Lästips:NYTT! Korsord Läsarberättelser Gratis stickmönster Smarta städknep Livet med katt Julpyssel Novent Trädgårdskalender November

Efter olyckskaoset, nu skärps kritiken mot elsparkcyklarna

24 aug, 2021
author Mirijam Geyerhofer
Mirijam Geyerhofer
Problemet med elsparkcyklarna har vuxit i städerna.
Dödsolyckor och allvarliga kroppsskador, försvårad framkomlighet i stadsmiljö och en ökad bötfällning av felparkerade fordon. I takt med att antalet elsparkcyklar blir allt fler så ökar även problemen. Nu börjar en del kommuner införa hastighetsbegränsningar, förbjuda nattkörning på helgerna – eller bara säga blankt nej till elsparkcykelföretagen.
För att spara den här artiklen så måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto
Annons

För inte så länge sedan användes sparkcyklar främst av barn, men sedan elsparkcykeln utvecklats till ett stabilt vuxenfordon trafikeras allt fler vägar – och trottoarer – av de tvåhjuliga transportmedlen. Tanken med fordonen är att de ska vara ett miljösmartare och enklare transportmedel för den som snabbt behöver ta sig från a till b, och det finns ett flertal hyrföretag som erbjuder tjänsten. Att färdas med elscooter är roligt, smidigt, går snabbt och är bättre fö rmiljön än att köra bil eller åka taxi – men det är också förenat med en skaderisk. På akutmottagningar runt om i landet vittnar personal om frakturer, utslagna tänder och svåra skrubbsår, och Sverige har även haft ett par dödsfall där fordonen varit inblandade.

I augusti 2020 presenterade försäkringsbolaget Folksam en studie baserad på inrapporterade skadeärenden, i syfte att förbättra säkerheten för elsparkcyklister. I rapporten framgår det att 83 % av olyckorna som anmälts var singelolyckor, men i 13 % av fallen handlade det även om att någon annan än föraren hade skadats. Det kunde dels vara andra trafikanter som blivit påkörda av någon på en elsparkcykel, men även incidenter där fordonen orsakat en olycka på grund av de placerats olämpligt eller blockerat vägen.

Blev påkörd bakifrån av elsparkcykel

– Jag hade blod överallt i ansiktet, och vaknade till ordentligt först när jag låg i ambulansen.

Jenny Parmatow, Limhamn

En av dem som skadats allvarligt vid en påkörning är 77-åriga Jenny Parmatow som bor i Limhamn. Förra hösten var hon ute och gick i kvarteren där hon bor, när hon plötsligt blev påkörd bakifrån. Hon minns inte så mycket från händelsen då hon blev slagen till marken och förlorade medvetendet. På akuten kunde läkarna konstatera att Jenny fått hjärnskakning, tandskador och en armbågsfraktur, dessutom hade hon slagit av toppen på lillfingret som behövde sys fast igen.

Annons

– Jag hade blod överallt i ansiktet, och vaknade till ordentligt först när jag låg i ambulansen och de plockade in min väska, glasögonen och ett örhänge. Då såg jag att det var fullt med människor där ute.

Se också: Vispen Sjöblom spelar Showdown

Vispen Sjöblom spelar ShowdownBrand logo
Vispen Sjöblom spelar Showdown

Även om hon själv inte minns exakt vad som hände så var det många som såg olyckan. Vittnen på platsen berättade att elscootern hade en passagerare förutom föraren, och även matkassar på styret. Någon ursäkt eller hälsning från kvinnan som körde på henne har Jenny inte fått, vilket hon är förvånad över.

– Om jag hade orskat en sådan olycka så hade jag ju i alla fall hört av mig efteråt, säger hon.

Kritisk till elsparkcyklar på cykelbanor

Att förbjuda elsparkcyklarna tror hon inte på, däremot anser hon att det behöver skapas mer plats i stadstrafiken i takt med att fler kör bland annat elsparkcykel och lådcykel, just för att minska risken för olyckor mellan fotgängare och personer som kör olika former av fordon. Hon är dessutom kritisk till att vi uppmuntras att ställa bilen hemma samtidigt som det även vid nybyggnation av gator ofta byggs på ett sådant sätt att cykel- och gångbanor läggs tillsammans.

