Vilka butiker har bästa provrummen – vi har testat!
Suget efter att spana in höstmodet brukar komma smygande i augusti och det kan bli en runda i klädbutikerna om det är något plagg man behöver köpa. Men – det finns en del av shoppingen som många tycker är jobbig.
Finns det något värre än att prova kläder? Trycka in sig i ett trångt provrum, med plastgalgar som ramlar ner, den egna väskan intryckt i ett hörn och så av med kläderna. Dra för skynket så att ingen ser en. Känner man sig extra trött och svettig är det lätt att tappa modet…
I en del affärer vet man redan på förhand att man kommer att känna sig eländig – vad man än tar på sig. Allt känns usch.
Jag gav mig ut bland provrummen i ett shoppingcenter i Göteborg byggt 2019 med flera av de största butikskedjorna representerade. Uppdraget var: testa provrum.
Först hade jag tänkt att vara lite djärv och ge mig på den allra största provrumsutmaningen: baddräkter. Det är ju fortfarande lite sommar kvar - men efter närmare eftertanke fegade jag ur. På ett sätt har jag provrumsfobi. Samtidigt är jag en provrumsfanatiker.
Provrumstricket
Jag har till exempel favoritprovrum i en speciell klädbutik, vi kallar den A. Fast det är ju inte säkert att man kan köpa alla sina kläder i just den affären. Då är tricket att ta med sig påsen med nyköpta kläder från affären B till favoritprovrummet i butik A.
Det är en vink om att jag måste testa de plaggen också
För syns skull tar man med ett ”riktigt” plagg från butik A och provar rubbet. Om plaggen från butiken B blir underkända är det bara att lämna tillbaka dem.
Många retar sig på att provade kläder hänger kvar i provhytten. Inte jag – istället tänker jag det är ödets fingervisning, en vink om att jag måste testa de plaggen också. Tänk om man hux flux passar i en annan färg eller i en annan modell än man tänkt…
Den retoriska frågan till mig själv är: Kan du tänka dig att ta på dig det här plagget redan ikväll? Blir svaret då: Nej, men det kan vara bra att ha en annan gång, fattar man direkt att plagget kommer att bli liggande i garderoben för tid och evighet.
Rent och fräscht i provrummen
I största allmänhet gillar jag stora speglar och massor av lampor – som ger ett ljus som är så likt dagsljus som möjligt. Det är lika bra att se sanningen i vitögat direkt.
Och så ska det vara stort och rymligt. Ett gammal provrumsminne dyker plötsligt upp i huvudet. 1966 när köpcentrat Frölunda torg var nybyggt fanns det ett fantastiskt provrum i en klädbutik där. Min mamma som är 86 år gammal pratar fortfarande drömmande om draperierna, mattan, speglarna och den där snygga, svarta byxdressen som hon köpte. Men det var då det. Nu går alltså färden mot ett sprillans modernt köpcentrum.
En stor koloss med garage i botten och alla tänkbara logotyper på husfasaden. Vi går in och påbörjar vår spaning.
I största allmänhet verkar alla de stora klädkedjorna ha standardmått på sina provrum. Och överallt är det rent och fräscht. Men visst var det även lite skillnader i upplevelserna i provrummen när jag testade i de olika butikerna i just den här shoppinggallerian.
Min spaning är ju inte den objektiva sanningen så klart, smaken är olika. Men här är resultatet av vår rundtur:
Så är provrummen hos olika butiker
Lindex
Jag upplever belysningen lite dunkel och att de något brunaktigt tonade speglarna ger ett falskt intryck.
H&M
Även här känns ljuset brunaktigt med stora tonade speglar. Man kan kolla in sig från alla håll. Lätt att dra för draperiet. En jättestor spegel i gången utanför blir extra plus.
Team Sportia
Litet rum – med hög risk för insyn. Draperiet känns inte helt betryggande som skydd. Inget för blyga provare.
Vero Moda
Ljust och fräscht. Speglar från golv till tak. Det känns som om man svävar. Bästa ljuset tycker jag. Turkosa draperi som jag blir glad av. Inga glipor.
Cubus
Fint ljus, som ger en skön känsla. Speglarna är stora och funktionella. Även rejäla speglar som man kan spegla sig i på håll i utanför provrummen.
KappAhl
Glipa i draperiet, men bra ljus. Speglarna känns inte tonade och man kan vinkla och se sig bakifrån.
Vad säger experterna om provrum?
Jonas Falk på Xcen, specialist på butiksbelysning och provrum:
Jonas anser att butikerna oftast inte kostar på provrummen tillräckligt mycket.
– Det borde ha en högre prioritet. Allt har betydelse; färg på draperier, tapeter, speglar och belysning. A och O är mycket ljus och det ska komma från alla håll, vara överallt utan att det bildas skuggor. Själva armaturen får inte synas.– Ofta sätter man en spotlight uppifrån, rätt i huvudet på kunden – det är inte bra. Skuggor gör att man inte får någon uppfattning om hur plagget ser ut och har man rynkor förstärks de. Istället bör man ha ljus bakom speglarna, men inte så att det bländar, plus ljus i taket.
