Så fint initiativ – nu får alla barn med synfel (gratis!) hjälp
Synfel hos barn brukar vara lätt att upptäcka och subventionerade glasögon erbjuds alltid. Men eftersom det ofta är det enda paret barnet får så brukar uppmaningen lyda: var rädd om dem – något som rimmar illa med lek, idrott och stoj. Det här ville Generation Pep och optikerkedjan Synsam göra något åt och skapade initiativet – Alla ska se. Tillsammans med glasögonglas-leverantören Essilor och Aller media, som hjälper till att få spridning vill man skapa en förändring med rörelse på lika villkor.
Carolina Klüft begränsades som barn
I ett unikt nationellt initiativ ges nu kostnadsfria aktivitetsglasögon ut till alla barn mellan fem och tolv år med synfel – med syftet att alla ska se på lika villkor. Carolina Klüft, verksamhetschef på Generation Pep är en av dem som i unga år påverkades av sina glasögon.
– Som barn begränsades jag i mitt sportutövande på grund av mitt synfel, antingen ville jag inte bära glasögonen eller så åkte de av för att de inte fungerade för ett aktivt liv. Att nu få dela ut aktivitetsglasögon, som både är snygga, funktionella och har ett tåligt kvalitetsglas, är helt fantastiskt! Jag är oerhört stolt att Generation Pep kan medverka till detta mycket viktiga initiativ.
Tusentals aktivitetsglasögon – ska ges bort
Generation Pep, Synsam, Essilor och Aller media har arbetat tillsammans för att förverkliga drömmen om att Alla ska se – och kunna idrotta på lika villkor. Synsam står för bågen, specialdesignad för barns ansikten och behov samt synundersökning och service i butik. Essilors glas är specialanpassat för att tåla tuffa aktiviteter med högt fokus på säkerhet. Generation Pep och Aller Media har det viktiga uppdraget att sprida information om initiativet så att barn med synfel kan beställa sina kostnadsfria aktivitetsglasögon.
– Aktivitetsglasögonen och initiativet Alla ska se är en dröm som går i uppfyllelse för mig och Synsams medarbetare. Det värmer i hjärtat att vi kan bidra till barns och ungdomars rörelse och välmående. Jag är mycket stolt över att vi tillsammans med våra samarbetspartners tar detta omfattande ansvar för barns synhälsa, så att alla verkligen ska kunna delta på lika villkor, säger Håkan Lundstedt, vd och koncernchef på Synsam Group.
Barn idrottar oroande lite idag
Initiativet med aktivitetsglasögon blir särskilt viktigt när ny forskning visar att idrottandet minskar drastiskt bland barn sju till tolv år. Och särskilt så minskar det bland pojkar – som vanligtvis är särskilt aktiva i den här åldern. Resultatet kommer från Centrum för idrottsforskningens årliga uppföljning av statens idrottsstöd, och enligt undersökningen är nedgången stor över hela Sverige – men högst på landsbygden. Varför idrottandet minskar framgår inte av undersökningen, men med aktivitetsglasögon hoppas initiativtagarna kunna erbjuda bättre förutsättningar för barn att röra sig på lika villkor.
Så funkar Alla ska se:
– Barn mellan fem och tolv år med synfel har möjlighet att få ett par kostnadsfria aktivitetsglasögon.
– Barnets föräldrar bokar tid för en synundersökning på Synsam.se.
– Efter undersökningen beställs individanpassade aktivitetsglasögon.
– Fullständig information finns på Synsam.se
Foto Carolina Klüft: Eva Lindblad/Norstedts