Svenska VM-damerna hyllas med statyer
Kosovare Asllani, Nilla Fischer, Hedvig Lindahl och Caroline Seger är de första kvinnliga fotbollsstjärnorna i Norden – och näst först i världen – att hyllas med avbildningar i naturlig storlek.
Det svenska damlandslaget har blivit symboler för jämställdhetsfrågan på flera sätt. Under VM i Frankrike tar de med sig sina feministiska förebilder ut på planen: Artisten Sabina Dmumba, fotbollshjälten Hanna Ljungberg och regissören Rojda Sekersöz är några av de kända ansikten som finns med på bild på VM-tröjorna.
Och nu är alltså fyra av damlandslagets stjärnor avbildade i cement i skala 1:1. Statyerna premiärvisas utanför nationalarenan Gamla Ullevi under VM-genrepet mot Sydkorea den 31 maj. Därefter ger de sig ut på en turné som bland annat gör stopp i de fyra stjärnornas hemkommuner.
Här är statyerna som hyllar VM-stjärnorna
Bakom initativet står Svenska fotbollsförbundet i samarbete med sponsorn Coca cola. Statyerna är en del i jämställdhetsprojektet Football forevher, som ska öka synligheten för kvinnliga spelare.
– Vi behöver se fler kvinnliga fotbollsspelare hyllas och ta plats som idrottsstjärnor. Vi är mitt inne i en positiv förändring och genom att arbeta tillsammans för ett jämställt fotbollssverige kan vi påverka bilden av, och intresset för, damfotbollen. Det känns stort att jag är en av fotbollsspelarna som nu avbildats och jag är väldigt stolt över att vara en del av Football forevher, säger fotbollsstjärnan Caroline Seger, som är lagkapten för det svenska landslaget.
Synlighet är avgörande för jämställdhet
Och att stjärnglans är en jämställdhetsfråga bekräftas av forskning. Kvinnliga idrottare får bara 20 procent av medieutrymmet – och mer synlighet är en nyckel till jämställdhet.
– Att kvinnliga fotbollsspelare får mindre uppmärksamhet och sämre ekonomiska förutsättningar motiveras ofta utifrån att marknaden styr vad spelarna “förtjänar”. Men för att uppnå en jämställd fotboll och påverka marknaden krävs en attitydförändring, att kvinnor och mäns idrottande värderas lika. Genom handlingar, erkännanden och språk påverkar privatpersoner, media och sponsorer hur damfotbollen uppfattas, säger Mattias Melkersson, som är fil. dr i Idrottsvetenskap vid Malmö Universitet, och fortsätter:
– Det krävs alltså en beteendeförändring i attityd för att påverka synlighet och intresse; för att kvinnliga fotbollsspelare ska ses som stjärnor behöver de också ges legitimitet som stjärnor.
Det blir fortfarande en nyhet i sig när kvinnors idrottsprestationer får samma cred som mäns. Det bekräftas av artiklar som den här. Men vi ser allt fler initiativ som ska förändra bilden och göra idrott till något som alla kan utöva på samma villkor.
– Vi ser en positiv utveckling, men det finns mycket kvar att göra. En viktig sak vi och våra partners tillsammans kan göra för att påverka bilden av fotbollen i Sverige, är att skapa större synlighet och stjärnstatus kring våra landslagsspelare. På så sätt påverkar vi också det kommersiella värdet på damfotbollen. Football forevher är ett initiativ som bidrar till just detta på ett väldigt tydligt sätt, säger Håkan Sjöstrand, generalsekreterare på Svenska fotbollförbundet.
Av Anna Asplund/Baaam.se
Foto: Adam Ihse/TT, Football Forevher, Coca cola/TT