Netflix kovänder efter katastrofsiffror – så förändras tjänsten för dig
Netflix tappar publik och snart kan gratisfesten vara över för Netflix-tittare som snyltar på andras prenumerationer. Det berättar vd:n för streamingtjänsten som också planerar en ny slags abonnemangsform till ett lägre pris – om du står ut med detta.
Netflix står inför rejäla utmaningar.
I tisdags rapporterade företaget att antalet prenumeranter minskar för första gången på tio år.
Under årets första tre månader förlorade Netflix 200 000 användare. Tappat antas eskalera framöver i takt med att konkurrensen från andra streamingtjänster hårdnar.
Aktiekursen störtdök efter beskedet med 35 procent på en dag.
Därför gör Netflix nu en översyn av hela verksamheten. Och det är särskilt två åtgärder som sticker ut.
Vd:n öppnar för reklam
I samband med bolagets kvartalsrapport berättade Reed Hastings, vd för Netlfix, att han är beredd att experimentera med reklam på tjänsten.
– De som har följt Netflix vet att jag har varit emot komplexiteten i reklam och är ett stort fan av enkelheten med prenumeration. Men jag är ett ännu större fan av att ge konsumenterna valfrihet, att låta konsumenter som vill ha ett lägre pris och är toleranta till reklam få vad de vill ha är vettigt. Så, det är något vi tittar på nu under nästa år och framåt, berättade Reed Hastings till CNBC.
Exakt hur det kommer gå till är ännu inte spikat. Men det kan alltså bli fråga om att skapa ett billigare abonnemang för alla som är beredda att stå ut med reklam. I vilket fall ligger lanseringen ett eller två år fram i tiden.
Tänker jaga konto-delare
I nuläget har Netflix cirka 220 miljoner prenumeranter vilket gör streamingtjänsten till den största i världen. Men bolaget hade varit bra mycket större om det hade fått betalt av alla som tar del av tjänsten.
Faktiskt en halv gång större.
Netflix uppskattar att inte mindre än 100 miljoner hushåll tar del av tjänsten utan att betala. Det beror på att det forfarande är lätt att dela sitt lösenord till andra.
Hittills har Netflix inte aktivt jagat snyltgäster utan mer försökta bygga ett kundorienterat varumärke. Inställningen har varit att folk alltid kommer att dela lösenord och det får man leva med.
Det sa vd:n år 2016 i alla fall.
– Att dela har sannolikt spätt på vår tillväxt, sa Reed i brevet till aktieägarna för sex år sedan.
Men nu är det alltså ett annat ljud i skällan. Gratislunchen kommer på sikt att vara över. Exakt hur Netflix kommer att sätta stopp för snyltgästerna är inte kommunicerat, men företaget har arbetat på olika tekniska lösningar i ett par år. Målet är att få icke-betalande tittare att punga upp med åtminstone en liten slant för innehållet.
– Vårt främsta sätt att bemöta det är att be kunderna att betala lite mer för att dela tjänsten med dem utanför sitt hem. Om man har en syster som bor i en annan stad som man vill dela kontot med är det jättebra. Vi kommer inte att stänga henne ute, men vi kommer att be om lite mer betalt, säger Greg Peters, global chef för kundupplevelser till TT.