Jenny Parmatow, 77, blev påkörd och svårt skadad vid en elscooterolycka.
Jenny Parmatow, 77, vill inte att elsparkcyklarna ska få köra på kombinerade cykel- och gångbanor.

– Jag är inte alls emot elsparkcyklarna, jag tycker att det ser roligt ut när de kör och hade jag varit ung så hade jag säkert använt en själv. Men det går ju så fort! Och de hörs inte när de kommer, de bara susar förbi.

Annons

Ett år efter olyckan är Jenny fortfarande inte helt återställd; hon hör ingenting på vänster öra och behöver ersätta två tänder som slagits av, något som fått vänta på grund av coronapandemin. Hennes balanssinne har också blivit sämre och hon berättar att det säkert är en och annan ute på stan som trott att hon har varit berusad när de sett henne vingla till.

– Jag är fortfarande ofta ute och går, det är jag. Men jag tittar hela tiden bakåt och håller koll och så ska det ju inte vara – man ska ju kunna känna sig säker när man går på en vanlig gångbana.

Problem för personer med funktionshinder

Hur elscootrarna framförs är ett problem, och något annat som också kritiseras i stor utsträckning är var de parkeras. Eller kanske snarare inte parkeras, då det inte funnits några krav på var de ska placeras efter avslutad resa, utan kan ställas var som helst. Genom att ladda ner en app i sin smartphone går det att se var närmsta fordon finns, och sedan använder man samma app för att både få igång elsparkcykeln och betala för de minuter som körts.

När man anlänt till sin destination är det bara att logga ut och kliva av, utan något krav på att elsparkcykeln hamnar på en avsedd plats. Detta har varit uppe för debatt ofta de senaste åren och många röster har höjts för att det ska finnas fasta parkeringsplatser för fordonen. Speciellt synskadade och personer med rullstol eller annan funktionsnedsättning får problem när en trottoar eller cykelbana blir blockerad.

Sprider kunskap via sina sociala medier

38-åriga Fatmir Seremeti i Malmö diagnostiserades med grön starr när han var 13 år och förlorade nästan hela sina syn innan han fyllt 15. Nu räknas han som helt blind och arbetar till vardags som key account manager på Handiscover, en webbplats för bokning av semesterboende, tillägnad personer med särskilda behov och funktionshinder.

Annons

Fatmir vill sprida kunskap om hur livet som synskadad är, vilket han gör mycket på sociala medier där hans korta filmklipp med svar på frågor blivit väldigt populära. Ett klipp om problematiken med elsparkcyklarna har fått över 800 000 visningar på TikTok, och han är både glad och lite förvånad över den enorma respons som han har fått.

Sänkta hastigheter och totalförbud

  • Många uthyrningsföretag sänker maxhastigheten helt eller delvis, och eftersom fordonen har gps så går det även att strypa hastigheten inom vissa områden. Till exempel så går det inte att köra snabbare än 12 km/h längs med promenad- och badstråket Vätterstranden i Jönköping, och en del uthyrare inför lägre hastighet på alla sina elsparkcyklar under kvälls- eller helgtid.

  • Elsparkcyklar från företaget Bolt kan inte hyras alls mellan klockan 00 och 05 på fredag- och lördagnätter i Stockholm, Göteborg, Malmö och Lund.

  • Ett förbud mot att parkera elsparkcyklar på kommunal mark i centrala Köpenhamn, har lett till att uthyrarna försvunnit helt. Danmark kommer även att införa hjälmtvång för förare av elsparkcykel vid årsskiftet.

  • Vissa kommuner, bland andra Kalmar och Växjö, säger nej till alla uthyrare av elsparkcyklar.

