I år firar Docksta skofabrik 100 år: ”Oerhört spännande”
– Man blir lite hemmablind, men det är häftiga saker vi gör här, säger vd:n Lisa Edin.
Det doftar läder och metall. Symaskinerna smattrar och det dunsar dovt och regelbundet från stansmaskinerna när stansjärnen pressar ut ovanlädren. Längs väggarna står trådhyllor med läster, läder, etiketterade tomkartonger och färdiga skor staplade i fina rader.
Det är som att komma in i en annan tid. Här har ingenting, men samtidigt allt, förändrats sedan 1923 då Docksta sko grundades av Ivan Königson. Stansning, nåtling, pinning och bottning – allt görs fortfarande för hand på samma sätt som förr i tiden. Makarna Lisa och Andreas Edin köpte Docksta sko för åtta år sedan av Stefan Königson, skofabrikör i tredje generationen. De hade drömt om att ta över ett företag och de sökte något genuint, med historia.
– Vi ville göra något tillsammans och det skulle innehålla någon form av produktion, berättar Lisa, som tidigare jobbade inom bank och finans.
Efter ägarbytet fick Edins dyka in i en helt ny bransch och i ett företag som gick lite knaggligt.
– Vi var lite naiva när vi tog över fabriken. Man bär med sig en ödmjukhet efter den där tiden när vi kunde ligga sömnlösa och grubbla över om vi ens kunde betala ut löner, berättar Andreas.
Den fysiska butiken i Docksta gjordes om rejält, och i dag säljs 90 procent av skorna direkt till slutkund.
– När en svensk produkt ska säljas måste man gå tillbaka till rötterna. Vi har några få återförsäljare nu och de har blivit fina ambassadörer för Docksta sko, säger Lisa.
Mer än bara skor
I dag är Docksta sko en av få skofabriker som finns kvar i Sverige. De klassiska tofflorna Patrik och Gunilla är än i dag företagets starkaste varumärken och för många är det de tofflorna som ”är” Docksta sko.
Under 50-talet, när efterfrågan på inomhustofflor ökade, började tofflorna att tillverkas i större utsträckning. I dag tillverkas även brogues, Hector, och Höga kusten-kängan, som gett företaget flera nya designsamarbeten.
– Vissa kommer hit varje år och vill köpa en ny Gunilla. Det blir som en samling, berättar Lisa.
Docksta sko ligger invid E4:an, i ett samhälle med några hundra invånare. I samma byggnad som fabriken ligger en välbesökt fabriksbutik som sedan ett par år tillbaka även satsar på inredning i samarbete med olika designers. Under högsäsong är den öppen hela veckan och det är ett jämnt, högt tryck.
– Det är en livsstilsfabrik där vi möter kunder från hela världen, säger Ulrika Norberg.
Hon och Linnéa Johansson varvar jobb i butiken med att planera produktion, inköp och att packa och skicka Dockstaskor över hela landet, även till Europa och USA. Med åren har sortimentet på Docksta sko också kommit att innefatta bland annat väskor, handskar, bälten och kläder.
Skofabrikens historia
I år firar företaget 100 år. Den 27 maj blir det kalas i fabriken, och genom ett samarbete med designskolan Konstfack i Stockholm har eleverna fått i uppdrag att ta fram en ny skomodell för att uppmärksamma jubileet.
Skofabrikens historia sträcker sig ett sekel tillbaka då Ivar Königson och Jakob Wedin köpte ett litet skomakeri i samhället Bjästa, tre mil söder om Örnsköldsvik. Ivar var en driftig man. Han hade redan drivit en rök- och konserveringsverksamhet i Nordingrå och hade på nära håll sett skotillverkningsindustrin ta fart i området. Det lockade honom och han tog först anställning på en av fabrikerna för att lära sig mer. Men begäret att utveckla sitt eget företag var stort.
När Königson och Wedin tog över skomakeriet i Bjästa 1946 tillverkades till en början skor i en liten skala, men efter andra världskrigets slut var det nödvändigt med en större lokal. Flytten gick till Docksta och företaget bytte namn till AB Docksta skofabrik. Genom ett uppköp av Elfvings skofabrik i Örnsköldsvik växte företaget snabbt och blev Norrlands största skofabrik. Försvarsmakten var en storkund, de behövde pjäxor och kängor i sin militära upprustning. I mitten på 60-talet byggdes den nuvarande skofabriken som var mer anpassad till storskaliga produktioner. Företagets vision är tydlig: Att ta Docksta ut i världen och världen till Docksta.
