Drabbad av SAS-strejken? Så här vet du vad som gäller för dig
Förhandlingarna mellan pilotfacket och SAS har brutit samman, och därmed är strejken ett faktum. Är ditt flyg inställt?
Det kan du kolla på bolagets hemsida här.
Flighterna markeras ”inställt” eller ”sannolikt inställt” om strejken fortsätter.
SAS erbjuder återbetalning eller ombokning av flygningar som kan komma att påverkas. Har du bokat med en resebyrå eller researrangör ska du ta kontakt med dem direkt för att kolla vad som gäller.
Hur länge strejken kommer att pågå är fortfarande oklart.
Svårt att omboka
”På grund av högsäsong kommer möjligheten att boka om berörda kunder till likvärdiga flygningar att vara mycket begränsad. Kunder vars flyg är inställda, som vi inte kan hitta likvärdigt alternativ till, erbjuds att antingen acceptera en återbetalning, eller boka om sin biljett till ett senare datum eller att själva ordna alternativa resesätt och söka ersättning från SAS”, skriver bolaget på sin hemsida.
Varför strejkar piloterna?
Förhandlingarna har pågått under helgen mellan SAS Scandinavias pilotföreningar och SAS. Tidsfristen var satt till måndag klockan 12.00 (svensk tid).
Vid 12.20 på måndagen gav SAS vd och koncernchef Anko van der Werff beskedet att strejken alltså genomförs.
Enligt Svensk Pilotförening (SPF) handlar varslet om att SAS inte har återanställt de 560 piloter som varslades under pandemin och att flygbolaget i stället använder sig av piloter från dotterbolagen SAS Link och SAS Connect, som fungerar som bemanningsbolag.
– Beslutet att gå ut i strejk visar ett vårdslöst beteende från pilotföreningarna och en chockerande låg förståelse för den kritiska situation som SAS befinner sig i, säger Anko van der Werff, President & CEO, i ett pressmeddelande.