Magdalena Petersson-McIntyre, docent i konsumtionsvetenskap vid Göteborgs universitet, forskar om mode och konsumtion:
– Vad jag har sett i min forskning är att många konsumenter uppfattar det som att de ”övertalas” att handla av de olika tekniker som butiker använder, exempelvis ljussättning, lockpriser, speglar som får kroppen att se smalare ut, attraktiva miljöer och så vidare och när de sedan kommer hem med plaggen passar de inte alls in i den befintliga garderoben, eller i individens livsstil. Då är det ett problem, inte minst i relation till frågor om hållbarhet att många har stora mängder kläder de inte använder, delvis för att de köpts just där och då såg bra ut. Ur det perspektivet är det problematiskt när provrum uppmuntrar till köp på fel sätt.
– Många i min studie menade att de det helst av allt ville ha var kläder som passade deras kroppar, stil och livsstil och många önskade en ”perfekt garderob”. Andra var ointresserade av kläder och att handla och prova i provrum sågs som ett arbete de helst ville slippa. Påtagligt många, särskilt kvinnor, berättade att de undvek provrum eftersom de inte ville se sig själva i provrummets avslöjande ljus. ”Att gråta i provrummet” var en formulering som återkom.
När konsumenterna själva får välja
En krok, en pall och någon att be om hjälp – det står på konsumenternas önskelista. Vi frågade några kvinnor på stan vad de tycker om att prova kläder.
Nina Röding:
– Jag tycker att det är jobbigt. Speciellt när man ska prova bh och badkläder. Då uppskattar man hjälp. Men inte av en påstridig säljare som tittar in hela tiden. Jag vill kunna tänka i lugn och ro. Bli lämnad ifred. Jag kommer kanske inte alls till köpbeslut den dagen utan återkommer senare.
– Ett provrum ska var rymligt men inte för stort. Krokar som man kan hänga av sig på. En stol. Belysningen är viktig. Behagligt ljus – inte blått och skarpt. Jag vill kunna spegla mig på lite håll. Man vill uppfatta hur man verkligen ser ut. Sedan ska det ju vara rent och fint såklart. Det får inte ligga dammtussar på golvet. Heltäckningsmatta känns fel. Jag gillar inte tanken på att någon ofräsch person använt rummet före mig. Det hade varit perfekt om man kunde ha ett engångsplastskydd på golvet.
– Service är också viktigt. Bäst trivs jag om det är en kvinna i min egen ålder som kan komma med råd om storlek och så vidare. Någon som ser ut ungefär som jag själv. Som förstår. Inte någon trådsmal 19-åring. Sedan får de inte spela discomusik på högsta volym. Då blir man stressad.
Liselotte Binnberg:
– Jag avskyr provrum. Undviker dem i största möjliga mån. Om jag måste vill jag ha en vänlig belysning och en vänlig spegel. Men jag handlar det mesta på nätet och provar hemma. Är det inte bra så skickar jag tillbaka.
Frisören Matilda Klingener med kunden Magdalena Westlin:
– Inget ”äckligt” ljus, inte för mörkt inte för ljust. Helkroppsspeglar. De får inte vara för smickrande – ”väldigt vad jag är snygg nu” – då får man en chock hemma. Varmt ljus är trevligt. Det ska vara rent och fräscht och undanplockat. Det ska finnas en liten pall som man kan lägga sina kläder på och krok. Tygdraperi med en glipa är läskigt med folk som kan folk kan titta in. Det är privat när man tar av sig och provar kläder.
– Det är bra om man kan gå ut ur provrummet och titta i en större spegel. Drömmen vore att ha en ringklocka inne i provrummet så man slipper att springa ut och leta om men behöver en annan storlek till exempel. Man vill ha service av personal som är engagerad, men de ska inte komma in och fråga ”hur går det”.
Marie-Louise Nämvik:
– Jag har jobbat i butik i många år. När jag själv handlar kläder vill jag ha ett stort provrum med riktigt ljus och speglar så man kan se sig själv från alla håll. Krokar att hänga av sig på. Gärna en stol. Och så någon i närheten som man kan ropa på om man vill ha hjälp med storlek annat. Belysningen ska vara så nära dagsljus som möjligt. Inte blåaktigt eller gulaktigt, Då kommer inte de rätta nyanserna fram i tyget. Rent och snygg självklart.
Kollegorna Gertrud Brunlöf, Anna Standár, Gabriella Bendigo och Pia Pihl är överens om dessa punkter:
- Dunkel belysning är skönast. Men det får inte vara för mörkt.
- Ett provrum ska vara mysigt. Inga lysrör. Hamnar du i ett litet trångt bås så försvinner inspirationen direkt.
- Draperiet får inte glipa. Man ska kunna dra för om sig ordentligt. Och kläder som andra provat ska vara bortplockade, enas tjejgänget om.
- Att kunna vinkla speglarna så man ser sig bakifrån är också viktigt. Sanningen är bäst, inte fejk.
- En pall i provrummet är bra så man kan ställa sin väska. En hylla också.