Bluff-smsen har exploderat i antal – gör så här om du får ett
Kriminella verkar inte ha några moraliska spärrar i jakten på pengar.
Och ofta ligger de steget före med sina metoder.
Just nu är det väldigt vanligt att de skickar ut sms och mejl om att privatpersoner har paket att hämta ut. Detta har ägt rum under en lång tid, men tillvägagångssättet har blivit alltmer sofistikerat.
Nu skickas många bluff-besked som vill lura dig på pengar eller stjäla information ur din telefon, till exempel din adressbok.
På så sätt kan de skicka nya bluff-sms, men denna gång med dig som avsändare.
Se också: Så klarar du dig undan hackare
I vissa fall vill de också att du ska betala en tull- eller leveransavgift för ett paket som du inte har beställt. Ibland får du meddelandet att du ska ladda ner en app som kan stjäla känsliga uppgifter från din mobil.
Så avgör du om leverans-smset är falskt
1. Lämna aldrig ut dina uppgifter
Detta är det viktigaste. Lämna inte ut din bankkortsnummer, lösenord eller koder till Mobilt bank-ID till någon. Hederliga verksamheter ber dig aldrig om dessa från ingenstans.
2. Fundera – har du beställt det här?
Med sunt förnuft kommer man långt. Ingen vill bara ge dig något. Och har du inte beställt något, då ska du ju inte heller hämta ut något. Ibland ombeds du att fylla i dina leveransuppgifter via en länk. Gör aldrig det.
Ibland står det att du har vunnit en tävling, men fråga dig då: Har du ställt upp i den?
Den gamla regeln gäller här: Låter det för bra för att vara sant, då är det ofta det.
3. Kontrollera avsändaren
Undersök språket i meddelandet. Om du ser stavfel är det nästan alltid ett tecken på att det är en bluff. Kolla också avsändarens adress, om du har fått mejl. Ofta är det från någon adress som inte alls stämmer med innehållet i mejlet.
4. Klicka inte på suspekta länkar
Klicka aldrig på länkar om du inte är hundra procent säker på att meddelandet är legitimt. Är du osäker? Kontakta företaget som det gäller.
Exempel på bluff-mejl ses nedan. Efter en genomläsning av detta brev framträder flera suspekta saker. Bland annat är Postnords logga inte rätt. Versalerna i rubriken är inte vanligt förekommande i ett hederligt mejl. Och vi ser också att man stavar "kurir" på ett felaktigt sätt, nämligen "courier".