Skolhunden Bosse hjälper barn med speciella behov
Bosse har en rockig frisyr formad till en tuppkam dagen till ära. Han drar i kopplet på väg in i den tegelröda byggnaden där han jobbar tillsammans med matte Monica Pettersson.
– Jag har arbetat som elevassistent på Tolereds grundsärskola i ungefär tjugo år och har fosterbarn sedan sex år tillbaka. Barn med diagnoser har alltid legat mig varmt om hjärtat. Att lära känna dem och hitta vägar att ta fram deras styrkor är ett spännande arbete, säger Monica.
Men att hjälpa dem har inte alltid varit lätt och har krävt nytänkande. Som hundägare sedan många år hade hon sett hur mycket djur kunde göra för barn – alla barn, men kanske speciellt barn som behöver träna samspel, kommunikation och rörelse.
– Jag hade tidigare en golden retriever som jag hade med på någon friluftsdag och det var kanske där jag började fundera över det där med att det skulle ha varit perfekt med en skolhund som hjälpmedel.
Letade efter en stabil hund
När Monica sedan skulle köpa ny hund blev det viktigt att hitta en stabil hund som klarade mycket beröring och olika miljöer – framförallt eftersom hennes fosterbarn har speciella behov, men också för att Monica ville se om det gick att jobba med hund.
Det blev en amerikansk cockerspaniel speciellt utvald för att just tränas och utbildas till att stödja barns utveckling.
– Jag behövde en någorlunda lugn hund med bra huvud. Den enorma pälsen var väl det jag funderade mest över, men den går ju klippa ner och frisera, förklarar Monica.
När hon hittade sin Bosse på Blocket visste hon inte att hon hade en blivande stjärna. Mycket kan hända innan hunden testas som ettåring för att se att den fungerar.
– Mitt mål var att Bosse skulle kunna följa med mig till skolan och jobba varje dag. Jag tog dit honom redan när han var fyra och en halv månad för att han skulle kunna präglas av miljön och barnen. De fungerade över förväntan.
Bosse viftade på svansen och lade huvudet på sned. Han charmade alla och rektorn Anna-Karin Norström blev snabbt en av de drivande för att få honom accepterad även av myndigheter och fackförbund.
– Det var inte lätt, men vi kunde inte ge oss när vi såg hur stora framsteg barnen gjorde tillsammans med honom, säger hon.
– Skillnaden var enorm.
Jobbar på skolan tre dagar i veckan
Under tiden satte Monica igång med att träna honom på olika sätt. Till sommaren 2018 skulle han testas och kraven var mycket hårda.
– Det innebar att han studerades av en speciell instruktör som kom hit varje vecka för att se hur han jobbade med barnen. Vanliga lärare kontrolleras inte alls lika hårt, säger Monica.
Men Bosse klarade allt galant och kunde fortsätta sin utbildning som var klar i december 2018, då han examinerades.
Nu jobbar han tre dagar i veckan och barnen lyser upp när de ser honom vid entrén när de kommer in. Även de barn som är blygare eller har svårt med att ta kontakt har förändrats helt och sitter numera nära för att kunna gosa och pussa.
Vi har enbart haft positiva reaktioner och jag hoppas det leder till många fler skolhundar.
Personalen på skolan kan ha nytta av Bosse i de mest varierade situationer. Han hjälper barn att släppa sina låsningar och lugnar ner stämningen när det uppstått en eskalerad situation.
– Ofta hjälper det att de bara ser honom för att allt ska ändras, annars kan det fungera med att de får hålla i kopplet och ta med honom på en promenad.
När barnet har kopplet i handen har de plötsligt kontakt med en varelse som de måste kommunicera med, som inte står över dem och som utan värdering bara gör rätt när barnet gör rätt. De måste bli ledare och lösa problem själva för att få Bosse att gå dit de vill och inte nosa igenom varje papperskorg efter mat.
De är plötsligt personen som ska säga till Bosse när han gör fel, när de är vana vid att själva vara den som kanske inte gör som man ska. Samtidigt upptäcker de en värld sedd ur hans ögon och lämnar för en stund sin egen. De upptäcker hur det är att vara på andra sidan – att vara den som säger till, styr och måste få ordning på en situation.
– De tycker det är fascinerande när han kissar eller kanske skäller på någon annan hund. Ett barn som inte pratat alls, vad man än gjort började prata när hon var med om detta och sedan har det bara fortsatt, berättar Monica.
Barnen lär sig att vara försiktiga
Barnen på särskolan är ingen homogen grupp, alla är olika och har olika svårigheter. Många behöver hjälp att hitta rätt socialt och med att kommunicera. Här finns barn med downs syndrom, men också autism, Asperger, ADHD och andra mindre och större funktionshinder. Utmaningarna är stora och viktiga för att ge dem ett bra framtida liv.
