Digitant-Malin: Få hjälp att förstå digitala tjänster
När jag skrev min bok Digitant – din nybörjarguide till den digitala världen hade jag min moster Gunilla i bakhuvudet. Gunilla lever livets glada dagar som pensionär och är duktig på att ta fotografier och favoritmotivet är barnbarnen. Hennes bilder av dessa små gryn kommer ofta till oss i familjen på sms.
Samma barnbarn florerar ofta på det sociala nätverket Instagram, men där är det inte Gunilla som är avsändare, utan hennes dotter. Gunilla har nämligen inte, som majoriteten av sina medsystrar i samma generation, anslutit sig. Faktum är att knappt 40 procent av den som är över 65 använder det sociala mediet i Sverige i dag.
Kvinnor som hamnar i digitalt utanförskap
Jag har träffat otaliga kvinnor runtom i landet som, liksom min moster, hamnat lite utanför den digitala gemenskapen. Det jag får berättat för mig handlar dock oftast inte bara om att missa fina bilder på barnbarnen, utan om situationer där en begränsad digital närvaro ställer till det med praktiska saker i det dagliga livet. Jag hör historier om äldre personer som kört runt, runt i städer i jakt på en parkering när de inte lyckas klura ut hur man ska betala för platsen via en app. En kvinna berättade att hon inte kunde köpa fika på barnbarnets fotbollsmatch eftersom den enda betalning som accepterades där var Swish och en tredje missade viktig information eftersom den förmedlades via en hemsida som hon inte visste hur hon skulle hitta.
Historierna är många och lika många fina möjligheter som digitaliseringen erbjuder, lika olyckliga blir konsekvenserna för den som inte hängt med i den rasande snabba utvecklingen. Ingen ska behöva känna sig utanför i vårt samhälle, oavsett vad grunden må vara.
Besök eMedborgarveckan
Nästa vecka, vecka 39, är det den så kallade eMedborgarveckan, en nationell kampanjvecka med fokus på digitala tjänster och tillgänglighet i samhället. Mellan den 23 och 29 september ordnar många bibliotek och myndigheter föreläsningar och användarstöd runtom i landet. Syftet är att öka den digitala delaktigheten och jag tycker att alla som kan, ska gå på sina lokala event!
Tycker du att det är knepigt med någon viss typ av tjänst? Det är inte ditt fel! Detta handlar om en utveckling som har gått så snabbt att det kan kännas som om att man har missat tåget. Men, precis som med vanliga tåg kommer det ju alltid ett till, så även om du når din destination lite senare än vad du hade tänkt, så kan du komma dit du vill!
Program för eMedborgarveckan 2019
Klicka här för att se programmet för eMedborgarveckan.
Tips! Om du inte har tillgång till internet kan du ringa till din kommun eller lokala bibliotek och fråga vilka aktiviteter de planerar för veckan.