Lästips:NYTT! Korsord Läsarberättelser Gratis stickmönster Smarta städknep Livet med katt Julpyssel Novent Trädgårdskalender November

Klimatsmart resa: Helen Tronstad kom till Australien – utan flyg

25 jun, 2019
author Henrik Högström
Henrik Högström
Meteorologen Helen Tronstad.
Vill man resa och samtidigt värna om miljön är tåg och buss det bästa sättet att resa på. Det tog den före detta tv-meteorologen Helen Tronstad fasta på när hon förverkligade en gammal dröm. Nyligen reste hon med tåg, buss och båt till Australien och tillbaka.
För att spara den här artiklen så måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto
Annons

Flera SVT-profiler har tagit strid för rätten att arbeta så länge som möjligt. Men inte meteorologen Helen Tronstad.

– Jag gick i pension sommaren innan jag fyllde 65. Jag hade ändå varit med om rätt mycket och kände att det fick räcka, säger Helen Tronstad, i dag 66 år.

Helen Tronstad reser klimatsmart
”Jag ville till Thailand och dricka paraplydrinkar. Då fick det bli på det här sättet”, säger Helen Tronstad om sin resa. Foto:Per Arvidsson/TT

 

Nu har hon kunnat lägga mer tid på annat. Framför allt på det älskade torpet i Sörmland, men också på squaredance – och inte minst på resor.

Tidigare i vintras var hon precis som många andra svenskar i Asien. Till skillnad från de flesta hade Helen tagit sig dit med tåg. Det blev en 23 veckor lång resa.

– Det är inte så att jag är tågfantast eller så. Jag har bara valt bort flyget, förklarar hon.

Jag hade med mig en bok men det blev inte mycket läst

Resan började i Värtahamnen i Stockholm i början av september. Helen hade bokat in sig på en gruppresa med transsibiriska järnvägen mellan Moskva och Peking. Resebyrån fixade med allt från biljetter till visum. Bekvämt och ordnat med 25 medresenärer att umgås med på vägen över stäppen, och gott om tid att umgås. Transsibiriska järnvägen har en närmast mytisk status, men det handlar inte om hastigheten. Snittet låg på makliga 74 kilometer i timmen.

– Jag hade med mig en bok men det blev inte mycket läst, säger Helen.

Helen Tronstad reste klimatsmart
Helen åkte med transsibiriska järnvägen mellan Moskva och Peking … Foto: Privat

Stor frihet

Efter Peking fixade Helen allt själv. Hon köpte biljetter, bokade boende och skaffade visum. Det låter, när hon berättar om det, smidigare än vad man kan tro. Biljettsystemen i såväl Kina som Kambodja, Vietnam och Thailand är inte knepigare än att de går att fixa med mobiltelefon. Tidtabellerna höll vad de lovade.

Annons

– Alla tåg gick i tid. Transsibiriska kom in på minuten när den skulle, berättar hon.

Att ordna visum för hemresan gav henne dock ett smärre stresspåslag. I Kina fick hon vänta in i det sista på ett ryskt visum. Biljetten värd 8 000 kronor riskerade att brinna inne om det inte kom i tid. Visumet blev färdigt dagen innan tåget skulle rulla.Det Helen tog på sig själv i ökad arbetsbörda fick hon igen i frihet. Hon hade vissa datum, platser och träffar med vänner inplanerat men i övrigt var hon fri att bestämma resmål i egen takt.Svemester – res klimatsmart och billigt på hemmaplanLäs mer

– Det är en väldig frihet att inte ha så många tider att passa. Jag hade träff med en väninna i Da Nang 12 oktober och behövde vara i Singapore 12 november.

Nästa gång kommer jag att boka in mig på en fraktbåt

Det finns delar av resan som Helen fortfarande inte är helt nöjd med. Som resan mellan Singapore och Sydney. Hon hittade ingen annan väg över vattnet än att lösa biljett på en kryssningsbåt.

Båten drevs av diesel och var full av turister som flugit in från alla delar av världen för att njuta av livet till havs. Influgna artister uppträdde framför en publik som precis avnjutit ett dignande buffébord. Det var, förklarar Helen Tronstad, upplagt för matsvinn och föga klimatsmart.

– Nästa gång kommer jag att boka in mig på en fraktbåt. Det är dyrt, 100 euro per natt, men det är inga artister, barer och sådant. Jag kan inte åka på kryssning en gång till.

I Australien betade Helen av 4 700 kilometer med Greyhound-buss, förutom en och annan avstickare med taxi för att undkomma hettan. Vid det mäktiga berget Ayers rock träffade hon en italiensk familj. De hade flugit in för en tvådagarsvisit och verkade mycket skeptiska till Helens val av transportmedel, trots att hon förklarade varför hon tagit bussen.

Annons

– Men de kanske kommer att fatta om några år, säger Helen med ett snett leende.

Samtidigt var klimatfrågan het i Australien. Invånarna klagade över bevattningsförbud på grund av de låga grundvattennivåerna och hettan var anmärkningsvärd, även med australiska mått mätt.

När Helen gick en guidad tur runt Ayers rock var det 42 grader varmt och en luftfuktighet på åtta procent.

Helen Tronstad i Australien
… och Greyhound-buss genom Australien. Foto: Privat

Två konton

Just Ayers rock är ett av Helen Tronstads häftigaste reseminnen som hon bär med sig.

– Det blev nästan som en andlig upplevelse, säger hon.

