Ica-reklamen får ny kritik – sociala medier kokar över
Ingen med tv har lyckats undvika reklamen om Ica-Stig och hans anställda. Varje vecka under de senaste åren har livsmedelskedjan producerat ett nytt inslag med erbjudanden.
Sedan i våras är det Björn Kjellman och Susanne Reuter som är huvudpersonerna i reklamsåpan.
Se också: Hör Susanne Reuter och Björn Kjellman om sina nya rolller
Men i veckans avsnitt får de ett celebert besök. Rättare sagt gör de en anställningsintervju med en person som ska fronta butikens frukt och grönt.
Aspiranten är ingen mindre än Börje Samling som tveklöst är en av Sveriges bästa ishockeyspelare genom alla tider. Han får också jobbet i butiken och klär sedan ut sig till en odefinierad grönsak. Det kan också vara en frukt – kostymen är långt ifrån tydlig.
Desto klarare är det att twitter, där många hockeyfans håller till, inte bryr sig vad Börje ska föreställa. De är förbannade på honom och reklamen.
Så här lyder några av kommentarerna.
"Sorgligt att pensionen inte verkar kommit för Börje Salming den här månaden, så han tvingas vara med i en ICA-reklam".
"Det är fan tragiskt att se Börje Salming i ICA-reklamen!!!".
"Hur jävla pank är Börje Salming?".
"Hur fan kan ICA gör så här mot Börje? Hur fan kan Börje göra så här mot Börje?".
Vissa är dock positiva, som den här skribenten:
"Jag ÄLSKAR när folk bjuder på sig själv och gör sig rolig på sig själv (istället för andra). Börje Salming i senaste Ica-reklamen är ett sånt exempel Sveriges kanske största karlakarl klär ut sig till en apelsin (eller persika)".
Själv menar Börje Salming att hela inhoppet bara har varit en kul grej.
– Jag är 70 år nu, jag har ingen tid att fokusera på vad folk tycker, säger han till Aftonbladet.
Han utesluter inte heller fler inhopp.
Inte första gången reklamen får kritik
Detta är inte första gången som Ica-reklamen får kritik. Redan i våras när Björn Kjellman tog över med Susanne Reuter haglade de negativa kommentarerna.
Många saknade något som beskrevs som en tidigare familjeanda och folk undrade om reklamerna bara skulle präglas av syskonbråk framöver. Reklambyrån King, som ligger bakom Ica-reklamen, svarade då att förändringar i konceptet alltid lett till kritik som sedan svalnat.
Vissa tittare reagerar också mot vad som upplevs som en hård ton som gränsar till mobbning i reklamen.