Allas.se nominerad till fint pris: ”Superstolt”

Tidsskriftspriset för årets ljud och rörligt premierar ett format eller en satsning som har utmärkt sig genom att ha förnyat sin genre genom nyskapande innehåll som har utnyttjat mediets styrka, visat hantverksskicklighet och engagerat målgruppen. Allas.se vann kategorin förra året för kampanjen ”Sista slaget” om mäns våld mot kvinnor och är nominerat igen för satsningen ”Kampen för ett barn”.
Se trailern till den rörliga kampanjen här:
”Kampen för ett barn” handlar om ofrivillig barnlöshet, något som drabbar 10 till 15 procent av alla av alla svenska par. Som ofrivillig barnlöshet räknas försök att bli gravid som pågått i över ett år och för den som drabbas präglas tillvaron ofta av hopplöshet och desperation men också av skam – för "hur kan jag inte lyckas med en av de mest naturliga sakerna i världen – att bli gravid" som ett av casen i kampanjen säger.
Nomineringen från juryn lyder:
Kampanjformatets slagkraft och tidskriftens känsla för berättande lyfter en av livets stora sorger – ofrivillig barnlöshet. Intima personporträtt i video ger känslostyrka åt en helhet som också innehåller kvalificerad medicin- och samhällsjournalistik om ett ämne som för många är svårt att tala om. Men nog saknas männen lite?
Fanny Berg är videoredaktör för allas.se och den som har drivit projektet bakom den nominerande kampanjen. Hon brinner för kvinnofrågor och just ofrivillig barnlöshet är ett av de ämnen som berör henne mest. Nominering i all ära, menar Fanny, men viktigast är ändå kvinnorna i kampanjen.
– Jag är så klart superstolt över nomineringen men jag är framför allt stolt över alla kvinnor som vågade dela med sig av sina gripande historier. Det är tack vare dem som kampanjen kunde genomföras.
Kampanjen, som består av hela nio rörliga intervjuer, innehåller också en mängd artiklar där olika experter intervjuas.
– Mitt fokus var att skapa samma sorts ton i de olika videoreportagen och innehållsmässigt var det alltid kvinnornas berättelser som stod i fokus.
Susanne Lindén, chefredaktör för allas.se, är förstås stolt över sin redaktion som för andra året i rad blir nominerade i till det fina priset – i en sådan viktig kategori.
– Rörligt innehåll växer så det knakar och att vi återigen blir nominerade är ett kvitto på att vi levererar hög kvalitet och tar upp viktiga ämnen som verkligen engagerar våra läsare och våra besökare.
Allas.se är Sveriges bästa sajt för kvinnor och når en mångmiljonpublik varje vecka.
Tidskriftspriset delas ut den 10 november 2021.