Helen Tronstad reste klimatsmart
Helen på Kinesiska muren under resan. Foto: Privat

Den mongoliska stäppen sticker också ut bland minnena. Kargt, vackert och vidsträckt med krispigt klar luft och en lokalbefolkning som levde i samklang med naturen, nomader som såg till att inte ta mer av resurserna än vad de behövde för brödfödan.Helens val att resa på detta sätt är hennes eget. Hon tog inte tåget till Asien för att omvända sina medresenärer eller för att skriva någon på näsan. Men under resan märkte hon att hennes inlägg på sociala medier från vägarna nådde fler än bara vänkretsen.Hon inspirerade och intresserade flera följare på Instagram. Och i en tid där flygande influencers kritiseras för sina resor har Helen Tronstad inget emot att vara en motvikt. Tvärtom.Den egna insikten började på jobbet. Helen började på SVT år 2000 och fick meteorologen Pär Holmgren som chef, numera politiker i Miljöpartiet.Och han var tidigt ute med att varna för klimatfaran.Så äter du nyttigt, billigt och klimatsmartLäs mer

Annons

– Tiden har gett honom rätt, menar Helen Tronstad som numera själv föreläser på området.

Hon berättar om koldioxidhalter i atmosfären som stiger snabbare än vi anar och om forskarlarm som kanske borde vara mer högljudda än vad de är.

När Helen Tronstad lämnade Värtahamnen i september var Greta Thunbergs ”skolstrejk för klimatet” ingen större rörelse. Under resan kunde hon följa hur den barska och uppfordrande 15-åringen blev ett fenomen. Och den pensionerade meteorologen är helt ense med den klimatstrejkande tonåringen om att något måste göras nu.

Transsibiriska järnvägen är världens längsta järnväg med sina cirka 9 300 kilometer. Foto: TT

Fler resor

Själv lever Helen Tronstad med dubbla konton. Ett för pengar och ett för koldioxid. Och hon vill gärna att budgeten är i balans. Det räcker inte bara med att sopsortera. Att göra insättningar och uttag på kontot kräver eftertanke.

– Det är inget jag gör slentrianmässigt, säger Helen Tronstad som ändå tvingades att tulla lite väl mycket på koldioxid-kontot under resan.

Förutom kryssningsbåten flög hon sträckan Darwin–Singapore på vägen hem.

– Det var inget roligt ska jag säga. Det kändes som om jag förrådde mig själv och mina barnbarn. Dessutom är det trångt och bökigt.

Men när hon räknar kommer hon fram till att flygbiljetten kostade ungefär en tredjedel av vad det skulle kostat att hyra in sig på en fraktbåt samma sträcka, som skulle ta runt en vecka i stället för flygets tre timmar.

För det är ju så med drömresor av den här typen. Det förutsätter att man har både tid och pengar. Ganska mycket pengar.

Annons

Nästa resa blir kortare.

– Oslo till Bergen med tåg ska vara otroligt vackert så jag kanske ska ta den framåt hösten. I sommar ska jag ägna mig åt torpet, säger Helen Tronstad.

Bergensbanen
En annan drömresa ligger närmare till. Tågresan till Bergen ska vara en riktig upplevelse. Foto: TT

Som före detta meteorolog blir ”Väder-Helen” fortfarande igenkänd på stan. I Asien var hon dock, föga förvånande, ganska anonym. En gång blev hon igenkänd – av en svensk i Australien. Helt har hon dock inte släppt det gamla yrket. Förra sommaren hoppade hon in som vikarie och kommer att göra det i år igen. Som gammal chef vet hon hur svårt det är att lösa sommarschemat.

– Att stå i rutan är inga problem, men man kan bli lite rostig på programmen vi använder.

Helen är nöjd med att undertecknad har tagit tåget till intervjun men rynkar på ögonbrynen när jag bekänner att jag har bokat flyg till sommarsemestern.

– Men då kanske du kan undvika att äta kött ett tag? säger Helen Tronstad.

Helen Tronstad reste klimatsmart
Helens resa tog henne från Stockholm till Australien. Foto: TT

Helens resa Stockholm – Australien och tillbaka

Resmål i urval: Helsingfors, Sankt Petersburg, Moskva, Irkutsk, Ulan Bator, Peking, Hanoi, Da Nang, Ho Chi Minh-staden, Phnom Penh, Bangkok, Singapore, Bali, Sydney, Melbourne, Adelaide, Alice Springs.

Färdmedel:

Tåg 31 500 km

Buss 8 600 km

Båt 8 000 km

Flyg 3 400 km

Kompensera smart

Naturskyddsföreningen har skrivit ihop en checklista över saker att fundera på för den som vill klimatkompensera resan. Här är några exempel:

  • Är kompensationen verifierad eller certifierad av en oberoende tredje part?
  • Får du ett bevis som verifierar kompensationen?
  • Håller kompensationen vad den lovar?
  • Leder den till utsläppsminskningar?
  • Går pengarna till projektet utan att fastna i mellanhänder?
  • Kan projektet leda till negativa sidoeffekter, som till exempel att en befolkning tvingas flytta vid en trädplantering?
Så kan du klimatkompensera resan
Om fyra personer tar tåg och buss till Paris i stället för att flyga minskar koldioxidutsläppen med nära en sjättedel per person. Jonas Allerup är klimatanalytiker på Naturvårdsverket. Foto: Pressbild

Av Henrik Högström, Ditte Hedegaard Davidsen

Svensk bearbetning: Elin Samuelsson

Bild: TT, Per Arvidsson/TT, pressbild, Lasse Allard/Aftonbladet/TT, Henrik Montgomery/TT och privat

Annons