– Du anar inte hur många som kommenterar i stil med ”Det där har jag inte tänkt på, jag lovar att inte ställa den på fel plats igen”. På ett sätt känner jag att det kunde de väl ha tänkt på tidigare, men det är ju också fint hur folk erkänner att de gjort fel och kommer att tänka om, säger han.

Finns inga fasta parkeringsplatser

Vanliga hyrcyklar hämtas och lämnas oftast i särskilda ställ, och nu diskuterar flera kommuner kring att elsparkcykelföretagen bör ordna sådana fasta platser för att minska stöket i stadsmiljön. I vissa städer har det införts en liknande lösning, exempelvis att resan blir billigare om fordonet parkeras på en markerad plats istället för att bara lämnas på trottoaren, men det kommer fortfarande gå att ställa elsparkcyklarna var som helst.

Fatmir Seremeti sprider kunskap på sociala medier om hur det är att leva som blind.
Fatmir Seremeti och ledarhunden Gibson som hjälper husse att navigera säkert.

Och just bristen i användaransvaret är det som Fatmir ser ett problem med. Precis som Jenny Parmatow är han inte negativt inställd till fordonen i sig, utan till hur vissa personer använder dem.

Annons

Jag hade definitivt använt mig av en sparkcykel om jag hade varit seende, det verkar både kul och lätt att ta sig fram med. Men det krävs ju att den som kör använder sunt förnuft.

Fatmir Seremeti, Malmö

– Jag hade definitivt använt mig av en sparkcykel om jag hade varit seende, det verkar både kul och lätt att ta sig fram med. Men det krävs ju att den som kör använder sunt förnuft och tänker lite mer på andra, både när man parkerar men även under körning. De är tysta och kommer i väldigt hög hastighet, så man blir ju lite skraj ibland och undrar lite om den som kör verkligen har koll. Och det gäller ju både för elsparkcyklar och vanliga cyklar.

Även om det kontinuerligt skapas nya regler kring hur hyrföretagen får lov att bedriva sin verksamhet så är det fortfarande många som har en egen elsparkcykel, och även om de parkeras på ett bra sätt så finns problematiken med vårdslös körning kvar.

Fatmir Seremeti är övertygad om att elsparkcyklarna är här för att stanna på ett eller annat sätt och önskar en mer konstruktiv dialog med användarna.

– Alla människor är inte likadana, om en sparkcykel ligger ner så tar jag mig kanske inte förbi på ett säkert sätt och det är ännu svårare för någon i rullstol. Det handlar om sunt förnuft, att du kör trafiksäkert och att du inte ställer saker och ting där de kan vara i vägen för andra.

Elsparkcykel klassas som cykel

En elsparkcykel kan klassas som en cykel förutsatt att den inte går fortare än 20 km/tim och har en motorstyrka på max 250 watt. Om elsparkcykeln uppfyller kraven på en cykel gäller följande:

  • Elsparkcyklar ska köras på samma sätt som andra cyklar. Det innebär att du kan köra på cykelvägar och i viss utsträckning även på bilvägar.
  • Elsparkcykeln ska ha bromsar och en ringklocka (det finns inga krav på hur den ska se ut eller låta).
  • Kör du i mörker ska elsparkcykeln ha fram- och baklyse samt vara utrustad med reflexer.
  • Om den som kör är yngre än 15 år krävs hjälm, men vi rekommenderar att alla som cyklar ska använda ett huvudskydd.
  • Elsparkcyklar är ett enpersonsfordon vilket innebär att du inte får skjutsa någon.

Om elsparkcykeln går snabbare än 20 km/tim eller har starkare motor än 250 watt klassas den inte längre som en cykel och kan inte köras efter cykelregler. Det som ligger närmast tillhands är att elsparkcykeln klassas som moped, med andra krav och förutsättningar för att få brukas i trafik.

Är elsparkcykeln snabbare eller starkare än en cykel men inte uppfyller kraven som ställs på en moped kan den inte klassas som vare sig cykel eller moped. Då får fordonet inte köras på allmän väg utan endast inom ett inhägnat område.

Källa: Transportstyrelsen

Annons