Ikeas regnbågspåse är tillbaka – se datum och pris här
Den blå bärkassen Frakta är, föga förvånande, Ikeas bäst säljande produkt. Påsen lanserades för över 30 år sedan och har sedan dess konstant varit i topp bland Ikeas produkter. Att påsen är så mångsidig, enkel att rengöra, och håller så länge har bidragit till Fraktas långlivade framgångssaga. Under senare år har den blivit något av en trendsymbol också, inte minst när modehuset Balenciaga gjorde en kopia som kostade 20 000 kronor. Något mer än Ikeas pris på 7 kronor.
Under 2019 sålde Ikea över två miljoner Frakta bärkasse – bara i Sverige. Den näst mest sålda produkten, värmeljusen Glimma, sålde bara strax över en miljon.
Regnbågskassen Frakta
2019 valde Ikea att göra en regnbågsfärgad version av Frakta inför Stockholm pride i juli för att hylla mångfald och uppmuntra till allas lika rättigheter.
– Vi har ju ett motto att alla människor är lika värda och väljer att uppmärksamma det genom symboliska saker, sa Tina Björeman, pressansvarig för heminredning på IKEA-koncernen Sverige, till Nyheter24 då.
Sagt och gjort, och den klassiska blå påsen fick ett välbehövligt – och uppenbarligen uppskattat – ansiktslyft. Faktum är att det var så pass uppskattat att möbeljätten nu beslutat sig för att åter ta in regnbågskassen i samtliga svenska varuhus.
Då är regnbågspåsen på Ikea tillbaka – och det heter den
I ett pressmeddelande annonserade Ikea att den regnbågsfärgade Frakta-påsen kommer tillbaka den 1 juni. Precis som i fjol kommer allt överskott från försäljningen att gå till UNHCRs arbete för HBTQ+-flyktingar världen över.
– Regnbågskassen är en produkt i vårt sortiment som ligger oss på IKEA extra varmt om hjärtat. Genom kassen visar du inte bara ditt stöd för allas rätt att vara sig själv. Överskottet av försäljningen går dessutom till UNHCRs arbete för HBTQ+-flyktingar som stöttar människor som är extra utsatta, vilket är ännu viktigare i tider som dessa, där våra mänskliga rättigheter utmanas på nya sätt, säger Cornelia Kaufmann, People & Culture Manager, IKEA Sverige i pressmeddelandet.
– HBTQ+-personer över hela världen utsätts dagligen för diskriminering, våld och hot; många har inget annat val än att fly och även på flykt fortsätter utsattheten. Vi är väldigt tacksamma och glada över att allt överskott från regnbågskassen går till UNHCR:s arbete för att skydda hbtq+-flyktingar. Det här stödet är otroligt viktigt, säger Åsa Widell, generalsekreterare på Sverige för UNHCR i samma pressmeddelande.
I år kommer bärkassen, som heter Storstomma, att säljas i två olika storlekar, en större som rymmer sju liter och en mindre som är 27x27 centimeter.
Och priset då? Generellt brukar Ikeas kampanjprodukter att kosta cirka tio kronor mer än den vanliga utgåvan. Det innebär att den stora påsen bör kosta runt 17 kronor.
Källa: TT