Att ta världen till Docksta har flera bottnar. Det handlar dels såklart om att locka turister till Docksta, dels om att skapa en mångkulturell arbetsplats.
– Vår personal är hela företagets kärna och om vi ska vara ett internationellt företag behöver vi spegla den bilden, förklarar Lisa. Av åtta anställda är hälften nysvenskar.
– Det är svårt att hitta rätt kompetens i Sverige, den finns snarare neråt Syrien och Sydeuropa. Personalen har olika bakgrunder och det är berikande för hela arbetsplatsen. Alla har en hög grad empati, men vågar också säga vad man tycker. Ibland är det en ganska ”osvensk” kultur här i fabriken och mycket högt i tak, säger Lisa leende och fortsätter:
– De har bidragit med andra tekniker och nya idéer. Hela gänget har dessutom en stark känsla för företaget, de ser det som sitt eget och något att vara stolt över.
15 000 skor produceras varje år
Lisa är vd och arbetsledare, men också en nära och stöttande mentor för sina medarbetare in i det svenska samhället. Hon är med i deras vardag och hon hjälper till i kontakten med myndigheter och skola, och hon har stenkoll på fruar och barn.
– Trivs inte medarbetarna blir de inte kvar, så enkelt är det. Jag har en djup respekt för den resa de gjort, att landa i ett helt nytt land, starta om livet och hitta en vardag.
Docksta sko är ensamma om sin konstruktionsmetod och jobbar i hög grad med svenskt läder av mycket bra kvalitet.
– Vi kör så svenskt som möjligt och med bra material genom hela skon. De flesta vet till exempel inte vad en gelänk är. Det är det som stadgar upp hela sulan för att de ska bli styvare och bättre. Man gör inte det här längre på skor, det är en gammal metod som är borta. Det finns så många inslag i skoproduktionen som har försvunnit.
I fabriken i Docksta sys 15 000 skor upp varje år och hantverket förfinas ständigt. Det finns ett givet produktionsled, skotillverkarna har sin egen station och när de är klara med sitt moment skickar de skon vidare till nästa person i ledet. Mihail Robu är pinnare. Han drar med vana rörelser fast ovanlädret på sulan med pinntången innan han ger sig på nästa läst. Att vara pinnare betyder just det: Att fästa ovanlädret på skosulan med pinntång och sulcement. Han kom från Moldavien till Höga kusten på fotbollskontrakt för sju år sedan.
– Jag fick sommarjobb på Docksta sko och på den vägen är det. Nu rullar livet på som en riktig Svensson, flinar han. Hans svenska är i det närmaste perfekt.
– Jag har lätt för språk och det har varit en stor hjälp i att komma in det svenska samhället, förklarar han. Och jag gillar jobbet, det är så konkret. Skor, det är ju något som alla människor behöver.
Han och familjen bor i Docksta och barnen går i den lilla byskolan. Kunskapen om skotillverkning har han med sig från uppväxten, och så är det för många på Docksta sko. Deras unika kompetens är svår att hitta i Sverige. Bröderna Serbast och Azad Kour Mohamed har båda arbetat i sin fars skofabrik i Syrien sedan fyraårsåldern.
– Får man med sig ett hantverk från så tidig ålder kan man högst troligt göra det i sömnen till slut, skrattar Azad.
För några år sedan lyste lokalborna med sin frånvaro. Nu är läget annorlunda och en hel del Dockstabor passar ivrigt på att visa upp fabriksbutiken för vänner utifrån. Successivt har synen på var Höga kustens hjärta ligger, förflyttats. Höga kusten är hett, och Docksta rider framgångsrikt på den vågen.
Fabriken ska flytta till grannbyn
I den lugna byn, med en lång historia av att vara en slumrande pausplats för långtradare, har fler entreprenörer än makarna Edin vågat satsa.
Runt Skuleberget finns boende, linbana, fina restauranger och en naturscen med populära sommarkonserter. Närliggande FriluftsByn drar till sig storstadsbor från hela världen som är sugna på att vandra, och ett stenkast därifrån finns havscamping med en nybyggd restaurang. Och såklart Naturum, världsarvets epicentrum och portalen till nationalparken Skuleskogen och dess mytomspunna historia.
Företagsamheten är påtaglig och samhället tar emot tusentals besökare varje år. Inom ett par år flyttar Docksta sko till grannbyn Berg, nära Skuleberget. Allt hamnar under samma tak precis som i dag, men butiksdelen blir dubbelt så stor.
– Det här är en oerhört spännande och nödvändig resa för företaget, säger Lisa.