Efter stormig höst - nu ska Facebook byta namn
Det sägs att man inte ska ändra på ett vinnande recept. Med nästan 2 miljarder aktiva användare får man ändå säga att Facebook varit en framgångssaga utan like.
Men under hösten har det stormat rejält kring denna sociala medier-plattform.
Se också: 5 snackisar i veckan som gått
En tidigare anställd vittnade i amerikanska kongressen om att Facebook mer bryr sig om att skapa trafik än att jobba aktivt för att minska polariseringen i samhället. Facebooks så kallade algoritmer är inställda för att exponera användarna för mer hatiska inlägg än vad många egentligen vill se. Varför? Det skapar fler interaktioner och delningar av inlägg och länkar vilket leder till att andra också ser dem.
Kritiken har varit massiv mot Facebook som dock avfärdat tillvägagångssättet.
Källor med insyn
Men ryktet har fått sig en rejäl törn och nu kommer uppgifter om att Facebook är på väg att byta företagsnamn. Det uppger flera käller med insyn i högsta ledningen hos sociala medier-jätten.
Det är den amerikanska sajten The Verge som publicerar nyheten. De skriver att det nya namnet ska visa var Facebook står i dag. Företaget tänker bygga något som kallas för "metaverse" vilket är ett nytt moderord i Silicon Valley. Det betyder ungefär – och lite kryptiskt – att man uttalat vill vara en digital mötesplats till den analoga världen. Facebook har under de senaste åren arbetat bland annat med nästa generations teknik av virtuell verklighet.
Med hjälp av glasögon ska man kunna se virtuella objekt framför sig samtidigt som att man ser den verkliga världen. Känns det obegripligt? Du är inte ensam. Detta är en teknik som ännu är i sin linda och den har ännu inte slagit igenom.
Då byter Facebook namn
Mark Zuckerberg ska enligt källor presentera det nya namnet på företagets årliga konferens den 28 oktober.
Om det blir så att även själva sociala medier-tjänsten Facebook, som många använder i dag, också byter namn är inte alls säkert. Det kan bli så att denna tjänst blir kvar i sin nuvarande form och ingår i Facebooks - eller vad företaget nu kommer heta – portfölj av varumärken.
Se också: Siri Helle om hur sociala medier påverkar den psykiska hälsan