaget – kanske vet de inte om att någon skickar falska fakturor i deras namn!
Ifrågasätt fakturan
Ställ dig själv frågan om det verkligen är rimligt att du alls har fått en faktura från företaget i fråga? Har du köpt eller beställt något därifrån? Är svaret nej bör du bestrida den.
Lusläs informationen
Är det en riktig faktura som du har fått eller är det egentligen ett erbjudande? Läs det finstilta innan du går vidare och betalar något helt i onödan!
Har du fått en bluffaktura? Detta kan du göra
Om du får en bluffaktura ska du aldrig betala den, utan direkt bestrida den samt ge information om det oseriösa företaget vidare. I alla kommuner finns även konsumentvägledare som kan hjälpa dig om du tycker att det känns krångligt eller obehagligt att ta itu med detta på egen hand.
Bestrida en bluffaktura
Att bestrida en bluffaktura betyder att du, förutom att du inte betalar, även informerar företaget som har skickat ut fakturan att du inte tänker betala – och varför. Du bör göra detta så snart som möjligt efter att du fått bluffakturan, det ökar dina chanser att få rätt.
Skicka tillbaka fakturan via brev, gärna rekommenderat, e-post eller via fax och ange varför du inte har för avsikt att betala genom att skriva till exempel ”Jag bestrider betalningsansvar, jag har inte ingått ett avtal”. Spara alltid kopior på underlaget samt försäkra dig om att datum för de olika delarna i korrespondensen framgår. Skicka även kopia till Svensk Handels varningslista genom att mejla på [email protected]
Tips! Det går även att ringa till Varningslistan på telefon 010-47 18 630!
Polisanmäla en bluffaktura
Ett företag som skickar ut bluffakturor kan göra sig skyldiga till fakturabedrägeri som är ett brott, därför ska du alltid polisanmäla bluffakturor. Ring till polisen på 114 14 eller besök närmsta polisstation för att göra en anmälan. Tänk på att ta med dig allt underlag och berätta i detalj hur din kontakt med företaget har sett ut – både innan och efter du fick bluffakturan.
Tips! Polisen har en bedrägeri-sida på Facebook där de ger smarta tips om hur du höjer säkerheten runt din ekonomi på nätet och undviker att bli lurad. Sök på ”Polisen bedrägeri” på Facebook eller klicka här facebook.se/polisenbedrageri och gilla sidan för att följa dem!
Du kan även läsa mer om fakturabedrägerier på polisens hemsida.
Vill du ha fler smarta tips? Följ allas.se på Facebook!
Digitantböckerna hjälper till!
Med våra tre Digitantböcker kan du, eller någon du känner, få hjälp med allt det digitala. Det finns tre böcker att välja mellan:
Digitant: din nybörjarguide till den digitala världen – en nybörjarguide till allt inom det digitala.
Digitant: Nya steg till ett enklare och roligare liv via nätet – ger svar på de vanligaste frågorna för dem som vill lära sig ÄNNU mer om digitala tjänster.
Digitant: Din enkla guide till säker vardagsekonomi på nätet – tips inom allt som gäller privatekonomi på nätet.