– Det vi tydligast sett är att barnen utvecklat sitt språk efter att ha fått vara med Bosse. Man bara måste prata med hunden och om hunden. Många föräldrar kommenterar detta när de ser honom för första gången ”Jaha, det här är Bosse som vi hört så mycket om”, ler Monica.
Att vara med Bosse är också nästan helt kravlöst. Det enda de måste ta hänsyn till är att de måste vara försiktiga och inte dra i honom.
– De får lära sig att de ska vara snälla mot Bosse.
Men annars bryr sig inte Bosse speciellt och det är skönt för barnen. De kan läsa sagor för honom och han dömer ingen för hur de läser och då blir det mycket lättare och roligare.
Det är otrolig skillnad på hur fort han kan lösa upp knutar jämfört med oss människor
Effekten blir att barnen osynligt blir bättre utan att de riktigt vet om det själva.
– Många av barnen har svårt med beröring. Det är svårt att skilja den egna kroppen från andras. Men med Bosse lär de sig hela tiden, även om just benen och tassarna är svåra att förstå.
Monica vill kalla Bosse för en social tjänstehund eftersom han är mycket mer än bara skolhund som hjälper med läsning. Han märker snabbt vilket barn i en grupp som behöver honom mest.
– Han sniffar sig fram. Jag vet inte riktigt hur, men kanske han känner av stresshormoner. Sedan jobbar han långsamt och sätter sig närmare och närmare. Han vänder rumpan mot barnet för att inte skrämma, berättar Monica.
Bosse hittar nya vägar att kommunicera med barnen
För egen del gäller det för henne att vara vaksam och uppmärksam för att inte hindra Bosse i sitt arbete. Just hans självständighet har varit en ny lärdom för Monica som varit van vid att vara den som alltid styr.
– Han har sparat mycket tid vid situationer när det låst sig för någon elev eller när det finns aggressioner. Det är otrolig skillnad på hur fort han kan lösa upp knutar jämfört med oss människor, säger Monika.
Hon ger Bosse några kuber med olika motiv på sidorna och Douglas och Jakob börjar be honom hämta dem. Utan förvarning lyckas sedan Bosse bygga en stapel av kuberna och pojkarna jublar.
– Jag gillar Bosse. Han får mig att känna mig lugn, säger Douglas, som tillägger att han älskar hundar.
Jakob nickar.
– Han är bra. Jag gillar läsa för honom.
I ett annat rum sitter Milo och Lovis. De har lite svårare med kommunikation, men ser intresserat på när Bosse nosar på bilarna på bordet. Snart leker de ihop och verkar ha ett helt eget språk tillsammans.
– Många barn vill komma hit de dagar Bosse jobbar. Han ger dem något annat än den vanliga undervisningen. De blir glada, mer utåtriktade och framförallt mer motiverade att komma hit.
Framgången med Bosse har gjort att andra skolor har hört av sig för att få tips och råd hur de skulle kunna göra det samma och också ha skolhund.
– Vi har enbart haft positiva reaktioner och jag hoppas det leder till många fler skolhundar.
Bosse själv ser nöjd ut, om än lite hungrig som vanligt. Han har ju till och med fått en sång skriven till sig av musikläraren på skolan.
– Fast han är nog mest intresserad av mat. Det är en bra egenskap hos en skolhund. Bara tanken på att det kan finnas en godbit någonstans gör honom fokuserad hela tiden.
Bosse slickar sig kring munnen.
Vad är en social tjänstehund?
En social tjänstehund kan vara skolhund, besökshund och terapihund.
Skolhunden arbetar som pedagogiskt hjälpmedel inom förskola, skola och bibliotek. Hjälper till för att stärka koncentration, öka motivation, öka självkänsla, bättra på fysiska aktiviteten, utveckla samspel och socialt beteende och förbättra kommunikation bland annat.
Besökshundens främsta uppgift är att roa, ge skratt och gemenskap. Öka livskvalitén hos barn, äldre och sjuka.
Terapihundens arbete är mycket varierande beroende på behov. Men kretsar kring att hjälpa till att utveckla personer fysiskt, psykiskt, socialt och kognitivt.
Det finns forskning som visar att både barn i lägre åldrar och elever ända upp på universitetsnivå dramatiskt ökar sin förmåga ihop med skolhundar. Ofta på grund av minskade stressnivåer, mindre ångest och oro, bättre självförtroende, högre närvaro, högre läs- och skrivförmåga och högre social förmåga. Dessutom finns studier som visar att lärare, rektorer och annan personal också mådde mycket bättre (framförallt psykiskt) och det ökade moralen på arbetsplatsen med en närvarande hund.
Vem är Monica Pettersson?
Namn: Monica Pettersson.
Ålder: 61 år.
Bor: Göteborg.
Är: Elevassistent och hundförare.
Familj: Man, tre egna vuxna barn, ett fosterbarn och Bosse.
Vem är skolhunden Bosse?
Namn: Bosse.
Ålder: 2 år.
Ras: Amerikansk cockerspaniel.
Yrke: Certifierad social tjänstehund.
Av Susanne Stamming