Bedragare lurar Coops kunder med falska sms och hemsidor
Det plingar till i mobiltelefonen, ett oläst sms från livsmedelskoncernen Coop ligger i inkorgen. ”Vi har födelsedag! Stora priser i dag till Utvalda kunder.” lyder texten, följt av tre för- och efternamn. Ett av dessa fullständiga namn är ditt. Du har blivit utvald, bara du klickar på länken.
Gåvor som kostar skjortan
Men vad du än gör, klicka inte på länken. Meddelandet har nämligen skickats av bedragare som vill komma åt dina pengar. Vi har följt länken som skickar dig vidare till en falsk hemsida med Coops logotyp och bakgrundsbild av en iögonfallande maträtt. Av texten på hemsidan framgår det att du blivit utvald för att göra en undersökning för Coop, i gengäld får du tre gåvor. Allt du behöver göra är att klicka på ”start”.
Frågorna i den undersökning som du tar del av är simpla och efter några klick får du veta att dina premier blivit upplåsta. Med en kupongkod kan du nu välja dina gratisprodukter eller produkter till kraftigt rabatterade priser.
Och det handlar inte om vilka priser som helst. Vad sägs om en gratis iPhone X och Airpods, du betalar bara fraktkostnaden. Ett presentkort från IKEA på 10 000 kronor eller ett presentkort från Shell på 5 000 kronor för fraktkostnaden på 9 kronor. En 65 tums smart-tv 4K värd 27 990 kronor erbjuds du för bara 19 kronor.
Bedrägeriet binder dig till dyra abonnemang
Låter det för bra för att vara sant? Det är det också. Allt bedragarna vill är att du fyller i dina uppgifter och betalar den låga summan för att du ska hamna i deras grepp. Tanken är att du i den finstilta texten ska binda upp dig på ett dyrt abonnemang vars månadsavgift är 799 kronor som dras automatiskt från ditt konto. Vad mer de tänker göra med dina kontouppgifter är oklart.
När vi tar kontakt med Coops presstjänst, ges ett uppgivet svar. Företagets kunder drabbas förlöpande av bedrägerier. Men de bedragare som vi uppmärksammat har företaget, fram tills nu, inte känt till.
– Tyvärr kan vi inte göra så mycket mer än att ständigt varna våra kunder via våra olika kanaler. Vi uppmanar kunder som drabbas av bedrägeri att polisanmäla, säger Tobias Ryderberg, presschef vid Coop och fortsätter;
– Beroende på hur spridda och väl utformade bedrägerierna är, så polisanmäler vi dessa. I det här fallet har bedragarna skrivit kundens namn i ett sms vilken kan uppfattas som mer personligt inriktat vilket gör det extra allvarligt.
Oklart hur bedrägeriet på Coop kunnat ske
Hur bedragarna kommit över namn och telefonummer, kan Tobias Ryderberg inte svara på.
– Det är inte vårt register som de kommit över. Men eftersom vi har 3,5 miljoner medlemmar, så är risken stor att de når många av våra kunder. Oavsett vilket register de kommit över så bör en ganska hög andel som de når vara medlemmar hos oss, säger Tobias Ryderberg.