Titta in i trädgårdsprofilernas växthus på Solliden
För åttonde året i rad bjuder Solliden in till till en utställning med idéträdgårdar. Liksom förra året är temat ”inglasat” och inför nya utställningen har fyra kända profiler – Ernst Kirchsteiger, Kajsa Vildängen, Paul Svensson och Malin Björkholm – bjudits in för att skapa inspiration i varsitt växthus eller orangeri.
Ernst Kirschsteiger blandar gammalt och nytt
I Ernst Kirchsteigers version är ambitionen att få besökaren att sänka axlarna och låta sig inspireras med alla sinnen. I inredningen har han blandat gammalt och nytt samt skört och rejält för att skapa en genuin atmosfär. Väggen pryds av Ernsts egna tavlor.
Rund paviljong med skogsbad
I en rund glaspaviljong har Kajsa Vildängen skapat en grön oas för sinnesro, inspiration. Här finns ett badkar, målningar och inredning som Kajsas för tankarna till skogsbad.
Paul Svenssons odlar hel maträtt
I kocken och matinspiratören Paul Svenssons orangeri har det skapats en ”nostalgisk, sinnrik och nutida trädgård”. Här odlar han ingredienserna till en hel maträtt och vill inspirera till både mat- och odlingsglädje.
Läs mer om Paul Svenssons växthus här.
Hantverk och umgänge i Malin Björkholms växthus
Floristen Malin Björkholms bidrag är ett stilrent inrett växthus där hon skapat en miljö med möjlighet till härliga middagar. Hantverk, torkade blomsterkransar och ett blomstermoln som hänger över matbordet har fått ge ton åt hennes trädgårdsrum.
Växthus för odling och kreativitet
Utställningen med idéträdgårdar har blivit tradition i Sollidens slottspark. De medverkande har varierat liksom inriktningen. 2020 var temat Balkong-hemester och året därpå, 2021, var temat växthus – hur växthus inte bara är en plats för odling utan även en plats för rekreation, kreativitet och umgänge.
Då medverkade Gunnel Carlson, Karin Fransson, Lotta Sjöberg och Karl-Fredrik Gustafsson med varsitt inrett växthus.
Nu är det alltså dags igen för växthus - och i år kallar man utställningen ”Inglasat 2.0”.
Många upplevelser i Sollidens slottsträdgård
Utställningen sker i samarbete med växthusföretaget Classicum samt sponsorer som Hasselfors Garden, Nybloms och Drottning Victorias hotell och vilohem.
- Att besöka Sollidens Slott är som att träda in i en saga. Historiken, värmen, doften, kreationerna och den ofantligt välskötta trädgården. Att sedan besöka våra växthus och orangerier inredda på fyra helt olika sätt kommer att höja upplevelsen ytterligare, säger Anna Bertland, vd för Classicum, i ett pressmeddelande.
Växthusen kan besökas på Sollidens slott fram till den 2 oktober.